EST. 2002

A tíz legveszélyesebb motoros szabálytalanság

Mindenekelőtt szögezzük le, a motoros balesetek elsődleges oka a gyorshajtás.

A motorkerékpár agilis, gyors és praktikus jármű. Amekkora élményt nyújt a karosszéria nélküli száguldás, legalább annyira veszélyes is. Nem lehet elégszer elmondani, ez egy veszélyes üzem, folyamatos koncentrációt, előrelátást a közlekedési szabályok pontos ismeretét és betartását igényli. Ezért is szedte össze a Spanyol közlekedési hatóság a következő 10 szabálytalan mégis rendszeresen bemutatott manővert, amik kiemelten veszélyesek. Ha ezekre figyelsz, komoly baleseti kockázattól kíméled meg magad és adott esetben az utasod:

  1. Nem megfelelő oldaltávolság előzéskor

Városi közlekedés során gyorsan megszokod az autók közelségét. Ezért tudatosan figyelj arra, hogy előzés során legalább 1.5 méter oldaltávolságot hagyj az előzött járműtől. Fokozattan igaz lakott területen kívüli közlekedésre. Ha erre figyelsz, kisebb a baj, ha az előzött jármű vezetője nem figyel vagy nem vett észre és valamilyen manőverbe kezd.

  1. Nem megfelelő sebesség választása

Az út és látási viszonyoknak megfelelő sebesség megválasztását nem véletlen írja elő a KRESZ, sajnos ahogy említettük, ez a hiba felel a legtöbb esésért, ütközősért (a balesetek 23%, a halálos kimenetelű balesetek közel fele a nem megfelelő sebesség miatt történik). Tudjuk, hogy nehéz észnél lenni, főleg motoron, ahol egy gondolatra ránk hajlik a horizont. De sajnos sokszor elég csak egyszer hibázni!

  1. Leállósáv használata

Általános szabály, hogy a forgalomban résztvevő járművek nem használhatják a leállósávot közlekedésre. Persze vészhelyzetben és egyéb kritikus esetekben (órák óta veszteglő 100km hosszú kocsi sor) alacsony sebességgel, fokozott körültekintéssel, bocsánatos bűn! De eszedbe ne jusson az  autópályán dühből megcsinálni jobbról a bunkó sportkocsist!

  1. Jobbról előzni autópályán

Ez is egy sokszor ismételt alaptétel: tilos jobbról előzni! Tartsuk ezt észben az autópályán és más párhuzamos közlekedésre alkalmas úton. Nehéz lesz, főleg ha valaki hanyagolja a jobbra tartást, de ne vállalj felesleges kockázatot! A motorral közlekedőt nehezebb észrevenni, ha pont akkor jut eszébe a szélső sávba kihúzódni, kész a baj.

  1. Tiltott helyen való megfordulás

„Autópályán, autóúton, vasúti átjáróban, egyirányú forgalmú úton és körforgalmú úton megfordulni tilos”. A megfordulás is egy olyan szituáció, amikor fokozott veszélynek vagy kitéve. Szabályosan és körültekitően hajtsd végre. Ha nem jól belátható az útszakasz inkább gurulj tovább.

  1. Világítás és irányjelzők

Szintén a motorokra fokozottan igaz, sokat ismételt okosság, látni és látszani. Szerencsére már régóta gyújtásra automatikusan felkapcsol a világítás a kétkerekűeken, de elinduláskor ellenőrizd. Kisebbek és gyorsabbak vagyunk, legalább a világítás segítse az észlelésünket. Ugyanígy az irányjelzővel se spórolj, ha eldöntöd, hogy sávot váltasz, már a körbenézés előtt tedd ki az indexet, had villogjon. Dettó, ha kanyarodó sávban állsz vagy kanyarodásra vársz, a sárga villogó növeli az észrevehetőségedet.

  1. Szlalomozás

Sávon belüli, középen motorozzunk. A sávváltást körültekintően végezzük. Ha elkezdünk előzve szlalomozni az autók között, kiszámíthatatlan lehet a mozgásunk.

  1. Járdán való parkolás

Nem minden országban szabályos a járdán hagyni a motort,  ha az, ahogy nálunk is, ügyeljünk arra, hogy ne akadályozzuk a gyalogosokat. Akadálymentes maradjon a járda és jól belátható az út vagy a kereszteződés.

  1. Gyorshajtás lakott területen belül

Hamar belejön az ember a dinamikus közlekedésbe motorral így könnyen egy hamis magabiztosság alakulhat ki bennünk. A fizika szabályai azonban változatlanok, ha 50 km/h-val mész száraz úton, a féktávolságod 13 méter lesz. A logika se hajlik meg a kedvünkért, lakott területen emberek laknak. Ha beérsz egy településre lassíts, ha iskola, piac, tömegközlekedési megállok közelében mész, számíts az útra lelépő gyalogosokkal!

  1. Szembejövök akadályozása

Igen, ezt is ismerjük. Nagy a kísértés, hogy átlépj a szembejövő sávba egy álló kocsisor előzésekor,  nem kell magyarázni miért és mennyire balesetveszélyes ez a viselkedés.  Ráadásul, ha lebukunk, csúnyán megbüntetnek. Azzal is számolj, hogy ilyen esetben stresszeled a közlekedő társaidat, megijeszted és vagy kitérésre kényszeríted őket, amiből szintén baleset lehet ráadásul rontod a renoménk.

Via: http://www.dgt.es

ugrás fel