EST. 2002

10 hónapos motor-világbajnokságot szeretnék

Éppen ezért, hogy az el?adás folytatódjék, ilyenkor a csapatok a test
show felé veszik az irányt.

A 2002-ben istállót váltó pilótákat hallgatási kötelezettség köti: a szerz?désük
alapján Biaggi (a képen az új Honda Rc211v-vel), Capirossi és Melandri nem nyilatkozhattak
az új motorok tesztelése közben.

Nem is olyan rég, de végleg eltelt a 2002-es esztend?. Valószín?leg a motor-világbajnokságok
történetének legfontosabb éve volt. 2002, a MotorGp ‘nulladik’ éve,
Rossi diadalát és a versenyek egy új szemszögb?l való látásmódját hozta.
A tavalyi idény viszont ellentmondásos is volt: nyilatkozatokkal, nagy port
kavaró eseményekkel és indiszkréciókkal indult, mégis csendben ért véget. Melandri,
Biaggi és a többi pilóta hallgatásával, akiknek a szerz?dése megtiltja, hogy
bármit is nyilatkozzanak január elseje el?tt. Ez a szokás nem más, mint a csapatok
közti mesterkedés és rivalizálás egy része. Vannak versenyz?k (lásd például
Biaggit a képen. Miután elköszönt az M1-t?l, rögtön akcióba lépett a 211-el)
akik már november 3-án, az új motoron ültek, és csak két hónappal kés?bb mondhatják,
hogy ‘na ez jobban megy, mint a régi’.

2002 egy másik új dolgot is hozott, amin törhetjük a fejünket: a test show-t.
Mivel sehogy sem sikerül kitölteni azt az ?rt, ami november elejét?l áprilisig
tart (félelmetes, hogy egy sport ennyi id?re leálljon), és természetesen a f?leg
Valentino Rossinak kijutó díjak, trófeák és serlegek télen már nem olyan érdekesek,
itt az új találmány: a tesztek. A Yamaha egész Spanyolországban folyamatosan
szántja a versenypályákat. A Ducati és a Honda január 20-án Sepangban méri össze
erejét. Az id?eredmények már úgy számítanak, mint a nagydíjak id?mér? edzésein.
Rossi, Biaggi és Capirossi vetélkedése a januári pole pozícióért jó kis el?adás
lesz (amir?l egyébként majd részletesen beszámolunk), ennek ellenére ez nem
tudja helyettesíteni a versenyeket. Igazán senki sem tudja hogyan töltse ki
az idény vége és a következ? idény kezdete közti szünetet.

Az épphogy elkezd?dött
2003-ban egy másik ?rt is be kell tölteni. a MotorGp (ami a földkerekség legjobb
és legtöbbre hivatott pilótáit sorakoztatja fel) és a többi kategória közti
különbséget. A 250-es osztály szórakoztatónak ígérkezik, de Elias, Rolfo, Poggiali
és Nieto egyel?re nem nagyon foglalkoztatja a médiát. A 125-r?l ne beszéljünk,
a Superbikeról talán jobb hallgatni: ez a kategória nem mindig érthet? stratégiák
áldozata lett, borzasztó nehéz év el?tt áll. Mindenki a MotorGp-r?l beszél,
az egyetlen igazi ‘els? osztályról’, ami a szponzorokat vonzza. Tehát
szinte minden pénz a MotorGp-be zúdul, a többieknek csupán morzsák jutnak. Ahhoz
viszont, hogy a jöv?ben is magas színvonalon maradjon, két kötelez? irányvonalat
kell tartani: meg kell hosszabbítani a bajnokságot, ugyanis a szponzorok nem
szeretik a hosszú szünettel megszakított idényszer? sportokat, másrészt új szponzorokat
kell bevonni. A ‘trafikosoknak’ (a dohánygyáraknak) pár év múlva távozniuk
kell a sport világából, a nemrég az EU által megszavazott dohányellenestörvények
miatt. A törvény tiltja a dohánytermékek nemzetközi sporteseményeken való reklámozását.
A versenynaptárat is át kell szervezni: az utolsó, Európán kívüli futamok gyakorlatilag
egy ?rült rohanást jelentenek Ázsia és Ausztrália között. Csupán pár nap szünet
van a nagydíjak között és ez a közönségnek sem tetszik igazán. Jobb lenne, ha
több szünet lenne a versenyek között.
2003 lesz az ‘új id?számítás’ els? éve, ami pár éven belül meg fogja
változtatni a motorversenyzés arculatát. Január van, hamarosan láthatjuk a sepangi
próbákat.

ugrás fel