Hirdetés
Kezdőoldal Sporthírek sporthirek-motogp 2018 Motogp 13 Misano – elemzés

2018 Motogp 13 Misano – elemzés

Hirdetés

A törölt silverstoni futam okán végletekig kiéhezett Motogp rajongók legnagyobb örömére Rossifalvára látogatott a Gp mezőny. ( értsd: Valentino szülőfaluja Tavulia 14 km-re található ) Mindannyian kíváncsian vártuk folytatódik-e Lorenzo diadal menete, a Yamahák misanoi teszt utáni ígéretes szereplése, illetve hogy Marc Marquez sikeresen folytatja-e egyszemélyes küzdelmét az egyre erősebb Ducati dominanciával szemben. Apropó Silverstone: Emlékeztek még az előző elemzésben kiemelt, a futam elmaradásának körülményeit firtató, az illetékeseket kérdőre vonó, kekeckedő, Magyarországon sajnos már csak nyomokban fellelhető kellemetlenkedő újságírókra ? Jelentem részben nekik köszönhetően, a Motogp intézménye hazánkkal ellentétben nem a következmények nélküliség fellegvára. Bár 35 éve nem álltak elő olyan körülmények amelyek miatt ne lehetett volna versenyt lebonyolítani és lehet, hogy 35 évig nem is fognak újra előállni, Carmello Ezpeleta a Dorna vezére csütörtöki interjújában nem hagyott kétséget afelől, hogy a rajongók, szurkolók és a versenyzők soha többet nem maradnak futam nélkül. „ Ha nem tudunk versenyezni vasárnap, majd versenyzünk hétfőn. Ha hétfőn is lehetetlen a küldetés, akkor versenyzünk kedden. Minden helyszínnek és minden pilótának készen kell állnia erre a lehetőségre. „ Mi történt tehát a Silverstonie-i fiaskó után? A Dorna reagált. M0-ás felújítás megvan? Hetek óta mindenki látja, átéli, vagy ha máshonnan nem, a rádióból értesül az összehangolatlan, átgondolatlan, a közlekedést megbénító körülményekre… reagál valaki? Ugyan már… majd megszokják az érintettek. Kedves magyarországi illetékesek: Vigyázó szemeteket a Dorna-ra vessétek, reagáljatok !

A versenyhétvégét hivatalosan indító hagyományos csütörtök esti sajtótájékoztató egyébként máris kisebb feszkóval indult. Történt ugyanis, hogy az olasz lapoknak nyilatkozó Marc Marquez egy újságírói kérdésre felvetette, hogy kibékülne Valentino Rossival. A sajtótájékoztatón az egyik újságíró noszogatására, hogy egy kézfogással megpecsételnék-e a tűzszünetet, Marc Vale orra alá tolta a kezét, Argentina után újra megkísérelve egy békéltető kézfogást. Valentino Rossi-t nem vitte rá a lélek a parolázásra. mire Marc csak annyit mondott a riportereknek mosolyogva: Látjátok? Valentino annyit tett hozzá a dologhoz, hogy mivel nem vesztek össze, így semmi okuk sincs a békülésre, aminek kissé ellent mond, hogy akkor mi a jó istenért nem volt hajlandó a kézfogásra. Mindenesetre bár Marquez tucatszor bizonyította az elmúlt évek folyamán, hogy eredményességében teljesen hidegen hagyja a maroknyi füttyögő és fújoló, lepereg róla a dolog, talán még erőt is merít belőle, nyilván szeretne pontot tenni a dolog végére. Valentino viszont nem szeretne, úgyhogy a dolog maradt is ennyiben. A dolog lényegét Jorge Lorenzo ragadta meg igazán, aki szerint Marquez mit puncsol az öregnek, Valentino meg másszon már ki a homokozóból, mert kinőtt már az óvodás korból.

Ilyen előzmények után vágtunk neki a a szabadedzéseknek, ahol a Ducatik, a Hondák és a Yamahák is meg-meg villantak, a verseny szimulációs időkből 5-6 versenyző is esélyesnek tűnt a Dobogóra. Aztán elérkezett az igazság pillanata, ( mindig elérkezik, csak ki kell várni ) és a Q2-ben Jorge Lorenzo olyan körrekordot csavart a Marco Simoncelli Misano Adreatico versenypálya aszfaltján, hogy jószerével pislogni sem tudtunk. Marc Marquez közben nagy futással szórakoztatta a nagyérdeműt: 6 percel a vége előtt elment az eleje, és pár méternyi elkeseredett Márki mentési kísérlet után jó nagy perec lett a véve a dolognak. A nyilvánvalóan gumiból készült spanyol végig pattogott a sóderágyon, majd az utolsó szaltót követően, mintha csak tervezett akciót látnánk, minden teketória nélkül, felhasználva a bukásból fakadó kezdő lendületet futásnak eredt a pálya legtúlsó pontján lévő boxutcába. 30 éve nézek motorversenyt, ilyet életemben nem láttam még, igaz nem ez az első dolog amit Marquez mutatott meg a világnak a motorsportban. Azt gondoltam 140 km/h-ás perec után illik legalább leporolnia magát az embernek. Pedig nem ! Ezután Marc szerint az egész akció legizgalmasabb része következett, egy robogós pályabíró mögött vissza a boxutcába. Utána ugrás a 2-es számú motor nyergébe és stift gáz…. a bukás során leszakadt plexi miatt némi sóder került a bőrruhás futóversenyek bajnokának a szemébe, így a vágta egy elsőkerék csúszás utáni laza Marquez mentéssel ért véget. Te jó ég ! A rajtsorrend: Jorge Lorenzo, Jack Miller ( Micsoda ? ) Maverick Vinales, ( na végre ) Andrea Doviziozo, Marc Marquez, és Cal Crutchlow.

A versenyhétvége legmelegebb napja épp vasárnapra esett, ami mint később kiderült nagyban befolyásolta a futam végeredményét.
1. Andrea Doviziozo: Hú de nagy elégtétel ez a Ducati jővő évi első számú pilótájának ! 2007-ben nyert utoljára Ducati Misano-ban, Casey Stonerrel a nyergében. Dovi pedig a király kategóriában itt még soha. A hideg fejjel gondolkozó, számitó és pontos Doviziozót láttuk újra, amint épp végrehajt egy hamísítatlan ( ? ) Lorenzo taktikát. Elején keményen ellépni, majd szépen menedzselni a távolságot. Bravo. Lorenzo hétvégi teljesítménye után igazi meglepetés, Andrea így átvette a második helyezést a pontversenyben.
2. Marc Marquez: A futóbajnok gyorsan felmérte egyre csökkenő esélyeit a Ducati-k ellen. Brno-ban, Spielbergben, és most is ugyanaz volt a taktika, leválasztani az egyik Ducatit, és ha lehetséges minimum a második helyre törekedni. Egyre tisztábban látszik, hogy a Honda év eleji előnye elfogyott, a pirosak nagyon megerősödtek. Marad a pontmenedzselés, de amolyan Marquez módra: nem 5 másodperc távolságból számolgatni, hanem kőkeményen harcolni akár a második helyért is. Lorenzo szorongatása egyébként bejött, Jorge a magasabb hőmérséklet miatt el kellett búcsúzzon a Soft-Soft gumiválasztástól, a Medium-Medium párosítás pedig megakadályozta, hogy győzelemmel koronázza meg egész hétvégi dominanciáját. Bukását követően pont nélkül a 17. helyen fejezte be a futamos.

3. Cal Crutchlow: Cal valójában megörökölte a 3. helyet Lorenzotól, ennek ellenére jár a taps, a 7 másodperces lemaradásról annyit, hogy voltak pillanatok, amikor úgy tűnt önerőből is harcolhat a dobogóért.
4.Alex Rins: Valamit nagyon bereggelizhetett a fiatal Suzukis spanyol, 10. rajthelyrő megingás nélkül a 4. helyre motorozni szép teljesítmény. A Suzukinak egyébként még egy dobogós helyezés kell, és bukja a „gyengébbet erősítő„ Dorna szabályrendszer előnyeit, a 2 db-al több felhasználható motorblokkot, és az extra tesztnapokat. Ennek ellenére nagyon szeretnék azt a dobogót !
5. Maverick Vinales: Maverick óriási hittel és elhivatottsággal érkezett a San Marino-i Gp-re, a Silverstoni edzéseken mutatott jó formát átmentve egész hétvégén jól motorozott. Dobogót vártak, de a megemelkedett hőmérsékletre rosszul reagáltak a hangvillás motorok. Ennek ellenére az 5. helyezés mindenképpen előre lépés, a 16 másodperces hátrány az első helyezettől viszont nyomasztóan sok, a Yamaha pilóták vesszőfutása közel sem ért még véget….
6. Dani Pedrosa: Lehangolóan gyenge eredmények után üdítően hat a hatodik hely, még akkor is, ha tudjuk, Pedrosa kedveli a Misano-i pályát, 2016-ban meggyőző fölénnyel nyert ugyanitt. Még 5 futamon élvezhetjük a kis spanyol jelenlétét, mielőtt szögre akasztja a bőrruhát. Hátha összejön még egy nagy villanás? Én drukkolok neki !

8. Lévén a leghazaibb hazai futam Valentino Rossi számára a Misano-i, nem mehetünk el szó nélkül az újabb fiaskó mellett. Személyesen megtapasztalva az elképesztő mennyiségű citromsárga rajongó által keltett hangulatot, úgy gondolom, itt még keserűbb lehet a pirula. A Yamaha persze megint nem győzött elnézést kérni versenyzőitől a gyenge technika okán, de ezt a csapat hiába ismételgeti, nem segít sem a versenyzőin, sem a csapatban dolgozók elhívatottságán. Épp ellenkezőleg. A világ második legnagyobb motorgyártója inkább mutasson némi tartást, és nyávogás helyett faragjon abból a 16 másodpercből, ami egy futamnyi körözgetés alatt összecsöpög.

Meg kell említenünk még a Moto 2-es futam tényleg szégyenteljes eseményét, Romano Fenati első fékkar behúzgálós megmozdulását. Az olasz Moto3-ban eltöltött évei alatt sokunk megbecsülését kivívta, szerettük agresszív stílusát, keménységét. Forrófejűsége persze már akkor is legendás volt, nem véletlenül repült a Vr 46 alakulatából. Két futamos eltiltást szavazott meg a Dorna első olvasatban, Cal Crutchlow egyenesen örökös eltiltást tartana igazságosnak büntetésként. Persze erre lehet nem is lesz szükség, az Mw Augusta jövőre debütáló csapata máris felmondta a szerződést fFenatival. ki versenyzett, ismeri a vörös ködöt, tudja, hogy sok mindent másképp lát azokban a pillanatokban a versenyző. Ilyesmire vetemedni világbajnoki szinten mégis példátlan, és mélységesen elítélendő….

Következik Aragon, igazi Marquez felségterület. Ez azonban kétélű fegyver. Ha mindenáron meg akarja szakítani Sachsenring óta tartó nyeretlenségét, akár hibázhat is, szorosabbá téve a bajnokság utolsó futamait….

Kérdés tehát, mennyit javultak a Ducatik tavaly óta….

Király László
RodeoRide 34 Kft.