EST. 2002

A Suzuki újragondolja a motortervezést

A szabadalmi beadványok rendszeresen izgalmas betekintést nyújtanak a motor márkák kutatási és fejlesztési részlegeinek titkos munkájába. A Japán szabadalmi hivatal egy érdekes beadványt közölt a múlthéten a Suzukitól, amit a CycleWorld a következőképpen értelmez.

Egyelőre nem köthető a fejlesztés konkrét modellhez, mégis érdekes látni, hogy a gyártók a motorépítés általánosan elfogadott elemeit is hajlandóak megkérdőjelezni és újragondolni a fejlődés érdekében. A szabadalmi beadványon soros henger-elrendezésű blokk és váltó látható, azonban a megszokott pozícióhoz képest fejjel lefelé. A hengerek majdnem horizontálisan járnak a fő váz elemek között, a vezérműtengely hátul, a hengerfej elől, az első villa tetejénél van. A váltó a blokk alatt lóg, a hengerfej fordított állása miatt a kipufogó leömlője egyenesen lefelé vezethető.

Milyen előnyei lehetnek ennek az elképzelésnek? A terveket nézve két fontos előnyről beszélhetünk. Először is rövidebb lesz a tengelytáv, ami jobb kezelhetőséget eredményez miközben hosszabb lengő villának ad teret, ami szintén növeli a stabilitást és csökkenti a geometriai változásokat miközben dolgozik a futómű.

A rövidebb tengelytávot az első kerék hátrébb tolásával kapjuk, erre pedig azért van lehetőség, mert az új elrendezés felszabadít némi helyet, ahova az első futómű berugózhat. Ezt jelölték S-el a rajzon. Miközben a kerék hátrébb, a vezérműtengely előrébb került, így ad lehetőséget egy jelentősen hosszabb lengőkar használatára. Másik előny, hogy a motor és a váltó nincs annyira mélyen, helyet hagyva a motor hasán a kipufogó dobnak.

a Husaberg alkalmazott hasonló elrendezést a 2009 és 2012 között gyártott 570-es modelljeinél, habár ott a vezérműtengelyt közelítették a motor tömegközéppontjához, nem pedig a tengelytávot szabták rövidebbre.

Az ötlet jónak tűnik, de sok kérdést is felvet. A terveket nézve gyanús, hogy ez igazán egyhengeres motorral működhet jól, több hengernél, főleg négy esetében, már annyira megnőne a blokk és a váz szélessége, rögtön a motor elején, hogy akadályozná a kormányzást. A beadvány szerint vízhűtéses motorban gondolkodnak, a rajzon viszont még nem szerepel a radiátor, amit ebben a felállásban csak oldalra szerelhetnének. Mivel a blokk és az airbox (43-as számmal szerepel a terven) elveszi a tank (40) megszokott helyét, úgy fest azt az akkumulátorral (42) együtt az ülés alá tennék. Ezzel teljesen beáldozzák az ülés alatti tároló helyet.

Természetesen egy jó darabig nem szmáthatunk sorozatgyártásra de érdekes ötlet és jó eséllyel hallunk még a projektről.

Kép és szöveg:cycleworld.com

ugrás fel