EST. 2002

A bio-üzemanyagos szavazás eredménye

Bio-üzemanyag témában lezártuk az aktuális szavazást, ennek a végeredményét közöljük. Maga az ügy annyira bonyolult és szövevényes, hogy teljes feldolgozása szinte lehetetlen, de legalábbis többnapos (-hetes) vállalkozás lenne. Ett?l eltekintünk.

A növényi eredet? termények motorokban történ? elégetésével ugyanis nem mindenki ért egyet: a kontra-érvelés egy mondatban úgy foglalható össze, hogy sem pénzben, sem ökológiailag, sem etikailag nem kívánatos mez?gazdasági tevékenységben el?állított javakat ilyen módon (f)elhasználni, hiszen „azok a földek embereket kell, hogy eltartsanak”. A repce – és más magos növények monokultúrái csökkentik a biológiai változatosságot, sokszín?séget (erre mondhatja valaki, hogy a búzatábla sem túl változatos).

Persze nem szabad figyelmen kívül hagyni a k?olajigény világszint? növekedését, a kitermelés fokozódó intenzitását és a forrásmez?k el?bb-utóbb történ? elapadását (illetve a gazdag új mez?k ki logisztikai, pénzügyi és – nem mellékesen – hadászati bonyolultságát). A biodízel f?, hangsúlyozott el?nye, hogy használatával csökkenthet? a károsanyag-kibocsátás. Ez az a szempont, ami miatt nemzetközi szinten életben maradhat az érdekl?dés egy alternatív, kompromisszumos, bölcs, egyensúlyra töreked? megoldás iránt (pl. a fosszilis eredet? üzemanyag bizonyos százalékban történ? „bióval” vegyítését – ez egyébként az aktuális EU-irányelv is).

A szavazásra záráskor 331 voks érkezett.

Tankolnál-e bio-üzemanyagot, ha minden kútnál lehetne kapni?

Biztosan nem. 10 szavazat.

Csak azt tankolnék. 109 szavazat.

Csak ha nem lesz t?le lassabb a motorom. 183 szavazat.

Nem tök mindegy? 27 szavazat.

A voksokból kit?nik, hogy a biztosan elutasítók és az ügy iránt közömbösök száma összesen alig több mint 10%. A bio-üzemanyagot „biztosan” választók teszik ki a szavazók mintegy egyharmadát, míg a legtöbben, 183-an tartják f? szempontnak a járm?vük által prezentált sebesség-paramétereket a keverék függvényében.

ugrás fel