EST. 2002

A h?légmotor reneszánsza?


Dean Kamen, a Segway Personal Transporter multimilliomos feltalálója állítólag már igen közel áll ahhoz, hogy bemutassa a nagyközönségnek hibridmeghajtású robogóját. A pletykák szerint saját, többhektáros telkén az eddigi gyakorlattal ellentétben már nem is Segway-jel, hanem a robogó prototípusával közlekedik.

Az amerikai szabadalmi hivatalhoz benyújtott rajzok alapján a robogót – ahogy a Segway-eket is – egy elektromotor hajtaná, melyhez a lábrész alatt elhelyezett akkumulátorok biztosítanák a feszültséget – igencsak jól ismert technológia a Segway gyártója számára. Ám a hibrid hajtás másik fele ezúttal nem egy apró, hagyományos bels? égés? blokk lenne, mint a hibrid járm?vekben általában, hanem egy ?si er?forrás továbbfejlesztett változata. A robogó ülése alatt egy Stirling-, vagy más néven h?légmotor fog helyet kapni, ami egy generátort hajtva kizárólag az akkumulátorok töltöttségéért lesz felel?s, a hátsó kerék felé semmilyen er?t nem fog leadni.

Egy egyszer? elektromos robogó tehát, aminek akkumulátorait nem ‘konnektor által’, hanem az ülés alatti Stirling motorral hajtott generátorral tölthetünk.

A nagy trükk az egyébként általában félelmetesen gyenge h?légmotorokban, hogy szinte bármilyen éghet? anyaggal üzemeltethet?ek, hiszen m?ködésükhöz nem szükséges semmi más, mint egy küls? h?forrás. Ez Kamenék robogójában egy egyszer?, magas hatásfokú ég?fej lenne, ami szinte bármilyen éghet? anyagot képes lesz elégetni, és ezáltal az akkumulátorokat tölt? generátort forgató Stirling-motort m?ködtetni.

A Stirling-elektromos hajtáslánc. Generátor és h?légmotor egy egységet alkot, mellette a bármit eléget? h?forrással (burner).

Dean Kamen egyébként megrögzött Stirling-motor fanatista, két évvel ezel?tt a robogóhoz hasonló technológiával hajtott autót is bemutatott már, de nem aratott vele átüt? (s?t, inkább semmilyen) sikert. Talán a h?légmotor hosszú felmelegedési ideje miatt nem volt vev? rá a közönség, ezért az új robogóban – ha az akkumulátorokban esni kezdene a feszültség – a Stirling-motor még álló helyzetben, vagy akár leparkolva is folyamatosan járni fog mindaddig, amíg az akksik újra el nem érik maximális töltöttségüket.

A Stirling-motor leegyszer?sített rajza. De inkább kattintsatok a wikipédiára, ha még nem ismeritek az 1816-ban feltalált er?forrás m?ködési elvét!

Kamen jelenleg körülbelül az 50 millió dolláros határnál tart, ami a h?légmotoros járm?vek fejlesztésébe ölt összeget illeti, reméljük hamarosan megismerkedhetünk a hosszú és felettébb költséges munka gyümölcsével…

ugrás fel