EST. 2002

A Honda beismeri a duplakuplungos váltót

A hagyományos, manuális hatsebességes váltókhoz képest alacsonyabb (de legalábbis nem magasabb) fogyasztást, és természetesen gyorsabb m?ködést ígér a Honda, Dual Clutch Transmission néven bejegyzett új találmányával. Duplakuplungos váltó most jelenik meg el?ször motorkerékpárban.

Hagyományosan bal lábbal, valamint a bal kormányon található gombokat nyomogatva fogunk tudni sebességet váltani a még be nem mutatott ezerkettes, V4-es VFR-en – jelentette be a Honda a mai napon – s?t, a rendkívül kompakt kialakítású új váltó a sajtóanyag szerint számos egyéb, nagyköbcentis sportos Honda modellben is helyet kap majd a jöv?ben.

A vadonatúj technika az autóknál nem számít újdonságnak, hiszen már VW Golfba is rendelhetünk ilyet DSG néven, hogy csak egyet említsünk, de motoron a remélhet?leg most már hamarosan hivatalosan is bemutatkozó 2010-es VFR-ben lehet majd ilyenünk el?ször.

A Hondánál DCT rövidítéssel emlegetett váltónak három üzemmódja lesz: két teljesen automata (D – normál automata és S – sportos automata), melyekben a váltásokat teljesen az elektronika szabályozza, valamint egy hatsebességes manuális, de utóbbiban sem kell majd a kuplungot használnunk.

Aki nem ismeri az autókban már bizonyított technológiát, az képzeljen el két, egymással összeköttetésben lév? hagyományos váltót, egyikben a páratlan (1, 3, 5), másikban pedig a páros (2, 4, 6) sebességek fogaskerekeivel. Mindkét „váltófélhez” külön kuplungmechanizmus tartozik, a számítógép pedig azt a kuplungot zárja össze, amely tengelyén lév? sebességi fokozatot éppen használni akarjuk.

De az autók duplakuplungos váltóival ellentétben a Honda új rendszerében a másik kuplung eközben nem tartja ‘készenlétben’ a következ? sebességi fokozatot, hanem üresben forog, és majd csak a váltás pillanatában kapcsolja a következ? fogaskerék párt. Ezzel talán némileg (pár század-, vagy inkább ezredmásodperccel) lassabb lesz a Honda rendszere egy duplakuplungos autóénál, viszont a motor így legalább nincs leterhelve a még használaton kívüli, üresen futó sebességi fokozat súrlódásától.

A Honda DCT-je egyébként kifejezetten helytakarékosra sikeredett, egyetlen közös tengelyen foglal helyet mind a két fokozattrió és a két kuplung, melyek közül a páratlan sebességekhez tartozó némileg er?sebb konstrukció a másikhoz képest, hiszen az elindulásokkor fellép?, a többi váltásnál lényegesen nagyobb kuplungterhelést neki kell elviselnie.

Szóval két- és háromhengeresként is üzemelni képes V4-es blokk, menet közben változtatható futóm?-karakterisztika (utóbbiak egyel?re csak pletykák), legújabb generációs Honda C-ABS blokkolásgátló (ez több mint valószín?) és ugye a duplakuplungos váltó (ez pedig immár hivatalos)… és vajon mi minden egyéb technikai újdonság kerülhet még bele a következ? generációs új Hondákba..?

Honda DCT videó:

ugrás fel