EST. 2002

A misanói tragédia utóélete

Amíg csak arról ment a virtuális vircsaft, hogy kellett-e volna piros zászlózni a vasárnapi Moto2-es versenyen, miután Tomizawát telibe gázolta De Angelis és Redding, nem igazán szerettünk volna tudósítani az eseményekr?l.

Persze véleménye mindenkinek van: alighanem valamivel többen vannak azok, akik hiányolták a verseny megszakítását. Valóban visszatetsz?nek t?nhetett, hogy a verseny szenvtelenül folytatódik tovább, miután valakit a pálya közepén gyúr el két száguldó motor, majd nem mozdul.

A felel?s pályaorvos tényszer?en mondta el a mentés folyamatát: azonnal kellett cselekedni, a versenyz? kritikus állapotban volt, a kanyarban, ahol a baleset történt, megfelel? és azonnal reagálni képes orvosi egység tartózkodott. Nagy valószín?séggel nem is rajtuk múlott.

A doktor után a verseny f?bírója és a szövetség képvisel?je egymással tökéletes egyetértésben rögzítették: a piros zászló nem gyorsította volna a mentés folyamatát, a pályán zajló eseményekt?l pedig távol esett ahhoz, hogy zavaró vagy veszélyes lett volna. Még ha ezek támadhatatlan szakmai érvek lennének is, felmerülhet a gondolat, hogy ha egy sportoló életéért küzdenek, akkor helyes-e, hogy folyó küzdelem mellett, motorok robajában teszik ezt?

Ez bizony egy komoly erkölcsi aggály – ha mondjuk egy futballista a szívéhez kap és összeesik a pályán, kissé morbid volna arra hivatkozva folytatni a játékot, hogy az illet? a partvonal mellett úgyis minden lehetséges ellátást megkap.

Persze, nem tudta senki, hogy ekkora a baj, hiszen a Fekete Hölgy – ahogy az olasz újságok nevezik – régóta nem tette tiszteletét a gyorsasági világbajnokság helyszínein. Sokak szerint óriási hiba volt nem megszakítani a futamot, és innent?l csak egy lépés a pénzt, a m?sorid?t, a MotoGP háborítatlanságának igényét látni a dolgok mögött. Nem kell, hogy kényszeresen összeesküvés-elméletek gyártója legyen az ember, hogy azt mondja: a pillanatnyi piaci érdekek bizonyos esetekben felülírják a sportszakmai döntéseket vagy, éppen esetünkben, az erkölcsi normákat.

Sportbíróként döntést hozni ilyen esetekben persze roppant nehéz. Igen vagy nem – nincs jó választás. Hogy ne menjünk túl messzire, a múlt hétvégi Superbike nürnburgringi második versenyén volt piros zászló: messze nem volt olyan komoly eset, mint a misanói, de a megszakításban mégis azt látják sokan, hogy csak Haslamot akarták versenyben tartani a címért. Ez azért merész vád, és biztosan az éles kontraszt meg a szurkolói hovatartozás is mondatja – de tény, a zászló azonnal jött, míg a Santamonicán minden ment tovább.

Szóba került aztán a japán testét elejt? – a sóderágyban megbotló – pályaorvos felel?ssége. A totális abszurditás, hogy gondatlan emberölésért – vagy miért – gyanúsítja a helyi rend?rség. A szerv önálló életet kezdett élni az ügy kapcsán, azóta már odáig fajultak a dolgok, hogy Alex De Angelis és Scott Redding, a lelkileg teljesen összetört, teljesen vétlen sporttársak is gyanúsítottak, hivatalosan.

Afféle államigazgatási eljárás ez olasz módra, lényegében arról szól, hogy a rend?rség hivatalból nyomozást folytat. A törvény bet?je szerint halálos kimenetel? baleset fennforgásakor a közrem?köd? járm?veket le is kell foglalni. Kötelez?.

Az elhunyt versenyz? motorját valóban le is foglalták, és kiadták ugyanezt De Angelis és Redding gépeire is, azonban a csapatok azonnal a verseny után, szokás szerint, gondoskodtak a továbbszállításról, hiszen már a következ? versenyre készítik fel az eszközöket. Tomizawa szülei hétf? óta Riccionéban vannak és várják fiuk testének kiadását, ez a boncolás elvégzése után válik lehetségessé.

A rend?rség vizsgálja a pálya ‘biztonsági megfelel?ségét’. Idevágóan a m?f? borítás váltott ki komoly polémiát, aminek alkalmazása ellen egyébként korábban már több versenyz? is felszólalt, hiába. Rossi konkrétan a szintetikus borítás eltüntetéséért kardoskodott a legutóbbi ankéton.

Casey Stoner egy friss, a Sydney Morning Herald sportrovatának adott nyilatkozatában úgy fogalmazott, kezdik golyóállónak képzelni magukat: ‘Hamis biztonságérzetet ad a m?f?, azt gondolod, hogy visszajössz róla, így veheted szélesebben a kanyart. Az aszfaltozott bukótér az autóknak való, a motorosoknak nem. De hát nem mi diktáljuk a biztonsági trendeket.’ Sajnos.

ugrás fel