EST. 2002

A Yamaha bedobta a törcsit

Már egy ideje lehet hallani olyan pletykákat, miszerint a nagy motorgyáraknak nem éri meg fenntartani full gyári alakulatot az amerikai motokrossz bajnokságban. Larry Brooksék példáján okulva pedig nem is olyan elképzelhetetlen, hogy a hangvillásokon kívül a többiek is levonják a megfelel? következtetéseket. De nyugi, 2010-ben lesz még nekünk Suzuki, Kawasaki, Honda és KTM is. A többi a jöv? zenéje!

A színfalak mögött, azért er?sen munkálkodik a gazdasági válság, még az olyan nagyhatalmaknál is, mint az Egyesült Államok. Horribilis versenyz?i prémiumok, temérdek szponzorpénz… Csak türelmesen kellett várni, hogy mikor csordul ki a jólét az amerikai bajnokság virtuális csuprából. A Yamaha már bemondta az unalmast, másodvonalbéli sztárok kényszerültek partvonal mellé. Így festene a világ legjobban szervezett, és legjobban tejel? motorsport szériája?

Jól nézzétek meg, többet ilyen nem lesz!

Kristálytisztán látszott az elmúlt években is, hogy csak azok a gyári egységek szórhatták két kézzel a pénzt, melyeknek tehet?s f?szponzor is besegített pár dollármillióval. A Kawasakit korábban a Chevrolet, majd manapság a Monster Energy pénzelte. A Suzukinak a Makita és a Rockastar, a Hondának meg a Red Bull szállt be a költségvetésébe. A Yamaha mindvégig komoly f?szponzor nélkül abszolválta a versenyeket, ennek fényében nem is oly’ meglep? a vezet?ség döntése.

Broc Hepler, Grant Langston és Josh Hill maradt így egy csapásra munka nélkül. Azért nem kis nevek ?k amerikai viszonylatban! A sors fura fintora, hogy 2010-ben mégis hangvillás motorból lesz a legtöbb a rajtrácson. Anaheim felé közeledvén már szinte minden nagyobb csapat nyilvánosságra hozta felállását a következ? idényre, persze kérd?jelek azért még most is akadnak.

Dungey már a 450-essel gyúr

Szinte, mert még a Suzuki például Ryan Dungey-n kívül nem nevezte meg többi versenyz?jét. Talán ?k a legnagyobb kárvallottjai a nadrágszíj politikának: több neves motorosától (Reed és Byrne) valamint technikai szakemberét?l (Tony Berlutti pl.) kellett megválniuk az elmúlt hetekben. Elvileg a Pro Circuit Kawasakik elhagyó Austin Stroupe örökölte meg Dungey 250-es nyergét, a második 450-es krosszos nevét egyel?re jótékony homály fedi. Annyit lehet tudni csak, hogy ismert név lesz a kiválasztott (jajj, de izgi).

A KTM visszatérése az év egyik legnagyobb meglepetése. Miután 2008-ban félig már visszavonultak Amerikából, 2010-ben egy eddiginél jóval nagyobb offenzívát indít a bajnoki címekért. Az óceánon túl egyébként annyira nem muzsikált fényesen az osztrák gyártó, hiszen a temérdek motorkossz világbajnoki cím mellé, csak egy árva AMA MX címet gy?jtöttek be, Grant Langston révén, 2003-ban. Most Mike Alessiben, Tommy Searle-ben és egy titokzatos 350 köbcentis vasban bíznak Mattighoffeniek.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Alessi újra narancsban. A VB-n is indulni fog!

A Red Bull Hondán Andrew Short és Davi Millsaps húzhatja majd a gázt, míg Ben Townley és Ivan Tedescónak megköszönték az eddigi munkát. Az elmúlt évek gyakorlatát követve nem indítanak 250-es kategóriában motort a tokióiak, inkább a Geico Powersports egységnek biztosítják a befecskendez?s negyedlitereseket. Marad náluk a tavalyi felállás: Barcia, Wharton, Canard és Metcalfe a nyer? négyes. Rájuk érdemes lesz majd figyelni jöv?re is. F?leg Barcia-ra (ejtsd: Barsa).

Mitch Payton alakulata is 4 motort állít rajtrácsra 2010-ben. Pourcel, Weimer és Rattray helye már tavaly is biztos volt erre az évre, egyedül Stroupe-nak kellett szednie a sátorfáját. Az egyik leggyorsabb lites-krosszosra hamar lecsapott a Suzuki, míg a helyére az ígéretes kanadai tehetséget, Dean Wilsont szerz?dtette a paddock legsikeresebb privát csapatának tulajdonosa. Egyre több pletyka kapott szárnyra, hogy az elmúlt évekkel ellentétben egy 450-es gépet is a darálóba küld Mr. Payton. Josh Hansen nevét szinte biztosra veszik az amerikai szaklapok, de Ivan Tedescót is látták már együtt ebédelni a tolószékes csapatf?nökkel. A többit meg a fantáziánkra bízzák a hírforrások.

Ausztrál szuperkrossz, 1. forduló

A Kawasaki gyári alakulatánál már megvan a két név: Ryan Villopoto és Chad Reed. Utoljára talán a McGrath-Stanton vagy a Johnson-Bailey alkotta gyári Honda egységek voltak ennyire er?sek. Villopotóhoz nagy reményeket f?znek Amerikában, de egyel?re még térdérüléséb?l készül kilábalni a háromszoros lites-motokrossz bajnok. Reed viszont abszolút aduász lehet a zöldek kezében. Az ausztrál bajnokság els? fordulójának második versenyén már gy?zni is tudott új munkaeszközével, szóval elég hamar ment az adaptáció. Reméljük marad a jó forma január 9-re is. (Bréking: Reed nyerte a második fordulót is. Beszámoló jöv? héten.)

Stewartnak is legalább ennyire könnyen ment az alkalmazkodás a visszafordított blokkú Yamahával. A két titán küzdelmére számítunk jöv?re, de ez nem csak a bajnokságért vívott élet-halál harc lesz, hanem komoly presztízs csata is. 2008 végén ugyanis Stewart miatt tette lapátra Larry Brooks, az L&M Yamaha vezet?je Reedet. Reed meg Stewart régi csapatában feszít most, egyszóval komolyabb lesz itt a tét, mint egy “egyszer?” szuperkrossz korona.

Stewart Európába készül

James csapattársa Josh Hill lesz jöv?re, ez egészen friss hír. Larry Brooks mindenképpen egy fiatal, tehetségen, ám Stewart csapaton belüli pozíciójára semmiképpen sem veszélyes motorost akart választani. A 2008-as minneapolisi futam gy?ztesénél nem is dönthetett volna jobban. Annak ellenére, hogy a Yamaha nem indít gyári csapatot, a hangvillások képviseltetik magukat a legnagyobb számban a paddockban, ez pedig el?re vetíti a sportág nem is oly’ távoli jöv?jét. Vajon tényleg kihalnak majd a gyári csapatok?

Az alábbi szösszenetet az Amerikában él? Nagy Árontól kaptuk. ? ott mozog a t?z közelében, mindig van egy-két jó fülese a motokrossz háza tájáról.

Boost Mobile/ampm/Monster
Nick Wey biztosnak t?nik és az is valószín?, hogy a 2009-es szponzorok is kitartanak mellette, noha Jason Lawrence nem ülhet motorra egy darabig.

Canidae/Motosport/Kawasaki
Míg a Canidae csapat indul 2010-ben, mind a versenyz?k mind a választott motor kérdéses még. Kawasaki azonban szinte biztos, és Baggett, Tommy Hahn valamint Dean Wilson neve merült fel, ahol az utóbbi úgy t?nik már el van kötelezve Pro Circuit-hez.

Toyota/JGR/Yamaha
Christian Craig lehet az egyetlen 250F rider a dél-Karolinai csapatnál, Josh Grant és Justin Brayton helye biztosnak t?nik.

Akik kimaradtak
Gyári versenyz? Michael Byrne az elmúlt 10 évben most el?ször lehet, hogy szerz?dés nélkül marad. Ivan Tedesco talán az egyik legnagyobb meglepetés, hogy a MXoN gy?ztesnek nincs aláírt szerz?dése 2010-re. Tim Ferry élete talán leggyengébb szezonja után még nem tudja hogyan tovább 2010-ben. Broc Hepler, a csendes srác ugyan gyors és sok potenciál van még benne, egyel?re ? is az apróhirdetéseket bújja. Dan Reardon, az Ausztrál rider utolsó hivatalos versenye Geico Powersport/Honda-ján a US Open volt. Egyel?re szerz?dés nélkül. Michael Hall els? éve a pro kategóriában sikerülhetett volna jobban is. Nemrég Olaszországból keresték meg, hogy tesztelje az új TC250-et pár európai SX versenyen és talán kés?bb a VB-n.

-nn-

Az MX rovat f?támogatója

ugrás fel