EST. 2002

Alex Barros és a Honda NSR500

Pályán

Verseny közben figyelve az NSR-t az ember tehet megfigyeléseket, mégis, teljesen
más érzés a nyeregben – képzelhetitek. Ami régi futamokról emlékként megmaradt,
az az, ahogy az NSR500 a kanyarból kiérve a fenekét riszálja. Ezúttal a motor
stabil, hagyja magát – összpontosított vezetésre kényszerít bennünket. Nem lehet
nem rá figyelni… az ember szinte szimbiózisba lép a motorral, ahogy a combja
hozzáér. A startvonaltól az els? kanyarig egy veréb szeg?dik mellénk gyorsulási
partnernek. A motor olyan könny?, hogy majdnem felszáll. Valóban, mintha repülnénk:
az NSR500-nak nincs, és nem is lesz párja soha. Hacsaknem egy másik NSR500…

Meglep? módon a négy henger mintegy hétezres percenkénti fordulatszámnál kezd
szilárdnak t?nni; úgy 9.000 magasságában a motor mintha dühössé válna… végül,
13.000 fordulatnál kiadja magából minden dühét. Aztán a sebesség. Kés a vajban.
Hogy milyen er?s valójában az NSR500, nos, ezt saját b?rünkön (izmainkon) érezhettük:
ha nem vetjük latba lábunk minden tartó- és szorítóerejét, jó párszor a valenciai
aszfalton, de legalábbis a benzintankon ülve érkeztünk volna egy-egy kanyarba.

Mindenesetre megpróbáljuk ‘er?b?l’ vezetni a kicsikét, biztos kézzel
feszegetni a húrokat. Lehetetlen figyelmen kívül hagyni az a 180 lovat, amit
megnyergeltünk. ? azt szereti, ha leuralják, határozottan vezetik bele a nehéz kanyarívekbe… ha valaki nem így tenne, az megbosszulná magát, és a határozatlan pilótának biztosan megjelenne
a Game Over-felirat, és az illet?t a kordonon túli homokban érné a szerelem
végzete.

Ilyesmire esetünkben nem kerül sor. Utasítás a kintiekt?l: ‘PIT’.
Vége a játéknak. De azért… túláradóan lelkesedünk.

A technika

Az NSR500 tengelytávolsága, mint sok más hasonló társáé, 1400 mm. Ha leszámítjuk
a kiegészít?ket, a motor kevés más hasonlóságot mutat versenytársaival. Ha csak
a súlyát nézzük (130 kg): még egy robogó sem ennyire könnyed és n?ies. A ‘ménes’
180 lóból áll: ha ezt a teljesítményt összevetjük a gép nettó tömegével, könnyen
rájöhetünk, milyen veszélyessé válhat az NSR nem avatott pilóta kezei között.
A tankba 32 liter fér, a négy V-henger 499 köbcentiméteres össztérfogatához
hat sebességfokozat társul. A motor a hosszú évek során számos változtatáson
ment át, ilyen a dupla alumínim váz, ami a jobb kanyarstabilitást szolgálja.
A régebbi verziókhoz képest a karburátort jókora air box-szal látták el.
Az elektronika a gyújtáson, a karburáción és az üzemanyag-szabályozáson
túl, kis túlzással, afféle robotpilóta-opciót is nyújt.

www.motonline.com

ugrás fel