EST. 2002

Aprilia RSV4 A-PRC SE: a világbajnok superbike

A 2010-es év bombasikernek számít sportvonalon az Aprilia részére, frissen nyerték meg a Superbike világbajnokságot a konstrukt?ri és az egyéni versengésben, Max Biaggi révén, egyaránt. Világos, hogy Noale a sikert meg kívánja lovagolni a bemutatótermekben is. A klasszikus ezres kategóriában már igazán magasan van a léc, legalább annyira kiélezett a verseny a márkák között, mint a pályán volt idén.

Ráadásul egy afféle miniverseny is mintha kialakult volna, a ‘ki tud fejlettebb elektronikát simítani a vasba’ kategóriában. A bajor ?rtechnikát felvonultató S1000RR odadobta a keszty?t, az Aprilia pedig felveszi: lássuk, hogy.

Mindjárt itt van egy mozaikszó, az A-PRC. Azazhogy Aprilia Performance Riding Control, ami az olaszok házi traction controlja, benne három világszabadalommal a versenyistálló minden szaktudásával. A Biaggival 2010-es vb-t nyer? alakulat és a R&D fejleszt?bázis ugyanis egymástól egy k?hajításnyira van csupán (szó szerint, kb. harminc méter választja el egymástól a két épületet). A kutatók olyannyira belejöttek a Alitalia Aprilia vezérl?egységeinek és szoftvereinek bütykölésébe, hogy a szériagyártás már meg se kottyan. Az RSV4 A-PRC használatával mindenki lehet egy kicsit Biaggi, az igazi pilóták-pályázók pedig számos el?nnyel szembesülnek.

Az Aprilia TC-jér?l már régóta lehetett hallani, hogy lesz, meg hogy milyen lesz, valaki még azt is leírta, hogyan m?ködik, persze helytelenül. Miután az 1200-as Dorsoduro már installált ATC-vel került a standra, várható volt, hogy a superbike-on is megjelenik valami szofisztikált elektronika. Ez a teljesen új szellemiségben kalibrált, ride-by-wire TC nem a legnagyobb biztonságra, hanem a leghatékonyabb teljesítménykiaknázásra megy rá. A vezérlés nem éri be annyival, hogy ‘elvágja’ a teljesítményt, ha a hátsó kerék csúszását érzékeli, hanem képes menedzselni a tapadást a ‘kontrollált kipörgés’ optimális szintjét igyekezvén fenntartani, a motor döntöttségének függvényében is.

A rendszer állítható, nyolc el?re betáplált szint létezik, a pilóta pedig menet közben is a + és a – gombok bal kézzel történ? nyomkodásával lépegethet föl s le. Ez egy olyan opció, amit TC eddig még nem kínált soha. De a nagyobb újdonság az, hogy az Aprilia rendszere ‘autodidakta’, magától képes felismerni és ‘megtanulni’ az alkalmazott gumiabroncsot, egy inicializálási procedúra során.

A két giroszkópos helyzetfigyelés (egy az oldalirányú d?léseknek, egy a hosszantiaknak) lehet?vé tette az AWC (Aprilia Wheelie Control) megszületését. Ez egy folyamatos, ‘lágy’ kontrollt jelent, melynek célja a motor ágaskodásának gátat szabva maximalizálni a gyorsulást. Az EWC-t is a m?szerpanelr?l lehet elérni és, minden más vezérlést?l függetlenül, három beavatkozási szinten állítani.

Akinek nem lenne elég, tessék, itt a launch control, azaz, biztosan kitalálta mindenki, az ALC. Ezt a rajtelektronikát, mit szépítsük, az Aprilia gyorsváltó elektronikája (AQS, Aprilia Quick Shifter) mellé szinte elvártuk. No, mindez egy csomagban maga az A-PRC, ami jelen pillanatban a motorkerékpár-menetstabilizálás m?remeke.

Mindezek mellett fél?, hogy a többi újítás eltörpül, pedig frissülés szinte mindenhol van. Fel nem forgattak semmit. A blokk a Factory-é, 180 LE a közölt legnagyobb teljesítmény, a váltó beosztásán változtattak, rövidebb lett az els? három sebesség, ami jól jön a kigyorsításoknál.

Lett egy új kipufogó, esztétikájában ítélje meg a nép, az biztos, hogy hosszabb, viszont könnyebb is az eddiginél (a motor egészében mintegy két kilóval nyom kevesebbet). A futóm?, felfüggesztések, fékek, felnik nem módosultak, egyedül a 200/50-es hátsó gumiméret homologizációja jelent újdonságot e téren.

ugrás fel