EST. 2002

Autómata váltóval – szabadon?

A Párizsban bemutatott Yamaha FJR 1300 AS Milánóban is a közönség elé áll. A hangvillások kuplungkar nélküli autómatája a legels?, amely a piacon is megjelenik, bár sem az árát, sem az átadás idejét nem közölték még hivatalosan. Az iwatai Super Tourer-t 1.300 köbcentis, tiszteletet parancsoló soros négyhengeres hajtja, öt sebességes félautómata váltóval. Kuplungolásra nincs szükség, a sebességfokozat kiválasztása a bal hüvelykujjal történik, egy kormányra helyezett kapcsoló segítségével.

Ott lesz a lombard nagyvárosban a Tokióban már kiállított Honda-munka, a DN-01. Egyel?re prototípusként, de gyakorlatilag készen áll arra, hogy piaci forgalomba bocsássák (Japánban már kezdik árusítani a Deauville 70 lóer?s blokkját megörökl? egyedi túramotort). Az automata váltó hidraulikus-mechanikus elven m?ködik, és a gyár ATV modellein már megállta a helyét – bal hüvelykujjal, egy mozdulattal használható. A DN-01-et egyébként nem csak a váltója teszi futurisztikussá: a m?szerpanel, a kezel?felületek is meglehet?sen modernek, a járm? integrált m?holdas navigációs rendszert tartalmaz.

De tagadhatatlan, hogy az úttör? és egyik legeredetibb ötlet a témakörben a mind a mai napig megvalósulatlan Gilera Ferro, a 850 köbcentis olasz vas, amely kétféle üzemmódban képes sebességet váltani: vagy teljesen autómatikusan (egy vezérl?egység választja ki a legmegfelel?bb fokozatot a pilóta vezetési stílusának függvényében) vagy pedig váltókarral, de kuplung alkalmazása nélkül – a tengelykapcsolás ugyanis elektronikus úton, ‘magától’ történik.

Szavazás: Vennél-e motort autómata váltóval?

ugrás fel