EST. 2002

Az R 80 G/S sikere a sivatagban

Bemutatása után az R 80 G/S nagyban hozzájárult a BMW eladásainak fellendüléséhez. Ezzel párhuzamosan, a BMW növelte jelenlétét a cross-country sportban és megcélozta a világ legkeményebb és legrangosabb offroad versenye, a Párizs-Dakar Rally megnyerését. El?ször 1979-ben rendezték meg az akkor 9500 kilométeres viadalt, amelynek csupán egyharmadát teljesítették burkolt utakon.

Szöveg és képek: PR Café/BMW

1979-ben Fenouil, az egyetlen BMW-s résztvev? m?szaki hiba miatt feladta a versenyt. Egy évvel kés?bb a verseny megrendezését veszélyeztette a f?szponzor kilépése, de az utolsó pillanatban a francia BMW motorkerékpár keresked?k el?teremtették a verseny megrendezéséhez szükséges forrásokat. Eleinte úgy t?nt, hogy az anyagi részvétel megtérülést is hoz majd: Fenouil mellett Hubert Auriol is csatlakozott egy második BMW nyergében és egészen a 11. szakaszig vezette a mez?nyt, majd nem engedélyezett segítség igénybevételéért a 12. szakaszon kizárták. Ötödik helyével viszont Fenouil így is elnyerte a szakma elismerését. 

A következ? évben a rally rendezése már sokkal professzionálisabb volt. A BMW három motorkerékpárral indult a versenyen, amelyeket a HPN készített fel. Auriol ért els?ként Dakarba, majd gy?zelmét 1983-ban megismételte. 1984-ben és 1985-ben a belga Gaston Rahier nyerte a Párizs-Dakart, majd az 1986-os szezon végén a BMW kivonta gyári csapatát a sportágból. Négy gy?zelmével a bajorok meggy?z?en bizonyították a G/S-ben rejl? off road lehet?ségeket. 

BMW R 80 G/S

A Párizs-Dakar Rally-n aratott sikerek révén n?tt a BMW népszer?sége és a márka új vásárlókat is meg tudott nyerni. Noha egy utcai motoros számára, aki csak alkalmanként ment terepre, nem sokat számított, hogy a G/S bizonyította adottságait a világ legkeményebb rallyján. A világutazók viszont, akik két keréken jártak be távoli civilizációkat, a terep-adottságok nagy jelent?séggel bírtak. 

Bár a BMW kiegészít?k széles skáláját kínálta a G/S-hez, egy második piaci szegmens is kialakult kifejezetten a hosszú távú túrázók igényeinek kielégítése céljából. Az összes elképzelhet? anyagból gyártott, nagyobb üzemanyagtanktól kezdve a csomagtartókon és navigációs rendszereken át egészen a speciális sárvéd?kig minden kapható volt. Számos specialista – élükön a Dakaron is bizonyított HPN csapattal – kínált átalakításokat, amelyek révén a motorkerékpárok teljesen egyedi formát ölthettek. A vásárlókat az sem zavarta, hogy a motorok ára akár a szériaváltozat duplájára is emelkedett. 

BMW R 80 G/S

1984-ben a BMW bemutatta a speciális „Paris-Dakar” modellt. A 32 literes tank a rajta lév? látványos Párizs-Dakar logoval, az egyszemélyes ülés és a nagyméret? csomagtartó egy versenygép kinézetét kölcsönözte a motor számára. A G/S eladásai nagyszer?en alakultak, a siker pedig nem csupán tisztel?ket, de utánzókat is hozott.  A kortársak Japánból és kés?bb Európából is gyorsan felvettek a kínálatukba olyan enduro motorokat, amelyeket kifejezetten utcai használatra terveztek. Amikor az els? kéthengeres, 800 köbcentiméter közeli henger?rtartalmú enduro motorok megjelentek a piacon, egyértelm? volt, hogy a BMW nem ülhet a babérjain, meg kell védenie piacvezet? pozícióját.  

BMW R 80 G/S

ugrás fel