EST. 2002

Bemutatkozik: Showa Big Piston Fork

Mint sok technikai újítást, a Nagydugattyús els? teleszkópvillát is a versenypálya fialta, noha nem más, mint az eddigi mechanika leegyszer?sített változata. S?t, valójában annyira logikus ez a kialakítás egy fordított teleszkópnál, hogy nem is értjük, miért nem lett Big Piston már a legels? fejére állított teló.

Akár egy hagyományos, akár egy fordított teleszkópszár belsejében három dolgot találunk: olajat, egy tekercsrugót, és egy csillapítóegységet. Ez az, amit az angol cartidge-nak mond, és amit a Showa elhagyott (illetve átértelmezett) a BPF-b?l (ben).

Fent Cartridge-type, lent Big Piston. A piros hengert és dugattyút elhagyva egy jobb teleszkópot kapunk.

Az összehasonlító metszeti rajzon pirosra színezett alkatrészeket már nem találjuk a BPF-ben: a csúszószáron belüli plusz hengert és a teleszkópszár aljában lév? húzófokozati csillapítódugattyút (ezért volt lent az állítócsavar). El?bbit a csúszószár belseje helyettesíti, utóbbi pedig felköltözött a csillapítórúdra, a nyomófokozat mellé, így kényelmesen, a szár tetején tudjuk állítani mindkét csillapítást. A rugót viszont már nem a teleszkóp tetejének betekerésével feszítjük, hanem alul, egy kis csavarral, 0,1 mm/klikk váltóval.

A tetején állítjuk mindkét csillapítást (TEN – húzó, COM – nyomó)

El?nyök? Kevesebb alkatrészb?l áll – olcsóbb, gyorsabb a szerviz. 1/3 nyomás uralkodik benne – jobban bírják a szimmeringek. És mivel nincs Cartridge, nagyobb átmér?j? csillapítóegységet lehetett alkalmazni, ezzel négyszeresére n?tt a közeggel érintkez? (ténylegesen a csillapítást végz?, az olajat önmagán átprésel?) felület, így csökkentek az olaj nyúlékonyságából adódó hátrányok. Magyarul? Az egyszer?bb kialakítás miatt finomabban, kisebb er?hatásokra is reagál, és a nagyobb energiájú ütéseket is jobban csillapítja a BPF villa.

Az alján rugót feszítünk el?.

És van még egy, korántsem elhanyagolható pont, a súlyel?ny. Száranként majd’ fél kilóval könnyebb, ez pedig, akárhonnan is nézzük, egy kiló mínusz per els? futóm?. Ez még sportmotor terminológiában is rengeteg.

Na szóval így…

A versenyz?k évek óta Nagydugattyúznak, idén két új sportmotoron jelent meg, jöv?re további elterjedése várható. Persze a Kawasaki és a Suzuki emberei mosolyogva domborítják mellkasukat, hiszen igen, ?k használták el?ször.

ugrás fel