EST. 2002

Biztonság a Hondánál

Hathatós segítség

Az aktív biztonság a projekt második lépcs?je. De mit jelent ez a szókapcsolat? Nos, aktív biztonsági eszköznek tekintünk minden olyan berendezést, mely segítségünkre lehet a kialakult veszélyhelyzetek megoldásában. Az autóknál már megszokhattuk a fékasszisztenseket és blokkolásgátlókat, a motorok viszont csak mostanában kapták meg ezen a kiegészít?ket. A Honda természetesen itt is a zászlóviv? szerepét tölti be. Elég egy pillantást vetni a modellpalettára és láthatjuk, hogy a legtöbb Honda emblémás motort ABS-szel és/vagy CBS-szel kínálják. Az el?bbi m?ködését már-már az ovisok is ismerhetik: lényege, hogy er?teljes lassításnál megakadályozza a kerekek blokkolását, így akár kanyarban is fékezhetünk anélkül, hogy kisodródnánk. Mivel a veszélyes szituációk kialakulásáért többnyire nem a motoros felel?s, a vehemens lassításokra általában hirtelen van szükség. Ha a kezd? motoros megijed, els? mozdulata, hogy tövig húzza a fékkart, vagy teljes erejével rátapos a fékpedálra, s ez akár végzetes is lehet. Az ABS-nek köszönhet?en a motor ilyenkor sem válik kezelhetetlenné, s?t, megmenti tulajdonosát.

Az 1984-ben bemutatott CBS (Combined Hydraulic Break System – kombinált hidraulikus fékrendszer) ugyancsak a pilóta védelmére készült. Ahogy neve is jelzi, egy olyan fékszisztémát takar, ahol nem létezik els? vagy hátsó fékezés, csupán a kett? együtt. A CBS vezérl?-elektronikája leveszi a terhet a sof?r válláról, azaz elég bármelyik fékkart behúzni, a computer maga dönti el, hogy melyik kerékre mennyi féker? jusson. Így kisebb a kockázata, hogy a motor kifaroljon, vagy a pilóta átbukjon a kormányon. Az ideális megoldás természetesen az ABS és CBS kombinációja.

A modellválasztékot böngész?k szinte minden kategóriában találhatnak ABS-szes gépeket. Jó példa erre a naked bike-ok szegmense. Választhatjuk a CB1300-ast, a CBF600-ast vagy a kifejezetten kezd? „bringásokhoz” igazított CBF500-ast, kizárólag rajtunk múlik, hogy kapunk e blokkolásgátlót, s a felár sem túlzó – mindössze 50 ezer forint (az 1300-asnál alapáron jár). A fejl?dés a cruiserek és a túragépek mez?nyét sem hagyta érintetlenül, mi több, ma már a Shadowhoz és a Varaderóhoz is rendelhet? CBS. Hiába, a kemény fiúk sem szeretnek esni…

Végs? esetben

De mi történik, ha nem tudjuk elkerülni az ütközést? Eddig csak a vaskos motorosruhában és a bukósisakban bízhattunk, no meg az isteni szerencsében. Ezen túl erre is van orvosság, mivel a Honda piacra dobta a világ els? szériagyártású légzsákos motorját, méghozzá a 1832 köbcentis, 118 lóer?s, hathengeres er?forrással készül? Gold Wing személyében. Ebben a modellben mindent megtalálhatunk, ami a technika jelenlegi színvonalán elérhet?, azaz úszóágyazású féknyergeket, blokkolásgátlót, kombinált féker?-elosztót, és a már említett, hat századmásodperc alatt felfúvódó légzsákot.

Az életment? „lufi” méretéb?l és formájából adódóan megakadályozza, hogy az el?rebukó pilóta beleakadjon a kormányba, vagy egyszer?en lerepüljön a motorról, így összehasonlíthatatlanul nagyobb a túlélés esélye. Csattanás esetén a teleszkópszárakra er?sített törésszenzorok értesítik a vezérl?elektronikát (ECU), ami elsüti a zsák felfújódásáért felel?s, nitrogéngázzal töltött patront. A rendszer nemcsak hatásos, de rendkívül kompakt is – a jeladók, a vezérl? és a légzsákmodul nagyobb átalakítás nélkül installálható a márka egyéb motorjaira is.

Összegezve kijelenthetjük, hogy a motorozás újabb mérföldkövéhez érkezett. A fejlesztéseknek köszönhet?en visszaesett a vasparipák által el?idézett karambolok száma, így napról-napra többen voksolhatnak a helyváltoztatás talán leghatékonyabb formájára, a motorozásra. Ha minden a tervek szerint alakul, hamarosan mindenki nyeregbe szállhat nemt?l és kortól függetlenül.

Kovács Zsigmond

ugrás fel