EST. 2002

Buell 1125R: foRRadalom?

Tudtuk, hogy már magukat a Buell-fanatikusokat is feszegeti egy ideje a kérdés,
szeretett márkájuk miért ragaszkodik oly’ bigott módon a légh?téses kéthengeres
blokkokhoz, másrészr?l tudtuk azt is, hogy Erik Buell álmatlan éjszakáin nem az
ágyában forog az els? hajnali kakasszót várva, hanem egy superbike sportmotor
rajzai fölé görnyed…

S?t: az 1125R – nevezzük nevén a gyereket – már túl
is van a tervez?asztali fázison. És valljuk meg, határozottan más, mint amit
eddig az East Troy-i gyártótól kaptunk: lehet, hogy egy új korszak veszi kezdetét
épp ezzel a modellel? Ez az els? vízh?téses, közúti forgalomba helyezhet? Buell,
de az els? olyan is, amely nem Harley-Davidson er?forrást alkalmaz.

Az els? ‘ízig-vérig amerikai’ superbike úttör? mivolta ellenére is h?en tükrözi Erik
mester elképzeléseit a motorépítésr?l: a súlyközpontosítás, a rugózatlan tömegek
minél kisebbre hagyása és a váz merevsége, mint szent törekvés konkrétan fellelhet? ezen a modellen is.
Lehet, hogy az 1125R alkatrészei újak, koncepciója nem az. A blokk továbbra is egy
V2-es, ám 72°-os, és minden szempontból sportos: BRP-Rotax-fejlesztés.

Hengerenként négy szeleppel, nagyszabású, 103×67,5-es furat x lökettel,
kolosszális, 61 mm átmér?j? pillangószelepekkel lép a porondra a hat sebességes váltóval és
természetesen igen rafinált vezérl?elektronikával és dinamikus légbeöml?vel
felszerelt Buell. A teljesítményre és forgatónyomatékra vonatkozó adatok még nem
láttak napvilágot (update: de igen. 146 LE, 111 Nm).

Klikk.

A vázszerkezet továbbra is üzemanyagtankként funkcionál (teljes kapacitás 21,2
liter), de az olaj már nem a leg?villában lötyög. A motor beépített elemként
járul hozzá az összmerevséghez. Az oldalra szerelt h?t?k érdekes benyomást
keltenek, ám ezzel a megoldással el?bbre lehetett építeni a vékettest. A középs?
kipufogó
elvben ideális választás – mély súlypont, a vezet?t?l messzire távozó
h? – , ami szintén abszolút újítás a Buell-m?helyben.

Klikk.

375 mm-es ZTL tárcsa adja a fékrendszer alapját, ám a nyereg hatról
nyolcdugattyúsra változott. Az extrém méretek megvannak: 1.384 mm a tengelytáv,
a fordított teleszkópvilla szárátmér?je 47 mm, a kormány fordulási szöge csak 21°,
az elölfutás meg mindössze 83,8 mm. Buell ragaszkodik a szíj végáttételhez (ami
csak 600 grammot nyom a két kilós lánchoz képest) és a cantilever felfüggesztéshez.

Az így felszerelt Buell 1125R a pehelysúlyúak kategóriájába tartozna, mindösszesen
170 kg-ot mutatna a mérleg szárazon.

ugrás fel