EST. 2002

Burkolt leépítés a Guzzinál, avagy agyelszívás olasz módra?


Miközben a csillogó-villogó új modelleket vesszük lajstromba a nagyszabású szalonok alkalmából, az élet nem áll meg a steril rivaldafényen kívüli világban sem. Mi az, hogy. Világgazdasági pánik, recessziós veszély, fogyasztás-visszaesés… kinek napi beszédtéma, kinek megfoghatatlan mumus, és vannak, akik máris a b?rükön érzik. Jelesül a mandellói gyár 190 alkalmazottja, akiket konkrétan most táppénzre küldenek, átszervezés címszó alatt. Harminc embert pedig a Piaggio csoport pontederai központjába helyeznének át, huszan a hírek szerint már el is fogadták a kényszer? költözést.


A Guzzi átformázási terve 12,5 millió eurós beruházás a Colaninno-féle Piaggiótól. A már elfogadott ‘ötéves terv’ kapcsán komoly aggályokat fogalmazott meg több olasz szakszervezet, többek szerint Roberto Colaninno elnök terve az, hogy lassacskán, de határozott módon áthelyezze a Moto Guzzi tervez?-fejleszt? szekcióját az Aprilia noalei bázisába. Ez pedig tovább apasztaná a Mandello del Lario városában található nagymúltú gyár súlyát és fontosságát.

1200 Sport 4V: a Kölnben közönség elé tárt 2009-es újdonság

‘Abszolút nem értünk egyet ezzel a döntésel, amit bárminem? el?zetes egyeztetés nélkül jelentettek be’ – mondta Mario Venini helyi szakszervezeti vezet? a Motociclismo.it riporterének. ‘Nem értünk egyet, mert teljes mértékben megváltoztatja a márka fizionómiáját. 2006-ban egy fáradsággal elért egyezséget írtunk alá a vezet?séggel, ami arról szólt, hogy itt folyik tovább minden eddigi tevékenység a mechanikai megmunkálásokat kivéve, vagyis Mandellóban marad a Moto Guzzi agya (a tervezés) és lelke (az összeszerelés). Ezt a megegyezész most egycsapásra félresöprik. A márka identitása felhígul, 1921 óta gy?jtött szakmai örökségünk nagyon rövid id? alatt szétaprózódik. Az, hogy egyes szakembereket Pontederába, másokat Noaléba helyeznek, azt jelenti, hogy Mandellóban csak az összeszerelés marad, ami kevés.’

‘A munkafolyamatok átszervezésér?l csak nagyon summásan esett szó, ez is teljes rejtély számunkra. Nem értjük, hogy biztonsági okokra hivatkozva miért kell jóformán az egész gyárat bezárni, miért nem elég azokat a helyiségeket, ahol az átépítés éppen folyik. Ez a man?ver szerintünk egy elterel? hadm?velet, a termelés visszavételének egy formája, egy általános nehézség, amivel ennek az ágazatnak szembe kell néznie. Ami az irodai alkalmazottakra vonatkozik, többen a nem tudnak vagy nem akarnak átköltözni Pontederába. ?k pedig automatikusan körön kívülivé válnak: mi ez, ha nem elmaszkírozott leépítés.’

‘Egy drámai folyamat, ami itt folyik el?ttünk, ráadásul akik irányítják, kim?velték, hogy másképpen láttassák, mint ami. A 2006-os megállapodás egy papírfecnivé alacsonyodott, és igaz ugyan, hogy a Piaggio csoport több, mint 12 millió eurót ruház be Mandellóban, de nem azért, hogy egy hatékonyan m?köd? gyár legyen itt, sokkal inkább egy bemutatóterem meg a hozzáill? múzeum. Egy hely, ahol emlékeznek a Moto Guzzira, és nem a hely, ahol kigondolják és megvalósítják.’

Az ügy kapcsán nagy regionális összefogás van kibontakozóban, általános sztrájkot és más szakszervezeti megmozdulásokat helyeztek kilátásba.

ugrás fel