EST. 2002

Chicara Nagata és a motorépítés m?vészete


Chicara Nagata els?sorban képz?m?vész. A képz?m?vészség mellett azonban a motorok és egyáltalán, a mechanika megszállottja, egész seregre való alkotás dicséri kezét.


Ezek nem statikus szobrok, hanem igaziból m?köd? járm?vek, más kérdés, hogy álló helyzetben és stúdiókörülmények között csodáltatnak csupán, és hogy még senki nem látta egyiket sem menni. Nagata harmincesztend?sen egy nagyon súlyos közlekedési balesetet szenvedett, nyolc hónapos rehab után tudott visszazökkenni a rendes kerékvágásba. Normális dolog, hogy feltette a kérdést: miért élte ? túl azt, amibe mások, a legtöbben, belehalnak?

Nagata már a negyvenhatodikat tapossa, és alighanem közelebb került a válaszhoz, mint a felgyógyulása utáni id?szakban volt. A m?vészetnek él, ez segíti át mindenen. Els? custom bike-ját hét esztend?n át készítette úgy, hogy rendelnie vagy vásárolnia egyetlen speciális alkatrészt sem kellett: minden egyes részletet, minden darabot maga dolgozott ki.

Talán ezért van, hogy az ? customjai valahogy túlmutatnak a m?fajon, de legalábbis kitárják annak határait. Ezek m?alkotások. Amiknek persze borzasztó áruk van, a Christie’s aukciósház árverésén állítólag egymillió euróért kelt el az egyik példány.

A kivitelezés, a formanyelv, az eszközrendszer természetesen finomodott az évek során – olyannyira, hogy a legutolsó kreáció, az ‘IV’ tet? alá hozásához már csak hétezer-ötszáz munkaórára volt szükség.

A blokkok, melyeket alkalmaz, nem éppen modern egységek: Harley-Davidson vékettesek a régi érából, negyvenes, ötvenes évekb?l, japán ipari alkotmányok a hatvanasokból. Az esztétikum mindenek fölött áll, de sosem öncélú, mindig kézen fogva jár a funkcionalitással. A fékek szigorúan többnyire dobfékek. A futóm?- és felfüggesztés-megoldások cseppet sem nevezhet?k banálisnak: az ‘IV’ névre keresztelt modellen az els? és a hátsó traktus rugói egymás mellett helyezkednek el, valami magától értet?d? természetességgel, a vázszerkezet közepén.

A másik vezérszál: a visszatérés a gyökerekhez, a motorgyártás h?skorához és kezdetéhez, mikor még sz?k volt a mezsgye kerékpár és motorizált járm? között. Nagata utolsó munkája egy 1,5 lóer?s blokk köré épített, cs?vázas masina, az 1900-as évek elejét idézi meg. Micsoda kontraszt van a fémes, vad hatás és a motor-evolúció kezdeti stádiumában, egy évszázaddal ezel?tt járatos formavilág közt: kontraszt, amibe nem lehet nem beleszeretni.

ugrás fel