Hirdetés
Kezdőoldal Magazin Colin Edwards visszavonul

Colin Edwards visszavonul

Hirdetés

Colin Edwards bejelentette, hogy a 2014-es év lesz számára az utolsó, visszavonul a motorversenyzést?l. Két Superbike világbajnoki cím, dobogós helyezések a MotoGP-ben, számtalan vicces pillanat és rengeteg rajongó övezte a Texas Tornado elmúlt húsz évét a profi motorsportban.

A kétszeres Superbike Világbajnok és MotoGP versenyz? Colin Edwards II néven 1974. február 27-én született Houstonban. Négyévesen egy dirt bike-kal kezdett motorozni, majd juniorként el?ször helyi majd országos amat?r versenyeken indult egyre nagyobb sikerekkel. 1991-ben minden versenyt megnyert, amin elindult.

1992-ben vált profivá. Els? évét az AMA 250-es kategóriájában egy gyári Yamaha TZR-rel rögtön a bajnoki cím megszerzésével zárta, Kenny Roberts Jr. el?tt lett a legjobb, miután a kilenc versenyb?l ötöt megnyert.

Colin Edwards

Colin Edwards (45) és Kenny Roberts Jr. a GP 250-ben 1992-ben

1993-ban és ’94-ben már az AMA Superbike kategóriájában egy Yamaha YZF750-en húzta a gázt a Vance & Hines csapatában, a hatodik és az ötödik helyeken zárta a két évet.

Colin Edwards

1995-ben indult a WSBK-éra, ami 2002-ig tartott, és Edwards pályafutásának legfényesebb korszaka volt. Bár kezdetben komoly megterhelést jelentett számára a sok utazás, ennek ellenére az ismeretlen pályákon többször végzett a dobogón, az év végén ötödik lett a bajnokságban.

1997-ben szerezte els? futamgy?zelmét, de 1999 volt az els? igazán jó szezonja. Ebben az évben már kiegyensúlyozottan hozta a jó eredményeket, az évet a második helyen zárta holtversenyben Troy Corserrel, a sportág történetének legsikeresebb pilótájának számító Carl Fogarty mögött.

Colin Edwards

Colin Edwards Troy Bayliss-szel és Regis Laconival Assenben 2001-ben

2000-ben ért fel a csúcsra, amikor els? alkalommal megszerezte a Superbike Világbajnok címet, és ezt megismételte 2002-ben is, ami pályafutása legsikeresebb éve volt. Emlékezetes csaták f?z?dnek ebb?l a nevéhez a korszakból például a 2002-es évad utolsó két versenye Imolában, ahol Troy Bayliss-szel vívtak elképeszt? harcot az els? helyért, és ahol Edwards zsinórban a kilencedik futamgy?zelmét szerezte meg. De fontos gy?zelmek a Suzukai nyolcóráson szerzettek is 1996-ban Noriyuki Hagával, 2001-ben Valentino Rossival, és 2002-ben Daijiro Katóval.

2003-ban indult az új korszak, amikor Edwards áttette a székhelyét Európába és a MotoGP-be, és ez a korszak fog véget érni nem is olyan sokára Valenciában, amikor meglengetik a kockás zászlót. (Pontosabban legkés?bb akkor. Felröppentek pletykák arról, hogy a Forward Racing Team nem bánná, ha Edwards már a szezonzáró el?tt leszállna a Forward Yamaháról, hogy átadja a pontgy?jtés esélyét a potensebb ifjaknak. Ezt a hírt a csapat f?nöke, Giovanni Cuzari hivatalosan cáfolta.)

Edwards 2003-as MotoGP debütálása az akkor már kissé hervadt Aprilia csapatában ígéretesen indult, az els? versenyen a hatodik lett, de ezt nem követték további sikerek abban az évben. 2004-ben a Telefónica Movistar Honda csapatában folytatta, ahol dobogós helyezéseket is gy?jtött, és év végén az ötödik helyen zárt.

Colin Edwards

Edwards és Valentino Rossi 2005-ben

2005-ben átigazolt Valentino Rossi mellé a gyári Yamahához, ezzel kezdetét vette egy hétéves periódus a hangvillások égisze alatt. Ez az év volt a legsikeresebb számára a MotoGP-ben, a negyedik helyen landolt a bajnokságban. 2006-ban gumiproblémák adódtak a csapatnál, ami Edwards egész szezonját meghatározta. Ebben az évben volt az a legendás asseni verseny, amit az els? kört?l vezetett, majd az utolsó körben a Nicky Haydennel folytatott csata hevében kimentek a kavicságyba, Edwards elesett, míg Haydennek sikerült megfognia a motort és megnyernie a versenyt.

2008-ban átigazolt a Tech3 szatelit csapathoz, és úgy volt, hogy az év végén be is fejezi a MotoGP-ben, visszatér Amerikába, és ott folytatja a Yamahával a közös munkát. De a Tech3-nál olyan jól megtalálta a helyét, hogy évr?l évre szerz?dést hosszabbítottak, egészen 2011-ig. Ez a négy év közül a 2009-es volt számára a legsikeresebb, a világbajnokságot a legjobb szatelit versenyz?ként az ötödik helyen zárta.

2012-ben a Forward Racing Teamnél folytatta, ami a következ? években a Suter, a Kawasaki és ismét a Yamaha nyergében sem adott Edwards számára lehet?séget komoly eredményekre, bár az idei szezon még korántsem ért véget.

Edwards egyenlege a MotoGP-ben tizenkét dobogós helyezés, három pole pozíció és háromszor volt az övé a leggyorsabb kör. Hamarosan kezd?d? „nyugdíjas” éveiben sem valószín?, hogy unatkozni fog. Lesz dolga b?ven Michelin MotoGP tesztpilótaként, és saját Texas Tornado Boot Campjében is okíthatja a fiatalokat a keresztben csúszás rejtelmeire. Egy biztos: színes egyénisége nekünk nagyon fog hiányozni a MotoGP-b?l!

fotók: Mike ‘Stu’ Stuhler, racingphoto.tripod.com, Yamaha Racing