EST. 2002

Csomagtartóból a világbajnokságig – 25 éves az Akrapovi?

Hogyan ejtjük?

Az Akrapovi? nevet kétféle kiejtéssel is hallhatjuk. Szlovén nyelvterületen „cs’, horvátul „ty’ az utolsó hang. A „cs’ végz?dés elterjedtebb itthon, de mindkett? helyes.

 

A szlovén kipufogógyár 25 év alatt felért a kipufogó készítés Csomolungmájára. Az út, amelyen Igor Akrapovi? negyed századdal ezel?tt megtette els? lépéseit, a világbajnokságig vezettek, mára elismerés övezi munkáját a MotoGP-ben, a Superbike Világbajnokságban és a legmagasabb szint? autóversenyeken is.

Igor Akrapovi? birodalmát motorversenyz?i karrierje befejezését követ?en kezdte építeni, de valószín?leg ? sem gondolta, hogy ilyen messzire fog jutni.

Igor Akrapovi?

Mindig is hiányolta a csúcsmin?ség?, utcai használatra készül? kipufogórendszereket. Nem tetszett neki, hogy az utángyártott rendszerek túl vastag anyagból készülnek, vagy amik kaphatók, elképeszt? drágák egy átlagos motoros számára. Versenyzéssel töltött évei alatt elég tapasztalatot gy?jtött a tuning terén, így kézenfekv? megoldásnak t?nt, hogy kifejlessze saját rendszereit, amelyekben acél helyett karbont és titánt kezdett használni.

Nem csak azért érezhetjük a szívünkhöz közelállónak Igor Akrapovi? munkáját, mert a világnak abból a Kelet-Európának nevezett szerény kis szegletéb?l indult, ahol mi is tanyát vertünk. Vladimir Kovacevic nevének hallatán biztosan sokan a homlokukra csapnak: ? az a fickó, aki fel akarta támasztani a Pannóniát! És ? az is, aki Igort a kezdet kezdetén arra bíztatta, hogy vágjon bele, kezdjen fejleszteni. Az els?, Skorpion név alatt készült rendszereket Vlado az autója csomagtartójából árulta.

A szorgos munka és a töretlen fejlesztések eredménye nem maradt el. Igor Akrapovi? kipufogórendszerei szépen lassan terjedni kezdetek. 1991-ben gyárat alapítottak néhány elhivatott munkatárssal, 1993-ban pedig már a Kawasaki Deutschland versenycsapat is kipróbálhatta a fejlesztésüket, ami lám, jobbnak bizonyult a gyári rendszernél.

Ennél jobb reklám nem kellett, az Akrapovi? rendszerek futót?zként kezdtek terjedni a versenysport világában. Egyre több csapat tette le mellettük a voksát, majd elkezdtek érkezni az eredmények is egyre több kategóriában, nemzeti és világbajnokságokon.

A legfels? szinten az els? falat a Superbike Világbajnokság volt, ahol 1997-ben nyerte az els? futamot Akra kipufogóval a japán Akra Yanagawa Kawasakival, majd 2000-ben Colin Edwards közrem?ködésével meglett az els? világbajnoki cím is.

Colin Edwards Akrapovi? 2000

A MotoGP-be való belépésre 2002-ben kerülhetett sor. A gyorsasági motorversenyzés legmen?bb sorozata ebben az évben nagyot változott. Az addigi kétütem?, 500-as blokkok helyét felváltották a 990-es négyütem?ek, ami nagy lehet?ség volt Igor és csapata számára. ?k voltak az els?k, akik kipufogót fejlesztettek a gyári négyütem? Hondákra. A fejlesztésben és a gyártásban annyira odatették magukat, hogy a pénteki edzéseredmények alapján módosított rendszerek szombatra már a versenyhelyszínen, a motorokon voltak.

Eközben a versenymotorokon Polini matrica virított, aminek elég furcsa oka volt. Akrapovi? a HRC-t?l a munkáért nem pénzt kért, csupán azt, hogy a neve felkerüljön a versenymotorokra. A Honda erre nemet mondott, azzal érvelt, hogy inkább eladja a fejlesztési lehet?séget a Polininek évi 250 000 euróért. Végül ebben maradtak, a Honda el is adta, igaz, csak egy évre sikerült, és azért is csak 150 000-et fizettek az olaszok. A japánok ezt a döntésüket talán a mai napig bánják.

Az Akrapovi? végül a Honda nélkül ért fel a MotoGP-ben is a csúcsra. 2012-ben Jorge Lorenzo és a Yamaha szerezte meg számára az els? világbajnoki címet, s?t, ugyanebben az évben a másik két kategória világbajnokának motorján, a Moto2-ben Marc Marquez Suterén és a Moto3-ban Sandro Cortese KTM-én is a skorpiós logó szerepelt.

Jorge Lorenzo Akrapovi? 2012

2015 végére megszerezték századik világbajnoki címüket is, ami szintén Jorge Lorenzo és a Yamaha nevéhez f?z?dik. A sorban Superbike, MotoGP, off-road és autós világbajnokok egyaránt szerepelnek.

Igor Akrapovi? és egykor néhány f?s vállalkozása ma már a világ több országában közel 500 f?t foglalkoztató vállalat, évi több mint 70 millió eurós árbevétellel.

Eközben itt Kelet-Közép-Európában

A 2000-es évekig a szlovén, az osztrák és a magyar piacon az utcai motorokra készült rendszerek értékesítése továbbra is Vlado kezében futott össze, aki nem sokat változtatott a csomagtartós értékesítési stratégiáján. De nem tudott lépést tartani az igényekkel és a gyár elvárásaival, így sorra veszítette el el?bb a szlovén, majd az osztrák piac lehet?ségét.

A magyar piac jogait az utolsó pillanatban vette át t?le a Karasna motorosbolt. Emlékszem, ott voltam. Áhítattal tekintettünk a már megjelenésre is elképeszt? profi dobokra és rendszerekre, a motorosok pedig csak jöttek és jöttek.

Az Akrapovi? ma Szlovénián kívül Amerikában is m?ködtet gyárat. Aki járt bármelyikben, azt mondja, elképeszt?, hogy náluk titánból van még az ereszcsatorna is. Na nem nagyzolásból, éppen ellenkez?leg. Erre használták fel a gyártás során keletkezett maradék cs?darabokat.

Akrapovi? történelem

1970-es évekt?l 1990-ig: Igor Akrapovi? motorversenyz?ként szerez több bajnoki címet és rengeteg tapasztalatot a motortuning terén. Eldönti, hogy kifejleszti és piacra dobja a világ legfejlettebb kipufogórendszerét.

1991: Igor Akrapovi? megalapítja kipufogógyárát Skorpion néven. A négyütem? versenymotorok foglalkoztatják, az optimális teljesítmény és a legjobb hanghatás elérése érdekli.

1993: Az áttörés éve. A Kawasaki Deutschland tesztel egy Akrapovi? kipufogórendszert, ami jobbnak bizonyul a gyárinál. Ez olyannyira meggy?z? érv, hogy a Pro Superbike Bajnokságban a Kawasaki mellett a Yamaha, a Suzuki, a Ducati és a Honda is szerz?dik velük.

1997: A japán Akira Yanagawa és a Kawasaki nyeri az els? futamot Akrapovi? rendszerrel a WSBK-ban. Nem sokkal ezután minden japán csapat Akrapovi?-ra vált a Superbike Világbajnokságban.

1999: Alig egy évtized alatt a garázs méret? vállalkozás világhír? gyárrá fejl?dik. A garázst felváltja egy sokkal nagyobb és korszer?bb gyártó üzem.

2000: Az els? Superbike Világbajnok címet az amerikai Colin Edwards szerzi meg az Akrapovi? számára Castrol Honda VTR1000 SP1-esén. A WSBK-ba való belépést több versenygy?zelem és fontos nemzeti bajnoki cím is övezi az AMA-ben, az Amerikai Superbike Bajnokságban és a japán nemzeti Superbike Bajnokságban.

2002: Belépés a MotoGP-be. Az Akrapovi? hosszú távú együttm?ködésbe kezd a gyári Honda, Kawasaki és Aprilia csapatokkal.

2004: A cég versenyrendszert fejleszt Forma-1-es versenyautóra, az egyik élvonalbeli csapat számára. Ugyanebben az évben újabb költözés és gyárfejlesztés, valamint az els? gyári titán Akrapovi? rendszer utcai motoron, a Yamaha MT-01-en.

2005: Kihozzák a speciális, hatszöglet? dobot, amit azóta is több gyártó talál „követésre méltónak’.

2007: A cég már kizárólag az alapító családneve alatt m?ködik, aminek alkalmából a lényeget tekintve változatlan, de stílusában megújult logót kap.

2008: Az els? 24 órás versenygy?zelem. A Nürburgringen a Manthey-Racing egy Porsche 997 RSR-rel lesz a legjobb az ADAC 24 órás versenyén.

2009: A cég saját öntödét nyit. Ez a negyedik részleg a motorkerékpár kipufogórendszerek, az autó kipufogórendszerek és a kompozit termékek mellett.

2010: Leányvállalatot nyitnak az Egyesül Államokban, az Akrapovi? America LLC székhelye Irvine-ban, Kaliforniában van.

2011: 20 éves az Akrapovi?. Kikerülhetetlen résztvev?k a MotoGP-ben a Yamahával és a Suzukival.

2012: Az els? autós világbajnoki címek. Az Audi Sports hivatalos partnere, a csapat 2010-ben, 2011-ben és 2012-ben is Akrapovi? rendszerrel nyeri meg a Le Mans 24 órás versenyt. Az els? VB címet négy keréken az Audi R18 e-tron quattro szerzi meg.

2012: 74 VB gy?zelem eddig, plusz tizenhárom csak 2012-ben többféle motoros versenykategóriában. Az els? MotoGP világbajnoki cím is ekkor születik, a Yamaha Factory Racing Team és Jorge Lorenzo szerzi meg.

2013: Aston Martin Racing, FIA Endurance Világbajnokság, Dakar rally – az új sorozatok immáron az Akrapovi? részvételével. Plusz ebben az évben tér vissza a Yamahához Valentino Rossi, és nyer futamot 2010 óta el?ször, természetesen Akrapovi? kipufogóval.

2014: Az els? dupla gy?zelem a Dakaron, motoron és autóval is. Együttm?ködés a Ducati MotoGP csapattal. Az Akrapovi? Red Dot: Best of the Best díjat nyer, a termék dizájn kategóriában a Ducati 1199 Panigale Evolution Line (titán) kipufogóját választják a legjobbnak. Augusztusban a gyár Szlovénián belül új helyre költözik, csak így tudják kielégíteni a szünet nélkül növekv? igényeket. Októberben újabb dobformával, a hatszöglet? továbbfejlesztett változatával rukkolnak el?, ami élesebb hanggal és jobb gyorsulással jár.

2015: Újabb világbajnoki cím a MotoGP-ben, ismét Lorenzóval és a Yamahával. Ez a kipufogógyártó századik világbajnoki trófeája, aminek emlékére konferenciatermet neveznek el Lorenzóról.

 

A cikket a Superbike magazin engedélyével közöltük.

ugrás fel