EST. 2002

Elektromos motor: Nem lesz? Lesz? Mikor?

Sokan Földünk megment?jét látják bennük, míg mások gyomra még a gondolattól is összerezzen. A tisztán elektromos üzem? járm?vek, kétség nem férhet hozzá, egyre nagyobb teret nyernek, egyre inkább támogatásra lelnek minden szinten, és egyre inkább halaszthatatlannak t?nik a vízió: nemsokára hang és káros anyagok kibocsátása nélkül fogunk az utcákon gördülni.

Pár évvel ezel?tt még nem érdekeltek senkit az elektromos motorkerékpárok, hibrid is csak autóban létezett. Erre tessék, 2009-ben már versenyeznek is velük a Man szigeti TT-n, egyre több, kisebb-nagyobb sorozatban készül? típus jelenik meg olyan gyártóktól, akiknek eddig vajmi kevés közük volt a motorgyártáshoz (Quantya, Vectrix, Zero Motorcycles és még sorolhatnánk), az FIM pedig már hivatalos zéróemissziós világbajnokságot tervez, s?t, már szervezi is. Nincs más hátra, mint el?re, benzintank helyett jöjjenek hát az akksik, oktánszám és lóer?k helyett a feszültségek és a wattok, nyitott csövek helyett pedig a hangtalan surrogás. Nem tehetünk mást, mint állni elébe.

Honda Oree elektromos tanulmánymotor.

A világ legnagyobbja, a Honda például már jöv?re a Japán utakra állít egy tisztán elektromos üzem? kétkerek?t – nyilatkozta múlt héten Tacuhiro Ohijama, a Honda motorkerékpárok feje – igaz, az eddig teljes titokban tartott 2010-es elektro-Honda még közel sem lesz az a jöv?megváltó hipermotor, amire most talán gondolunk. „F?ként városi flottamotornak szánjuk a típust, olyan intézmények számára, mint a posta vagy nagyobb étteremláncok.” – árulta el Ohijama.

Tehát a Honda most is ott és úgy vág bele az ismeretlenbe, ahol, és amiben a legjobb: olcsó, kicsi, és nyilván megbízható, alacsony energiaigény? elektromos motort hoznak létre, amelyet, megbízható források szerint, a Yuasa által szállított lítium-ion akkumulátor fog táplálni.

Ezzel szemben a BMW Motorrad f?nöke, Hendrik von Kuenheim szerint még legalább öt év kell ahhoz, hogy az elektromos motorok valamennyire is konkurenciái lehessenek a mostaniaknak. Természetesen Kuenheim ezzel a kijelentésével nem a még be sem mutatott Hondát kívánta min?síteni, mindössze más géposztályban gondolkodik: ? nyilván az „igazi”, nagyteljesítmény? utcai motorokra gondolt, nem pedig lóti-futi robogókra, mint amilyenekkel a Honda indítana jöv?re.

Kuenheim kiemelte: „A jelenleg elérhet? technika (és itt nyilván leginkább az energia tárolásának problémájára utal – szerk.) még nem áll azon a szinten, hogy konkurenciaképes áron kínálhassunk alternatív meghajtású járm?veket.” De még a hibrid motorokat is csak szükségmegoldásnak tekinti, melyek „jelenleg még túl nehezek, és túl drágák.” Kuenheim szerint egyel?re még az alternatív meghajtás potenciális vev?i sem hajlandóak tízezer euró körüli összeget áldozni egy hibrid vagy elektromos robogóért, pedig ennél olcsóbban, még, képtelenség rentábilisan az utcára tenni egy ilyen modellt.

ugrás fel