EST. 2002

Gilera Nexus 500: Sportimusz Maximus

Elég sokat kellett várni arra, hogy eleget tudjak menni a Gilera maxisport robogójával, de megérte kivárni a soromat. A robogózás nagyon közel áll hozzám, ezért mindig szívesen ülök fel ezekre az automata gépekre.

A városi közlekedés számomra a robogókkal a legélvezetesebb, mert kényelmesek, pakolhatóak, és nem kell a váltásokkal bajlódni velük. Ezzel az ‘500’ köbös maxirobogóval pedig az országúti utazás is élmény.

Gilera Nexus 500

Küls?

A mélyre helyezett kormányoknak köszönhet?en sportos üléspozíció várja a vezet?t. Az el?d modellhez képest ez nem sokat változott. Viszont az idomról átkerültek a tükrök a kormányra, és ahol eddig a tükrökbe integrált indexek voltak ott most egy légterel? csapja el a menetszelet.

A szélvédelemmel semmi gond nincs, bárki testre szabhatja a plexi magasságát az állító csavarok segítségével. Most a legmagasabb helyzetbe volt állítva, de ha sportosabb motort szerettem volna, akkor 10 centivel még lejjebb lehetett volna engedni a plexit. A motor design-ja nekem nagyon tetszett, szerintem az egyik legszebb nagyrobogó most a piacon. Ez a használati értékét nem emeli, de jó volt ránézni, amikor mentem közel hozzá.

Gilera Nexus 500

Nekem egyedül az nem tetszett, hogy a nagy test egy kicsit kevés rakodóhelyet foglal magába. Egy zárt bukósisak nem fér el az ülés alatt, ami szerintem egy ekkora motornál már elvárható volna. A bal oldali kormány alatti rekeszbe is csak az iratok és egy kulcscsomó fér el. Ezt viszont nem lehet zárni ezért megállás után ajánlatos kipakolni bel?le.

Viszont szép a m?szerfal és rengeteg adatot szolgáltat a digitális kijelz?. Le lehet olvasni az átlagsebességet, a maximális sebességet, az átlag és a pillanatnyi fogyasztási adatokat az összes és a napi megtett kilométert, és az id?t. A két analóg óra a pillanatnyi sebességet és a fordulatszámot mutatja. A különböz? funkciókat a kormányról is váltogathatjuk egy nyomógombbal.

Az egész kidolgozás a szín, meg ahogy kinéz nekem tetszett. Az a kis asszimetrikusan elhelyezett fekete csík is nagyon jól áll a Nexusnak.

Motor/váltó

Valójában az 500-as felirat egy 459 köbcentis egyhengeres befecskendez?s 40 Lóer?s négyütem? blokkot takar. A fokozatmentes ékszíjas váltó és a röpsúlyos kuplung úgy van beállítva, hogy a motor maximális teljesítményét használja inkább, nem a nyomatékát.

Amikor a fordulatszámmér?re pillantottam mindig 7000 fölött volt a mutató. Ebb?l is látszik, hogy ezt sportrobogónak szánták, mert a maximális teljesítményét 7500-as fordulaton adja le. A 43 Nm-es nyomaték 5500-nál ébred. Fogyasztása 5 liter körül volt 100 kilométerenként.

Váz/futóm?

Ngyon merev vázat fejlesztettek ehhez a modellhez, ennek köszönhet?en nagyon jól tartja a kiszemelt íveket. Ehhez kell egy feszes futóm? is, ami szintén rendelkezésre áll. Elöl 41 mm-es hagyományos teleszkópvilla található. A hátsó futóm? magasságát egyszer?en lehet állítani ezzel a szerkezettel:

Ebben az a jó, hogy ha magasra állítjuk, akkor változik az egész futóm?geometria és könnyebben lehet vele kanyarodni. Ha alacsonyra, akkor meg az egyenesfutása lesz jobb.
A rugó el?feszítését pedig az ülés felhajtása után egy körmös kulccsal lehet a megfelel? pozícióba tekerni. Szerencsére elöl 15 colos hátul 14 colos kerekeken gurul a Nexus, ami már majdnem nagymotor érték?, így a kisebb úthibákat már nem veszi észre.

Fék

Nagyon jó fékhatást lehet elérni a két fékkar együttes használatával, az els? dupla 260 mm-es tárcsa magában is nagyon jól végzi a dolgát, ha elég er?sen húzzuk a kart. De ha csak a hátsóval illetve a bal oldali fékkarral fékezünk az az els? féket is m?ködteti egyúttal. Ezt hívjuk integrált fékrendszernek.

Utascipelés

W. Andit a Moto Italia munkatársát csábítottam el egy körre, hogy véleményezze a Nexus hátsó fertályát. Azt mondta, hogy nagyon kényelmes és hosszú távon is használható, amit én is alá tudok támasztani, mert kés?bb kipróbáltam. Talán csak az lehet a baja, hogy az igényesen kitalált hátsó lábtartók kicsit szélesre lettek helyezve.

Gilera Nexus 500

Az ülésen van egy piros csík, ami elválasztja a vezet?t az utastól, így nagy tapadásra ne számítsunk a hátul ül? Kedvest?l.

Összegzés

Azzal együtt kéne, hogy a sok cuccom, nem tudnám rajta vinni. Inkább kevés csomagot vinnék. De ez nem is egy futármotor inkább egy gyöngyszem az olasz formatervez?kt?l, amiben inkább gyönyörködni kell, nem lelakni a sok csomaggal. Arra ott a cég kínálatában az X8.

M?szaki adatok

Benk? Zsolt

ugrás fel