EST. 2002

GP Legendák: Phil Read

Szöveg: -nn- Fotó: Sava, archív

Phil Read, vagy ahogy nevezni szokták: a Sebesség Hercege meghatározó alakja volt a Grand Prix világának. 15 éves karrierje alatt 113 versenyen indult, 121 dobogós helyezést, 52 nagydíj gy?zelmet, és hét világbajnoki titulust szerzett három különböz? géposztályban, két különböz? márkával. ? nyerte a Yamaha els?, és az MV Agusta utolsó világbajnoki címét. Emellett a Man TT is sikeres volt: 14 futamon 13 érmet, ebb?l 8 gy?zelmet ünnepelhetett.

Phil Read még ma is az a közvetlen és kedves fickó, aki 40 évvel ezel?tt. Legalább is a nagy öregek ezt mondják. És tényleg! Phil Read valóban közvetlen. Nem zárkózott el egyetlen kérdés el?l sem, és ugyanazzal az ifjonti hévvel kergette a csajokat a Motoros-vb 2008 cím? könyv bemutatóján, mint tette azt annak idején. Nem is tudtam t?le mindent megkérdezni. Ennek az hat kérdésnek is négyszer futottam neki, folyton f?zte a csajokat az öreg.

Honnan az ismeretség Pepivel?
Motorversenyek.

Milyen emlékei vannak a fiatal Böröcky Pepir?l, mir?l találkoztak el?ször?
Pepi egy fantasztikus figura volt már akkoriban is. Nem is emlékszem mikor találkoztam vele el?ször, de leny?gözött a személyisége. Nagyon vicces srác volt, és nagyon szerette a motorsportot. Mindenkivel megértette magát, és mindenki szerette. Nagyon sokat tett a sportért. Jó barátok vagyunk a mai napig.

Mit szólt akkor, mikor felkérték az el?szó megírásához?
Boldogan elvállaltam, hiszen a motorsport az életem. Minden szót komolyan gondoltam, amit ott leírtam. Véleményem szerint kellenek az ilyen írások, nem árt, ha az emberek megismerik a múltat. Persze a jelenben is remek versenyz?i vannak Magyarországnak. Talmácsi bebizonyította, hogy ezzel a kis országgal is komolyan kell számolni a világban, jöv?re pedig újra lesz Magyar Nagydíj egy vadonatúj pályán. Ez nagyon fontos ennek az országnak.

Önnek mi a véleménye a mai MotoGP-r?l? Abban az id?ben, amikor maga versenyzett, azért nem volt ennyi véd?felszerelés, mégis rendesen hasítottak a gépekkel!
Én nem is értem, hogy tudnak ezek a srácok ilyen körülmények között versenyezni. Elemezni a telemetriát, ilyen gumikeverék, olyan gumi keverék, kipörgésgátló és a többi. Az én id?mben csak felültünk a motorra, és mentünk, ahogy tudtunk. Ha elcsesztük a versenyt, nem tudtuk másra hárítani a felel?séget. A pályák életveszélyesek voltak, nem mint manapság. Ezeken akárki gyors tud lenni. Szóval eléggé el vannak kényeseztetve a mai versenyz?k. Ma már b?ven lehet a határokat feszegetni. Az én id?mben nem igazán lehetett, mert az életével fizetett az ember.

70 évesen is versenyzik. Nem tudja megunni a száguldást?
A motorozás tart fitten és fiatalon. Egy szemernyit sem vagyok hajlandó lassulni, a száguldás az életem. Igaz, ami igaz, estem már eleget életemben, úgyhogy kicsit megfontoltabb vagyok már, de a motorozás úgy élvezetes, ha száguldhatsz.

A mai versenyz?k közül ki az Ön favoritja?
Természetesen Valentino Rossi. Hihetetlen figura. Talán az egyik legtechnikásabb motoros, akit valaha ismertem, de nem csak a pályán, azon kívül is szórakoztató. Egészen odáig vagyok azokért a mókákért, amiket le szokott vágni a versenyek végén.

Most jöttek volna az igazán fontos kérdések, de erre már nem jutott id?. A kollégák szét szedték, hollywoodi sztárokat megszégyenít? népszer?ségnek örvendett ezen a napon. Meg hát a csajok ugye! Na, majd ha legközelebb Budapesten jár a Bajnok. Mert jönni fog, az biztos. Ha másért nem is, akkor a csajok miatt tuti.

Phil Read profil

Phil Read 1939. Január 1.-jén született Lutonban. Els? nemzetközi versenyét az 1961-es Man TT-n futotta 350 köbcentis kategóriában. Meg is nyerte azt. A legendás szigeten még hétszer volt eredményes. 1961-t?l 1973-ig folyamatosan résztvev?je a világ legkegyetlenebb motorversenyének, 1977-ben még visszatér egyszer, hogy learassa utolsó diadalát.

A GP porondján 1964-ben kezdi meg a menetelést. A Yamahának ? szerzi meg az els? világbajnoki titulust. A 250-esek között ér fel a csúcsra. A következ? évben ismételni tud, de 1966-ban áldozatául esik a gyár négyhengeres programjának: elveszti a címet Mike Hailwood ellenében a megbízhatatlan blokk miatt. 1967-ben újra Hailwood a jobb, de csak több futamgy?zelme miatt duplázhatott a rivális.

1968 Read legjobb éve. 125-ben és 250-ben is bajnok, annak ellenére, hogy a gyár a csapattársat Bill Ivy-t szánta a negyedliteres trónra. A Yamaha annyira berágott rá, hogy többet nem ad neki gyári motort. 1969-ben és 1970-ben a japán gyártók távol maradtak a világbajnokságtól, így Read kénytelen szüneteltetni karrierjét erre a két esztend?re. 1971-ben tér vissza egy privát Yamaha nyergében, amivel megnyeri ötödik világbajnoki címet, az utolsót a negyedliteres géposztályban.

1972-ben az MV Agusta hívja csapatába. Az év végén ötödik összesítettben, a 350-es géposztályban, egy gy?zelemmel. 1973-ben kapja meg el?ször a lehet?séget, hogy bizonyítson a királykategóriában. Ott, ahol már hetedik éve legy?zhetetlen a nagy Giacomo Agostini. Read négy gy?zelemmel elhódítja a trónt Agostinit?l, miközben harmadik helyezést szerez a 350-eseknél, szintén az Agusta nyergében.

1974-ben már csak az 500-ra koncentrál. Újra ? lesz a bajnok, újra négy gy?zelemmel, de egyúttal történelmet is ír a Sebesség Hercege. ? szerzi meg az MV Agusta utolsó világbajnoki koronáját, így ? lesz az utolsó négyütem? bajnok Valentino Rossi 2002-es diadaláig.

1975-ben már érz?dik a négyütem? motorok gyengesége. Két gy?zelemmel a második helyre szorul Agostinivel szemben. 1976-ban már egy privát Suzuki nyergében kezdi meg utolsó világbajnoki évét. 10. lesz a pontvadászatban.

Visszavonulása után is aktívan versenyez veterán derbiken, ahol rendszerint ?t intik le els?ként.

Phil Read számokban

Aktív évek: 1961-1976
Csapatok: Yamaha, MV Agusta
Grand Prix indulások: 113
Gy?zelmek: 52
Dobogók: 121
Pole pozíciók: 5
Els? verseny: 1961 350cc Man TT
Els? gy?zelem: 1961 350cc Man TT
Utolsó gy?zelem: 1975 500cc Csehszlovák Nagydíj
Utolsó Grand Prix: 1976 500cc Nations GP

Világbajnoki címek

125: 1968 (Yamaha)
250: 1964, 1965, 1968, 1971 (Yamaha)
500: 1973-74 (MV Agusta)

ugrás fel