EST. 2002

GSX-R Kupa: RizMÁJER

Kétségtelen, ráfért már a magyar motorsportra egy ilyen kezdeményezés. Az els? ízben kiírt Suzuki GSX-R Kupa a Hungaroring Motorsport Iskola vezet?jének, a korábbi kiváló versenyz?, Szabó Attilának a gyermeke. Az alapkoncepció az volt, hogy legyen egy olyan sorozat, ahol mindenki egyenl? feltételekkel indulhat, ahol nem számít a pénztárca vastagsága. Attiláék csavartak még egyet a történeten, ugyanis a logisztikát és a technikai hátteret is biztosítják az indulóknak, a versenyz?nek nem kell mást tennie, mint hozni a saját felszerelését, felpattanni a kis gixerre, és húzni, ahogy a csövön kifér.

A népes mez?ny.

A kiírás els?sorban az ifjú tehetségek felfedezését t?zte ki céljának, de persze a rutinosabb motorosoknak sem mondanak nemet a szervez?k. A 2006-os els? évadra mindkét alternatíva megvalósult: felfedeztek egy különleges tehetséggel megáldott ifjoncot Németh Balázs személyében, és a nagyobb rutinnal bíró bukósisakosok is helyt álltak a versenyeken, gondolok itt Rizmayer Gáborra, vagy Magda Attilára. Emellett olyan „világsztárok” is tiszteletüket tették egy-egy futamon, mint Andy Meklau, vagy Bitter Sándor (szerintem nyugodtan nevezhetjük Bittit annak). Az újságírók is képviselték magukat, és médiumukat a szezonban: Szabó Henrik a Superbike magazin, Paulovits Imre a Motor Revü, Zsilják Lajos a Motomix, Benk? Zsolt a motorinfo.hu tartópilléreként jelent meg a viadalokon.

Hungaroring: – Rizi dupla a nyitányon

Az április 29-én indult a szezon a Hungaroringen, ahol két minden hájjal megkent versenyz? nyaggatta egymást az élen: Rizi és a kis Talma voltak ?k. Míg Rizi és Talma egymással voltak elfoglalva az élen, addig a mez?ny legfiatalabb tagja, a King-Road-os Németh Balázs megérkezett rájuk, és elorozta a második helyet Talma Gerg?t?l. Az els? GSX-R Kupa futamgy?ztesét Rizmayer Gábornak hívták.

Itt még Magda (11) diktálja a tempót, mögötte Rizmayer (26), Talmácsi (88), Lénárt (78), Soltész (4) és Németh helyezkedik.

A második felvonásra felszívta magát Talma, az els? pár körben megnyugtató el?nyt harcolt ki, de a célegyenesre fordító kanyarban besokallt, aminek egy sarokcsonttörés, és motor-amortizíció lett az eredménye. Gerg? ezután már nem állt rajthoz a sorozatban. A futamot ismét Rizi nyerte a Harmati Suzukival, Németh Balázs, és a Black Motorsport színeiben rajhoz álló Magda Attila el?tt. Az amat?rök értékelésében a Superbike magazin lapigazgatója Szabó Henrik vitte az els? nap gy?zelemre a kis gixert, a második napon azonban Péntek László le tudta ?t gy?zni.

Rijeka: – Egymásra talált a Rizi-Magda páros

Következett a rijekai Grobnik versenypálya, ami amellett, hogy zabálja a gumikat, a szabályok által megengedett legnagyobb d?lésszög? kanyarkombinációkkal van telet?zdelve, ahol iszonyatos kanyarsebességeket lehet elérni. A pole-ból, akárcsak a Ringen Rizmayer Gabi indulhatott, Magda Attilával, Soltész Attilával (Hollós Suzuki), valamint Lénárt Péterrel (Pwer City Suzuki?) karöltve. A futam Rizi és Magda öldökl? csatájáról marad emlékezetes, de a harmadik pozícióért is megdolgoztatta egymást a Soltész-Németh duó. A futamot végül Rizi nyerte meg két tizeddel megel?zve Magdát, a harmadik helyre Soltész érkezett be egy fél motorhosszal Balázs el?tt. A legjobb amat?r Szabó Henrik lett, Berei Andrást és a magyar Valentino Rossit, Kurta Jánost megel?zve.

Jellemz? kép: csak Rizi, Magda és Németh férnek bele az objektívbe

A második futam tajtját újra Lénárt hozta el, mögötte Magda, Németh és Rizmayer fordult be az els? kanyarba. Magda, akár az els? versenyen már az elején megpróbálta lerázni üldöz?it, de Rizi és Balu nem hagyta sokáig virgonckodni az élen. Nem volt olyan kanyar, ahol az élen álló trió ne cserélt volna pozíciót. Csak a külföldi sportcsatornákon volt korábban látható ekkora harc az élen, most a Sport1 és Szabó Attilának köszönhet?en a magyar motorsport rajongók is szemtanúi lehettek a küzdelemnek. Az utolsó körre lélegzetvételnyi el?nyre tett szert a Rizi és Balu Magdával szemben. A célegyenesre fordulva Rizi és Balázs fej-fej mellett érkeztek meg, de a Kevin Schwantz rajtszámát visel? ifjonc leszaladt a f?re közel 250-es tempónál, így kénytelen volt megelégedni az ezüstéremmel, a bronzot Magda Attila nyakába akasztották. Az újságíró párharc döntetlenre végz?dött: az els? versenyen Szabó Henrik legy?zte a Motomix f?szerkeszt?jét Zsilják Lajost, aki a második napon revansot vett kollégáján. Az amat?röknél ezúttal Berei gy?zött, Szabó Henrik és Kurta Jánost megel?zve.

Pannónia-ring: Osztrák lecke

Tényleg szükség van a futóm?vek tekergetésére? – intézte a költ?i kérdést Szabó Attila a versenyz?knek az els? futam után, látva a sztárvendég, a sokszoros pro superbike gy?ztes Andy Meklau ténykedését a gixerrel. Történt ugyanis, hogy az osztrák legenda nem indult el a kvalifikációkon, így a versenyeken csak az utolsó rajtkockából várhatta a rajtjelet. A sógornak két felvezet? kör is elég volt ahhoz, hogy összhangba kerüljön a 600-assal. A versenyen aztán megmutatta a magyar mez?nynek, hogy hol tart jelenleg a világ elitje: nyolc kör alatt, az a.u, azaz abszolút utolsó helyr?l több mint 11 másodperc el?nyt épített ki a második helyen célba érkez? Németh Balázzsal szemben. Rizinek el?ször kellett tapsolnia a gy?ztesnek, amit ezúttal a dobogó alsó fokáról tehetett meg. Lapunk tesztpilótája, Benk? Zsolt az ötödik helyen futott célba (csak, hogy haza is beszéljek egy kicsit). Az amat?rök különversenyét ismét Szabó Henrik nyerte, Berei András, és Farkas Attila el?tt.

Pezsg?zés Meklau módra.

Zweites Rennen, zweite Lektion – gondolhatta magában Meklau a rajt el?tt. A versenyen aztán ismét oktatott a tanár úr, bár ezúttal nyakasabbak volt a „nebulók”. Balázs mindent megpróbált, hogy maga mögött tartsa a Andyt, de a sz?k íveken közleked? sógor meglepte az ifjoncot. Balázs így is büszke lehetett magára, hiszen nem akárkinek tört borsot az orra alá. A finisben ezúttal 1.245-öt mutatott a stopper a két motoros között. Rizi most is a harmadik lett. Az amat?rök leggyorsabbika ismét Szabó Henrik volt, Berei és Kurta el?tt. Majdnem elfelejtettem Benzsót: ? a hatodik lett a Black Motorsportos Suzukin.

Brno: Ha nincs ló…

Az el?zetes naptárban eredetileg Most-ban vendégeskedett volna sorozat, de technikai okok miatt, a pálya nem tudta fogadni a mez?nyt, ezért – jobb híján – a brnói aszfaltcsík adott otthont a negyedik fordulónak, ahol ezúttal csak egy viadalt rendeztek. De még milyen viadalt! Rizi és Magda lemásolta a Rijekai küzdelmet, az utolsó pillanatig nyitott volt a gy?ztes személye. Németh Balázs sajnos nem tudott beleszólni az élen haladók küzdelmébe, mivel a sajnálatos supermoto sérülése hátráltatta a versenyzésben. Rizi rutinosan beállt Magda mögé, figyelte riválisa technikáját és a megfelel? alkalomra várt.

A brnói dobogó: Rizi, Magda, és Lénárt

Az utolsó körben látta elérkezettnek az id?t az el?zésre, de Magda kitartóan védte pozícióját. Négyszer cseréltek helyet a fiúk az élen, majd ráfordultak az utolsó kanyarkombinációra, ami már megannyiszor eldöntötte a versenyt ebben az évben. A lépés ezúttal Attilának jött ki jobban, Rizi Németh Balázs rijekai man?verét lemásolva a füvön próbálta legyorsulni ellenfelét. Attila ezzel els? gy?zelmét aratta a kiírásban, Rizinek is el?ször akasztották a nyakába a képzeletbeli ezüstérmet, ahogyan Lénárt Peti is els?ként állhatott fel a dobogóra ebben az évben. Az amat?rök versenyét Kurta Jani nyerte, Berei Andris, és Szabó Henrik el?tt. A futamnak volt két illusztris vendége is: az Egyesült Arab Emirátusból érkez? PG Racing együttes Grant Morgant és Paul Garnert nevezet a viadalra. Morgan a 9., Garner a 14. helyen végzett.

Hungaroring – Zárul Attila móka tára…

Az elmúlt hétvégén érkezett utolsó felvonásához a GSX-R színdarab a Hungaroringi teátrumban. Attila –szokásához híven – a futam el?tti sajtótájékoztatón próbálta felpaprikázni a fiúkat, ha másra nem is, de egy esetleges brnoi MotoGP futam betétversenyként való szereplésre mindenki felkapta a fejét. Ez nem kacsa, Attila azt vette a fejébe, hogy jöv?re is elviszi a mez?nyt Csehországba, de ezúttal akkor, amikor a kétkerek? száguldó cirkusz is a pályán vendégeskedik, és amit Attila egyszer a fejébe vesz…

Balázs sánta paripája.

A fiúk meg is tettek mindent, hogy megfeleljenek a kihívásnak, sajnos többet is, mint kellett volna. Soltész Attila a pénteki szabadedzéseken elesett és eltörte a kulccsontját és több bordáját, így ?t ki kellett húzni a rajtlistáról. Ott volt viszont Man szigeti h?s, Bitter Sándor, és az idei Alpok Adria Stock 1000 bajnok, Dudás Péter is.

Rizi az egész éves kiegyensúlyozott teljesítményének köszönhet?en, félig már bajnokként érkezett Mogyoródra, de a második helyért még nem volt lefutva a meccs, amiért Németh Balázs és Magda Attila néztek farkasszemet. Balu nem akart semmit a véletlenre bízni, gyorsan bebiztosította magának a pole-t, Rizmayer és Magda el?tt. A vendégszerepl?k az ötödik (Dudás), és a kilencedik (Bitter) helyre kvalifikálták magukat.

A lámpára figyelj Benzo!

Az els? futamban a Rizi-Magda-Németh gyorsvonat hamar lelépett a többi szerelvényt?l. Rizi kezdte meg az élen a harmadik kört, amikor el?zésre szánta el magát Németh a célegyenes utáni balosban: Balázs elmérte a féktávot, és a gumibálába fúrta Suzukiját, de vissza tudott állni a versenybe. Az élen közben helycsere történt, a végs? ezüstr hajtó Magda átvette a vezetést, miközben Rizi taktikusan kivárt mögötte. Hátrébb Lénárt Páter, Benner Zsolt (Acis Suzuki) és Dudás Péter harcoltak a pozíciókért, a rajt pillanatában a fékkel bíbel?d? Benzso a mez?ny végér?l, a hetedik helyig küzdötte magát. Rizi az utolsó körben el?zte meg Magdát, visszaadva a brnoi kölcsönt, a harmadik helyen Lénárt Petit intették le, akárcsak Csehországban. Németh Balázs végül a hetedik helyre hozta be sánta Suzukiját. Az amat?rök versenyét Berei András nyerte, Kurta Jani és Bodnár László el?tt. Dudi a negyedik, Benzso a nyolcadik, Bitti a 11. lett.

Megfáradt harcosok: Lénárt, Bitti és Benzso

A futam után derült ki, hogy Dudi éd Bitti motorjában benne maradt a folytás, ezért nem tudtak az egyenesben megfelel? tempót menni.

Rizi gy?zelmével behozhatatlan el?nyre tett szert a kiírásban, így az ? fejére vándorolt a korona, valamint a zsebébe egy Superstock 600-as Európa Kupa szerz?dés, melyet a Texa által szponzorált olasz Faber Team biztosít a bajnoknak.

A Faber Team képvisel?i.

A második futamra Németh felszívta magát, és könnyedén diadalmaskodott ebben az évben el?ször, így az összetett ezüstöt azért meg tudta tartani a tehetséges ifjonc. Magda Attila mindent egy lapra téve hajtott a gy?zelemért, de a felpuhuló els? fék megfosztotta a gy?zelemt?l. Azért az a bronzérem is szépen csillog! Bitti az éles motorral máris jobban teljesített: Benzsóval vívtak nagy csatát a hetedik pozícióért, amit végül Bitti kaparintott meg. Az amat?röknél Berei duplázott, Kurta lett ismét a második, Szabó Henrik a szombati esés után most a harmadik helyen végzett.

A futam után megtartott értekezleten kiosztásra kerültek az év végi serlegek.

Az profi értékelés végeredménye

1. Rizmayer Gábor,

2. Németh Balázs

3. Magda Attila

Az amat?r értékelés végeredménye

1. Berei András

2. Szabó Henrik

3. Kurta János

Nem is sikerülhetett volna izgalmasabbra az I. GSX-R Kupasorozat. Nagyszer? és kiélezett küzdelmeket láttunk, mindezt egy nagyon profi körítésben. A futam után megkérdeztem Attilát, hogy mit változtatna a sorozaton. Azt válaszolta, hogy szíve szerint folytatná még az idényt a Föld egy melegebb pontján. Ami késik, nem múlik… Ha most nem is, de tavasszal biztos folytatódik a küzdelem, remélhet?leg legalább ekkora izgalmak közepette, és ha lehetséges még több versenyz?vel, de már a K7-es gépeken.

Nagy Norbert

ugrás fel