Hirdetés
Kezdőoldal Magazin Gyorsulni – nem gyorsulni?

Gyorsulni – nem gyorsulni?

Hirdetés

Hogy közelebb kerüljünk a válaszhoz, ismerkedjünk meg a sorozatot érint? egyik
legaktuálisabb kérdéssel. Éspedig. Meddig tud fejl?dni (gyorsulni) a MotoGP
a jelenlegi szabályozás mellett úgy, hogy a motorok még emberi lények által
vezethet?ek legyenek?

Milyen igaz: hasonló kérdés elhangzott harminc évvel ezel?tt is. Az
akkoriban maxinak nevezett versenyjárgányok akár kilencven lóer?s legnagyobb
teljesítményének ismeretében sokan sóhajtottak fel anno: hová tudunk még fejl?dni?
Ám van egy apró különbség akkor és most között: a régi id?k motorja számos súlyos
kívánnivalót hagyott maga után futóm?ileg. A kor karosszéria-koncepcióit leginkább
a kerékpáréval lehetne összerokonítani: rázós vázak, küll?s kerekek, legfeljebb
120 mm-es abroncsok, fékek, melyek nemigen biztosítottak hatékonyabb lassulást
egy személygépkocsiénál. Satöbbi. Egész más értelme volt akkoriban a ‘fejlesztés’
kifejezésnek. Azt jelentette: elkészült valami, ami nagyobb biztonságot garantál.

Napjaink fejlesztéseinek célja egyrészt szintén a biztonság,
másrészt (paradox módon) a tempó tovább növelése. Elérkeztünk a probléma
gyökeréhez: hogyan tudok gyorsabban menni, ha nincs hova javítani a gyorsulást,
és már amúgy így is épp elég kockázatos dolog MotoGP versenymotoromra ülnöm?
Igaz lehet (ahogyan igaz is), hogy egy több mint háromhengeres, ezer köbcentis
er?forrásból
technikailag kihozható 300 LE: ha nem is egyszer?, ám
megoldható feladat. De ugyan ki vállalna be 400 km/h-s repesztést egy
szárny nélküli repül?géppel, ami háromszázig ágaskodik, egyébként pedig a talajhoz
pár négyzetcentiméter felület? kaucsuk révén van köze? Úgy, hogy azokból a négyzetcentikb?l
kell felszabadítani minden hajtó- és fékez?er?t, mi több, kanyarban azokon kell
akár 60 fokos d?léseket bemutatni, a járm?vet, felszállási engedély hiányában,
lehet?ség szerint az úton tartva.

Nemrégiben adtunk hírt arról, hogy a Honda motortérfogat-csökkentési javaslattal
állt el?: 800 köbcentire redukálnák a MotoGP-?rtartalmat. Az ötletet vélhet?en
nem fogadja el a többi résztvev?, a kezdeményezés jogosságát azonban senki nem
vonhatja kétségbe.

Hogy milyen technikai megoldások, alternatívák juthatnak (és jutottak
eddig) szóhoz a 2004-es év táján a probléma kezelésére, arról folyamatosan igyekszünk
tájékoztatást adni. Addig is, az üggyel kapcsolatban minden véleményt, hozzászólást
szívesen veszünk
a fórumon vagy a szerkeszt?ség címére eljuttatva.