EST. 2002

Ha a motor magától esik

A kérdés nagyon furcsa, pedig valós esetet dolgoz fel. A történet ugyan nem Magyarországon esett, de történhetett volna akárkivel, akárhol a világban. Az alcímben feltett kérdést az Il Salvagente cím? olasz fogyasztóvédelmi hetilap dolgozta föl, olvasói levél alapján. Egy Honda Varadero típusú motorkerékpár tulajdonosa egyik reggel a földön fekve találta járm?vét – az ok egy igen kis méret? repedés volt a gumiabroncson, amin az éjszaka folyamán kiszökött a leveg?, míg a motor fel nem d?lt (a kitámasztóval ellentétes oldalára).

A fogyasztóvéd?k minél alaposabban utána akartak járni az ügynek: fogtak egy ugyanolyan motorkerékpárt és hasonlóképpen lassan leengedték a hátsó gumit – 0,5 atmoszféra nyomásnál a vízszintes, szilárd talajra parkírozott járm? ugyanúgy eld?lt.

A gyártó természetesen reflektált a szerkeszt?ség megkeresésére: elmondásuk szerint a használati és kezelési útmutatóban több helyen is benne van, hogy a járm? m?szaki és dinamikai állapotát a használónak kell ellen?riznie és azért felel?sséget vállalnia. Eszerint a gumicsere mellett a javítás költségei is a motorost terhelik.

Más véleményen van egy, ugyancsak a fogyasztóvédelmi újság által megkérdezett ügyvéd. Szerinte van jogalap a kártérítésre, mivel a keresked? nem hívta fel a vev? figyelmét erre a potenciális veszélyre, konkrétan a gumileeresztés okozta oldalra d?lés kockázata pedig nem kerül említésre a használati könyvecskében. Persze a kártérítési követelést peres úton bárkin behajtani már bonyolultabb dolog lenne az elvi vitánál, mondja ugyanez a jogász.

Tudjuk, hogy a gyártók nagy odafigyeléssel, munkaórák ezreinek árán alkotják meg a motorok kitámasztóit. Személy szerint nincs semmi okunk kétségbe vonni sem a Honda komolyságát, sem járm?veinek min?ségét, hiszen akármelyik másik márka motorja eld?lhet hasonló helyzetben. A történetet az érdekesség kedvéért adtuk közre. Tapasztalatokat és véleményeket szívesen fogadunk: e-mailben vagy a Fórumon.

ugrás fel