EST. 2002

Használtteszt, Honda CB1000R: A Zucca harcosa

Szöveg: Bera Fotók: Nagy Norbert

Hogy ki kezdte a bunyót, arról vitatkozhatunk. Talán a Ducati Monster, talán a Triumph Speed Triple. Kronológiailag a Monster ütött el?bb (’93 vs ’94), viszont ha streetfighterekr?l beszélünk, olyannak a bolognai légh?téses sosem volt elég veszedelmes, az S4R-szer? kafa kiadások pedig túl kés?n érkeztek.

Szóval, ami minket illet, a Speed Triple volt az; ? vitte be az els? álkapocs-kibillent? bal-jobbot és indítottja útjára a street fighter frontot. A motorok ezen piaci szegmense alig egy-, másfél évtized alatt úgy kin?tte magát, f?leg Európában, hogy a Honda külön erre a feladatra épített egy motort, ez volt a 2008-ban bemutatott CB1000R, alias ez a motor, itt.

 Honda CB1000R
Kétség nem fér hozzá, a képen a valaha volt egyik legszebb Honda látható.
(A CB1000R tesztgalériáért klikk a képekre!)

És nem csak feladatra, de külön erre a piacra is: az 1000R-t szinte teljes egészében európai terméktervez?k és dizájnerek alkották meg az olasz Hondánál, a japánoknak csak rá kellett bólintani a késztermékre. Ez pedig azért fontos, mert nevezett terméknek olyan bitang jó konkurenstermékekkel kell megmérk?znie, s?t, ellenükben helyt állni és profitot is termelni, mint az Aprilia Tuonók, a BMW K1200 és 1300R, a Ducati Monsterek és újabban Streetfighterek, a KTM Super Duke-ok, az MV Brutalék, illetve a japán sikátorharc szintén éhes pengeforgatói, a Kawa Z1000 és a Yamaha Fazerek.

Honda CB1000R Honda CB1000R
A lámpa kiválóan világít, de a kis kerek helyzetjelz? nem mindenkinek jön be. A váltó vajpuhán kapcsolható és mindig betalál a gangba.

A supernakedek, tehát… ja, merthogy id?közben már így hívjuk ezeket a motorokat, a street fighter szó, talán politikai inkorrektsége miatt, sajnos már nem dívik. Ugyanakkor a supernaked is beszédes, ugyanis superbike-ok csupaszításából nyerik a motorkerékpár-tervez?mérnök ezeket a vasakat. A kérdés csupán, hogy mennyire csupaszítunk, és mennyire tartjuk meg a sportmotor jellemz?ket. Ezen nagyon sok múlik, és a teszt után már tudjuk, hogy a Honda egy nagyon finom elegyet kotyvasztott ki a CB1000R-rel!

 Honda CB1000R
A tankra felkúszó puha, gumirozott m?anyag idomot azóta se láttuk másik motoron. Érdekességnek sem rossz, de értékmegóvásra is megteszi, legyen az a fényezés, vagy nemz?képességünk.

A kóstolás rendszerint a szemrevételezéssel kezd?dik, és ugye, hogy már itt nyer? a CB? Nem merjük azt állítani, hogy gusztaságban felveszi a versenyt egy MV Agusta Brutaléval, de valami olyasmi vagányságot sugall, amit egy Hondától f?leg nem várnánk; az olasz tervezés szerencsére még a nagy gyártási volumen ellenére is tetten érhet?. A farokidom CBR1000RR-szer?en aprócska és kecses, a tank és a h?t?borítás mintha villámot vetne az els? kerékbe, a blokkalatti kipufogó pedig az a fajta gyári darab, amit szívesen hagy fent az ember, és ez nem kis dolog. Plusz kapunk a CB hátuljára valami olyasmit, ami mindig megér egy misét, ha felbukkan bármilyen motoron: a féloldalas hátsó leng?kart!

Honda CB1000R Honda CB1000R
A h?t?takaró oldalidomnak valahogy úgy sikerül nem-bazárinak t?nnie, hogy igazából minden lehet?sége megvan rá. A hátsó kereket naphosszat elnézegeti az ember, és még a gyári kipufogó sem csúnya!

A négy osztott/d?lt küll?s kerék szintén mesésen mutat és típusegyedi (tehát nem egy másik modellr?l átspórolt), meg úgy általában, az összeszerelés min?sége nagyon Hondás, lásd például nikkelezett blokk-dekli csavarok. Ami viszont nem tud tetszeni továbbra sem a szerkeszt?ségben senkinek, az a fejidom és környéke. Pontosabban a kis méhsejt-gülü-helyzetjelz?vel és a m?szerfallal van gondunk: el?bbi valamiért nem tetszik és kész, utóbbi ugyan klassz lenne, és este az is, azzal az Enterprise ?rhajós ?r-kék háttérvilágításával, csak kár, hogy napsütésben szinte leolvashatatlan.

 Honda CB1000R
A fenti fotón azon ritka alkalmak egyikét sikerült megörökítenünk, amikor fényes nappal látni valamit a m?szerfalból.

De összességében nagyon is jó érzés ránézni a CB-re, agresszív és vállban jól megtermett, a CBR1000RR-b?l származó blokkja pedig elviekben ehhez mérhet? tudással is felruházza. Az er?forrás a 2007-es RR-b?l jön, ott 172 lóer?s, de mire a CB-be elér, a tekintélyes ménesb?l már csak 125 ló marad. Ez így, számszer?sítve nem hangzik valami jól, ezt aláírjuk, viszont a CB1000R esetében tényleg abszolút hihet? a szokásos mese az alacsonyfordulati nyomatékra kihegyezettségr?l. A digitális pálcikákat egymásra pakolgató fordulatszámmér?n bárhol tartsunk, a CB mindenhol olyan egyenletesen tol, mint Ron Jeremy fénykorában, csak annál sokkal kiszámíthatóbban: míg a sündisznó-szer? pornószínésznek bizony sokszor volt rossz napja, addig a CB1000R b?ven megvan Viagra nélkül még úgy is, hogy az RR-hez képest vesztett majd’ 50 lóer? az mindig is majd’ 50 lóer? marad.

Honda CB1000R Honda CB1000R
Nem sok az a 125 lóer?, amire a 2007-es Fireblade-blokkot lefolytották, de az áttételnek, a precíz gáznak és a motor kiegyensúlyozottságának köszönhet?en sohasem keveseltük.

Az áttételezés és a gázreakciók szerencsére mindenért kárpótolnak, egyszer?en tökéletesre sikerültek. 125 lóer?b?l ennyi mókát a Honda még soha nem volt képes kicsikarni, mint itt, és ezt meglep? módon lehet úgy érteni, hogy a CB1000R nagyon tud egykerekezni – talán a várttal ellentétben. Egyesben alig 4000-nél könnyedén feláll, és onnan már tényleg csak rajtad áll, hogy mikor teszed le. A váltón nem fog múlni, ugyanis hiányzik bel?le mindennem? karakter és csakis dolgozni hajlandó, a Honda saját PGM-FI nevet visel? injektora pedig már a 170 lóer?s Fireblade-et is gond, csuklás és rángatás mentesen, gyönyör?en tudta etetni, akkor szerinted a kevesebb étvágyú supernakedet mennyire jól láthatja el? Megmondom: nagyon.

 teszt Honda CB1000R

A fenti bekezdést azoknak üzenjük, akik a 140 lóer?s Kawasaki Z1000-, a 150 lóer?s Yamaha Fazer és f?leg a 160 lóer?s BMW K1300R mellett annyira se méltatják a „fostos kis” 125 lóer?s Hondát, hogy számításba vegyék, mint alternatívát. A valós életben, f?leg, ha mindennap használni akarjuk motorunkat, nagyon nem a katalógusadatok számítanak, hanem a felhasználhatóság, és az, hogy könnyen együtt lehessen élni a motorral, ebben pedig a Honda verhetetlen. A CB1000R amellett, hogy ?rültködni is kiváló, szó nélkül felveszi az eminens jófiú szerepet, ha nekünk éppen nincs kedvünk a Fight Clubhoz.

Fogadok, a fenti négyesre ismeretlenül ráülve a Hondán éreznéd magad otthon leghamarabb, és a mindennapokban amúgy sem a csúcsteljesítmény számít, hanem a jól használható középtartomány, és ebben a Honda nagyon jó. Sz?k kanyarokból jól kil?, a teljesítmény pedig mindennem? hullámvölgy nélkül, mindig mindenhol egyenletesen jön meg. A motor járása finom, noha nem százszázalékosan vibrációmentes, de még így is kicsit unalmas, f?leg a két és háromhengeres konkurenciához képest. Ebben a géposztályban a „valamilyenség” igenis dönt? szempont sokaknak, míg mások éppen a Honda sterilségébe szeretnek bele, mert mi tagadás, attól tényleg min?séginek hat bármilyen termék.

 teszt Honda CB1000R
Els?kerekezni nem enged a kikapcsolhatatlan ABS, ezt bezzeg hagyja…

Akárcsak az er?forrás, a váz és futóm? elegye is utcán m?ködik a legjobban. Nagyjából mindent a 2008-as CBR1000RR-r?l emeltek át az aranyszárnyasok a CB-re, már ami a futóm?veket illeti, de mint ezres csupaszmotor, még így is meglep? volt, milyen kis fürge és játékos a Honda a szerpentinen. A gerincváz és a geometria jósága nagysebességnél mutatta meg tudását: csupasz motorokon a nem létez? szélvédelem képes úgy megráncigálni a motorost, ami a kormányon keresztül instabillá teheti a motort  – a CB-n ilyet nem tapasztaltunk, amivel azonban a felfüggesztést, és még véletlenül sem a szélvédelmet dicsérjük.

teszt Honda CB1000R teszt Honda CB1000R
Formák és anyagok: a méhsejt-gülü helyzetjelz?t nem szeretjük, a tesztmotor gyárikiegészít?s alcantara ülését annál inkább!

Fék-fronton a Hondától megszokott kombinált, ABS-es rendszert kapjuk a jellegzetes háromdugattyús elüls? féknyergekkel, és hála az égnek felül sem spóroltak, a kiválóan adagolható féker?ért ugyanis egy radiális fels? Nissin pumpa gondoskodik. A hátsót is dicséret illeti, ugyanis sportos motorokat megszégyenít?en adagolható az is, a fékekkel kapcsolatban egyedül az ABS-es Hondáknál szokásos sírós lemezt lehet ismét feltenni: miért nem tudom kikapcsolni a blokkolásgátlót egy streetfighteren? MIÉRT???

 teszt Honda CB1000R
Pályára talán már hangyányit puha lenne, de tempós országúti csapatásra éppen ideálisan lett beállítva. És amilyen jólnevelt, még városban is pazar.

Ezt leszámítva megkapunk mindent a CB1000R-t?l, amit egy streetfightert?l csak elvárhatunk, és ez alól nem kivétel a praktikumhiány sem. Az elejére terhel? üléspozíció tökéletes a szerpentines etapokhoz, a sportos kormányt fogva egy meglep?en apró termet? motoron fogod magad érezni, de a helyezkedés és fenékbizsergés nélkül megtehet? kilométerek száma csak max egy százassal lesz több annál, mintha sportmotoron ülnél. A 17 literes tankkal sem fogsz kontinenseket átszelni a feltöltések között, de hozzá kell tenni, a játszadozós, szerpentines tesztfogyasztás 6,7-nél megállt, városi tötymörg?s üzemmódban pedig nem érte el az 5 litert 100 kilométerenként! Azt mondjuk hozzátennénk, hogy városban [mi] betartjuk a sebességhatárokat, így használva pedig mindegyik befecskendez?s, modern ezres sornégyes 4-5 körül eszik, tapasztalataink szerint.

A CB1000R hátuljára is csak olyan üljön fel, aki sportmotorra is felülne, hiszen az ülés csak egy kicsivel nagyobb és puhább, mint egy CBR1000RR-en, és a farokidom aljába mélyesztett, elvileg kapaszkodásra kitalált ujjbegynyi üregek is csak arra jók, hogy rájuk lehessen mondani, hogy „Igen-igen, mélyen tisztelt típusbizonyítványt kiállító úr, azok bizony az utaskapaszkodók!” Persze, ha a gyönyör? olasz farokidom-dizájnt képesek lettek volna elrontani bármiféle majrévassal, akkor meg amiatt rinyálnánk.

 teszt Honda CB1000R
Egyes perspektívák kifejezetten el?nyösen állnak neki. Innen látszik a használhatatlan utaskapaszkodó is.

Ugyanakkor az effajta dolgok még nem gátolták meg a népet (minket) abban, hogy imádjuk az efféle motorokat, akár streetfighternek, akár supernakednek szeretjük is nevezni ?ket, és ez a Honda eladásain is látszik: a CB1000R azonnali siker lett, 2009 óta el?kel? helyet foglal el az ezer köbcentis Honda-eladások excel táblájában. A CB látszólag mindent tud, amit tudnia kell: egy olyan kiváló örömmotor, amit könny? vezetni és jól is néz ki. De vajon az európai konkurenciával összevetve eléggé kemény legény-e? Mivel a kérdés eléggé szubjektív, a válasz is az, és egyéne válogatja. Az biztos, hogy a Honda nem annyira zsíros nyakú, mint egy K1300R, se nem annyira macsó, mint egy Triumph Speed Triple, egy Ducati Streetfighterrel összehasonlítva pedig akár kispályásnak is nézhet?. De hidd el, a Honda CB1000R-ben is megvan az alvilági tudás legjava, csak egy kicsit finomabban adja el? magát, mint a többi nagypofájú utcai harcos.

teszt Honda CB1000R
Honda CB1000R technikai adatok

ugrás fel