EST. 2002

High-tech Kawasaki GTR 2010-re


A Kawasaki 1400GTR eleve a technológiailag legfejlettebb motorkerékpárok csoportjába sorolandó változó szelepvezérlésének, kulcsnélküli indításának vagy guminyomás érzékel?- és figyelmeztet? rendszerének hála, de a következ? generációs GTR a csúcstechnológiás játékszerekb?l még ennél is többet kaphat, a Kawasaki több új, forradalmi újdonságot kíván bevezetni zászlóshajójának 2010-re várható új kiadásában.

Már nem számít abszolút újdonságnak az éjjellátó berendezés az utakon, a világ legdrágább luxusautóiban, S-Mercedesekben, 7-es BMW-kben a tehet?sebbek már találkozhattak a leger?sebb xenon fényszórók hatósugarán b?ven túllátó infravörös kamerák képeit használó, majd azt a sof?r elé vetít? rendszerekkel, de hogy valaki motorkerékpárba integrálja a technológiát, arra még nem volt példa.

A tükrök tövében infrakamerák pihennek.

De most a Kawasaki – állítólag – kifejlesztette saját infravörös éjjellátó rendszerét, ami a BMW autóiban használt megoldáshoz hasonlítható leginkább. A rendszer lelkét egy pár (két darab) infravörös kamera jelenti, melyeket a visszapillantó tükrökben, áttetsz? búrák alá rejtenek. A kamerák hosszú hullámhosszú, ún. „messzi infravörös” kamerák, látótávolságuk 300 méternél is több, így b?ven messzebbre látni segítségükkel, mint amennyire az 1400GTR reflektoraival valaha ellátnánk. A hosszú hullámhossz ráadásul azt is jelenti, hogy a BMW autók éjjellátójához hasonlóan inkább h?kamerának fogható fel, így rendkívül jó az út szélén bóklászó gyalogosok és vadállatok, vagy bármi olyan tárgy felismerésében, ami h?t termel. Ellenben a háttérrel megegyez? h?mérséklet? tárgyakat már nehezebben venni észre a m?szerfalon helyet kapott LCD-kijelz?n.

A BMW és a Kawasaki hosszú hullámhosszú éjjellátójával ellentétben a Mercedes rövid hullámhosszú, ún. „közeli infravörös” kamerákat használ, melyek az autó elejébe épített infravörös lámpa – szabad szemmel láthatatlan – fényét jelenítik meg a hollywoodi filmekb?l ismert zöldes színárnyalatban, függetlenül a képen látható dolgok h?kibocsátásától. Motorkerékpáron logikusabb a BMW-s, „h?kamerás”, hosszú hullámhosszon m?köd? megoldás, mivel ez nem igényel egy extra infravörös fényforrást, aminek a motor fejidomában kellene helyet találni.

A Kawasaki éjjellátója aktív rendszer lesz, azaz nem kell majd folyamatosan a m?szerfalon dereng? képerny?t vizslatnunk. A kett?s kamera miatt a motor fedélzeti számítógépe a felbukkanó tárgyak távolságát is képes lesz kiszámítani, majd a sisakunkban található hangszórókon keresztül a Bluetooth kapcsolat segítségével „szólni fog”, ha veszélyt érzékel. Tekintve a technológia elérhet?ségét, valamint a Kawasaki által benyújtott részletes szabadalmi rajzokat, több mint valószín?, hogy rövidesen – akár széria felszerelésként, akár feláras extraként, de – meg fog jelenni az éjjellátó motorkerékpárokon is, els?nek a Kawasaki GTR-en.

De a legkisebb japán gyár nem csak az éjjellátás problémáján dolgozik: a szabadalmi rajzok egy sisakra szerelhet? head-up display-r?l, a szem elé információt vetít? rendszerr?l is szólnak, amivel akár az éjjellátó képét is meg lehetne jeleníteni közvetlenül a motoros szeme el?tt, így egyszerre láthatnánk a valós és az infravörös képet. Nappal a head-up display a motor adatait (sebességet, fordulatszámot, benzinszintet, vagy bármely számokkal kifejezhet? adatot) mutatná.

ugrás fel