EST. 2002

Hildebrand&Wolfmüller: m?ködés közben

Fekv? kéthengeres, négyütem?, 1.488 köbcentis a maga 90x117mm-es furat x löket-értékeivel, legnagyobb teljesítménye 2,5 LE 250 percenkénti fordulaton, a vele elérhet? sebesség nagyjából 40 km/óra. A világ legels? kereskedelmi forgalomban kapható motorkerékpárjáról van szó (Daimler ugyan készített kétkerek? motorizált járm?vet el?tte, 1885-ben, de kísérleti célból, és csak egyetlen darabot, a ‘prototípust’).

Hildebrand und Wolfmüller modellje kerül terítékre, annak apropóján, hogy a Youtube-on megtekinthet? egy ilyen motor menet közben – valami egészen elképeszt?.

Egy 1896-os példányt látunk-hallunk éppen. Teljesen egyedi, szinte megindító élmény hallani a kattogását. Tevez?je, Alois Wolfmüller értette a dolgát, Dürkopp alatt tanult Bielefeldben, majd Carl Benznek dolgozott Mannheimben – nem rossz portfólió. Kés?bb a repülés felé nyitott és Otto Lilienthalt segítette. Bármennyire ügyes mérnök volt is, az els? motorkerékpárnak természetesen piaci bukás lett osztályrésze. Nem történhetett másképp: párszáz darabot gyártottak bel?le, és borzasztóan magasak voltak a költségek, a technika pedig kiforratlan. Néhány technikai részlet rendelkezésünkre áll a müncheni illet?ség? Hildebrand & Wolfmüller motorjáról (amelyet 1894-ben kezdtek gyártani). Az acélötvözetb?l készült cs?váz olaj- és víztartályként is funkcionált.Tömege 84 kg volt.

A projekt 1897-ben cs?dölt be végképp, amikor a finanszírozó Hildebrand pénze elfogyott. Ugyan akkor még fiaskó volt a motor, a mai kor m?kincspiacán aranyat ér (vagy még az aranynál is többet): eredeti szériás példány a neckarsulmi kétkerek?-múzeumban és a müncheni Német Múzeumban található. Kés?bbi kis példányszámú utángyártások történtek, egy eredeti, 1930 környékén még forgalomban lév? darab 2010 áprilisában a Bonhams aukciósház árverésén 86.200 fontért kelt el.

ugrás fel