EST. 2002

Hogy volt: a MotoGP 2009-ben

A szakadék szélér?l visszarángatott világbajnokság, így emlékezhetünk a 2009-es MotoGP sorozatra.
Összeállításunkban áttekintjük az idei évet, amely Valentino Rossi kilencedik vb-címén, az els? magyar
királykategóriás jelenléten és az általános agónián kívül sok minden miatt emlékezetes marad. Minek
szépíteni, a gazdasági világválság rányomta bélyegét a kiírásra, hiszen a lehet? legrosszabbkor, 2008-as
szezonzáró és a téli felkészülés id?szaka alatt ütött be a krach és vált hamar egyértelm?vé, hogy
a válság jóval több, mint tengerentúli bankházak belügye.

A MotoGP-t a gazdasági turbulenciák nélkül is elég sok szakmai kritika érte az idény el?tt, de a
Kawasaki emlékezetes, gyári szint? visszavonulója majdnem teljesen kicsinálta a bajnokságot. Két
jobb sorsra érdemes figura, John Hopkins és Marco Melandri maradtak egycsapásra motor és szupport
nélkül, így köszöntött be az újév. A jogtulajdonos Dorna furcsa helyzetben találta magát: biztosítani
kellett, hogy legalább tizennyolc motoros stabilan ki tudjon állni a rajtrácsra, különben a FIM szabályzata
szerint ki sem írhatták volna a szériát. A Kawasakit, mint kés?bb kiderült, a Suzuki is kishíján
követte az exodusban, az egyetlen távozó végül az akashi alakulat lett – Hopper ment a levesbe, Maciónak
viszont hamar összeszervezték a Hayate névre keresztelt, a szlengben csak Dornasakiként emlegetett formációt. A Sebes Szél aztán messze felülmúlta a
várakozásokat, Melandri olyan eredményeket tudott elérni a fekete motorral, amilyenek a Kawasaki gyárnak sem
váltak volna szégyenére, pláne, hogy addigi MotoGP-s pályafutásukat a totális versenyképtelenség jellemezte.

Casey Stoner lábadozóként kezdte az évet, Daniel Pedrosa egy jókora eséssel és csuklótöréssel sztornózta le a jerezi
IRTA-tesztelést, de a 250 címvéd?je, Marco Simoncelli is ment a maródiak listájára hasonló okból. A GP favoritja egyértelm?en
Rossi, a sajtó, a szponzorok meg a bukmékerek szerint egyaránt, de a gyári yamahás együttesen belül megkezdte ténykedését
Jorge Lorenzo, a kihívó szerepében. A katari nyitányra általatok leadott MotoGP-tippjátékos dobogó-összeállítások szinte
száz százalékban Stonerr?l, Rossiról és Lorenzóról szóltak, tetsz?leges sorrendben variálva. Ez volt a papírforma,
egy viharvert rajtrács összes motorosa közül ?k hárman, kés?bb Pedrosával kiegészülve, voltak a toronymagas esélyesek nagydíjról
nagydíjra, aggasztó fölényben közlekedve a privát csapatok delegáltjaival szemben. A mez?nyb?l, mint azóta megtudtuk, többen nem
érik meg az év végét: Gibernau szponzorgondok miatt száll ki, Takahashit a Scot csapat bocsájtja el igen diplomatikusan, azt a
Talmácsi Gábort ültetve a Hondára, aki a szezonkezdetkor Martinez úr apriliás legénységének tagja els? negyedliteres idényében,
és az el?zetes szintfelmér? – majd a futamokon nyújtott teljesítmény – alapján joggal tartja magát jónak az els? öt hely valamelyikére.

Más kérdés, hogy a Francia Nagydíjra már nem utazik el Talma, ismerjük a történetet (vagy annak publikus részét), miért. Az ? helyét
Németh Balázs veszi át az eképpen ‘lemín?sített’ Balatonring csapatnál, és az ifjú titán tisztességgel helytáll. Tóthék gárdája Pasinivel és
Imivel hadrendben kezd, Mattia a Mugellón futamgy?zelemig viszi az alkalomszer?en rózsaszínre festett Apriliát, de aztán ami jön, az nem egy sikertörténet. A Tóth csapat és az Aprilia ‘nézeteltérései’ sajnos végigkísérik a szezon második felét. Mi, magyarok nemcsak a sávolyi pályaépítés körüli hercehurca miatt érezhettük magunkat hülyén, hanem sokáig fél? volt, hogy még a televíziós közvetítésr?l is lemaradunk. Az Eurosporttal való szerz?dést nem hosszabbította meg a Dorna és a csatorna, a köztévé valami nagyon redukált, a 250-re összpontosító (és a MotoGP futamot vasárnap éjjel, hétf?n
hajnalban megismétl?) forgatókönyvvel indított volna (noha a sugárzási jogot egyedülálló módon ingyen kapta meg a promotert?l), aztán hála az égnek forogni kezdtek a fogaskerekek, és lett él? GP-közvetítése a népnek. Szóval szép kis katyvasz, ráadásul a gyorsasági vb-nél két ütemmel hamarabb rajtoló Superbike hatalmas és látványos
küzdelmekkel nyitott, rekordmennyiség? konstrukt?rrel a résztvev?k között, parádés versenyekkel – finoman szólva is mélyr?l indult idén szegény, bajbajutott gépé.

Az érdekl?dés persze ennek ellenére óriási volt a szezonnyitó Katari Nagydíj irányában. Hagyományszer?en néz?k nélkül, a semmi közepén felhúzott grandiózus technikaisport-játszótéren,
esti körülmények között – mert minek máshogy. Újabb csapás gyanánt az es? (!) elmossa a losaili rundot (a 125 és a 250 megtartatik, a nyolcadliteresek versenye négy kört megy, aztán félbeszakad, a 250-ben Talma pénteki pole-lal villant, jól kezd, de 10.-nek csúszik vissza, Barbera nyer), amit így hétf?n rendeznek meg. Húsvét hétf?n aztán Stoner a papírformának megfelel?en nyer egy unalmas versenyen, ami után a második Rossi így nyilatkozik: ‘Két választásom volt, vagy elfekszem, vagy feladom. És akkor már inkább a második.’ Jorge Lorenzo a harmadik.

Katar után kiderül, hogy egész évben adja a vébét a köztévé, így az erre fogékony magyar felhasználók már nem bénítják le olyan elánnal az él? közvetítésekre szakosodott weboldalak szervereit, illetve a parabola-opcióval rendelkez? sportbarátoknak
sem kellett tovább fáradozniuk, hogy kinyerjék az éterb?l a görög tévékett?t vagy a cseh közszolgálatit. Motegiben megint es?re áll az id?, csapadékos volt 2009 tavasza: Jorge húzza be a huszonöt pontot, Rossi húszért jön be, Pedrosa áll fel a dobogóra. A jerezi csatával a vb partra száll Európában az andalúz partoknál: Rossi is nyer egyet, megkérd?jelezhetetlen fölénnyel, Lorenzo
viszont elesik siettében. Pedrosa, Stoner a sorrend, negyedik a Playboy-nyuszis De Puniet, ötödik meg Melandri a Hayatével!

Ezt követ?en több bili is borul a világbajnokság körül, vagy abba benne. Kiderül, hogy a Honda lesz a kizárólagos motorbeszállítója a majdani Moto2 kategóriának, míg a Michelin az abroncsokat hozza. Sokan felhördülnek a hír hallatán, és ez a hördülés eléggé lassú lecsengés?. Viszont ekkor csapódik be a köztudatba az is, hogy Talmácsi ‘lehet, hogy’ elhagyja az Aspar teamet. Le Mans-ba nem utazik el világbajnokunk,
territoriális médiaképviseleti jogokról megy a polémia a Talma-menedzsment meg a spanyolok közt. A Talmácsi-saga a mugellói Olasz Nagydíjra ér véget – részben. A szakítás Martinez úrék és Gábor között végleges és visszacsinálhatatlan, Németh Balázs lesz a beugró, akinek alighanem élete egyik legváratlanabb fordulata volt, amikor értesítették a felmerül? lehet?ségr?l. A Mugellón rekordmennyiség? könny?drogot foglalnak le a rend?rök idén, a pályán belül azonban az eufóriához nem bódító szerekre van szükség, hanem egy Pasini- és Toth Team-sikerre a 250-ben, meg egy Stoner-diadalra a yamahások el?tt.

Barcelonára megvan Talma új munkahelye: a Scot Honda. Izgatottan várjuk a kezdést, az els? magyar a MotoGP-ben! A ‘beszoktatás’ ideje ez, vérmes reményei senkinek nincsenek. Nem rossz a kezdés, látszik a fejl?dési potenciál, de az is, hogy ez egy egészen másik játék, mint a kétütem? kategóriákban volt. Rossi a hajrában veri Lorenzót, és megszerzi a Barca-színekben induló Por Fuera el?l 99. vb-futamgy?zelmét. Stoner a harmadik, szakadozik a mez?ny a tippjátékban is.

Assenben így már a századikra vadászhat a Dottore, és a terv sikerül is, Lorenzo és Stoner a további sorrend, mintha valami külön szabály volna arra, hogy csak ezek a versenyz?k végezhetnek dobogós helyeken. Talma a 16., utolsó, de másodszor a célban. Ekkor történik meg az Aprilia és a Tóth csapat közti els? pengeváltás. Megtudjuk továbbá Hollandia után, hogy a Scot csapat Laguna Secába már nem kívánja magával vinni Yuki Takahashit, illetve els? ízben hozzák hírbe Lorenzót a HRC-vel. Sete Gibernau mögül kihátrál a f?szponzor, megkezd?dik a jegybörze Brnóra, és inkább a Dunlop lesz a Moto2 gumibeszállítója.

A Sachsenringen Rossi gy?z Lorenzo és Pedrosa el?tt, Talmácsi megint utolsó ugyan, de ez már egy pontot jelent. Dovizioso nyeri meg a doningtoni csatát, Angliában Gáborunk 12. helyen ér célba. Remek csata, talán a legjobb az ideiek közül, derekas helytállás. Akárcsak a 250-ben Hiroshi Aoyamáé, aki egy Hondával terrorizálja a komplett mez?nyt. A Cseh Nagydíj el?tt De Puniet edzés közben eltöri a bokáját,
Casey Stoner pedig bejelenti, hogy Brnóban és az azt követ? két nagydíjon miszteri?z egészségügyi okok miatt nem kíván elindulni. Valamint szerz?dést hosszabbít egymással a Yamaha és Lorenzo 2010-re. A versenyen aztán Rossi magabiztosan hozza a ‘kötelez?t’, miután Lorenzo elfekszik mell?le, kerek ötven ponttal vezet ekkor az összetettben. Pedrosa és Elias a pódiumon, Talmácsi 13., utolsóként két pont szerz?je. Bautista bejelenti, hogy a Suzuki MotoGP-hez igazol, majd hanyattesik a levezet? körben. Németh Balázs szintén 13., a 250-es versenyen.

Indianapolisban aztán Lorenzo lesz Amerika új kapitánya, De Angelis jön be másodiknak Nicky Hayden el?tt – Rossi megcsinálja azt a szamárságot, ami miatt szamársisak viselésével vezekelt – lapra fektette az M1-et, a sikert meg átengedte a riválisnak, ezzel megfelez?dött a különbség kettejük között, és kezdett megint izgalmassá válni a helyzet. Talmácsi Gábor az óceánon túl újabb versenyt fejezett be a Scot Hondával, de egyébnek már nem nagyon tudtunk örülni sem mi, sem a csapat. Misanóban aztán rögvest jön a javítás a Dokitól, Lorenzo a második, harminc egység a táv, a harmadik Pedrosa, Talmácsi 14., két pont, utolsó célbaér?ként.

Estoril egy eseménytelen üldöz?versenyt hoz Lorenzo-sikerrel: Ausztráliában, Malajziában és a valenciai idényzárón kéne ledolgozni tizennyolc egységet, hiszen Rossi ezúttal leszorul a dobogóról, a visszatér? Stoner és Pedrosa mögött intik le. Talma 14. Portugáliában. És megkezd?dik a finis: a Casey srác odahaza úgy megy, mint a veszedelem, Phillip Islandet fölényesen nyeri Rossi és Pedrosa el?tt, Lorenzo a motorral együtt eldobja az esélyt is a vb-címre. Malajziában a várakozásoknak megfelel?en a Dottore meg is szerzi a 2009-es aranyat, pályája kilencedik világbajnoki címét, miután harmadiknak jön be egy mozgalmas versenyen a bombaformában motorozó Stoner és a sprinttávon verhetetlen Pedrosa mögött.

Valenciára már csak a 250 ‘marad nyitva’. A nyugdíjba vonuló kétütem? kett?ötven után valami egészen más, egészen új jön, senki sem tudja még, hogy milyen lesz, csak azt, hogy lesz. A Ricardo Tormón azonban senki sem foglalkozik ezzel a novemberi vasárnapon. Egy történelmi jelent?ség? géposztály t?nik el, a tét pedig óriási, hiszen Hiroshi Aoyama Japánnak és a Hondának szerezheti meg az utolsó titulust a kategóriában. A pontel?nyéhez mérten igencsak offenzívan motorozó Hiroshi nagy kalandok, némi dráma és háromszáz méternyi bukótéri séta után megszerzi a vb-címet. A MotoGP-ben Pedrosa gy?z Rossi és Lorenzo el?tt, Talmácsi 16. Vermeulen és Toseland között. Valenciában másnap már meg is jelennek az új motorok és az új arcok: egycsapásra 2010-et ír a MotoGP…

[motorinfo.hu] MotoGP Tippjáték 2009 – Gratulálunk Burzum!

Az idényzáró futam leintésével egy id?ben véget ért a [motorinfo.hu] MotoGP Tippjátéka is. A játékkiírással ellentétben – de legnagyobb örömünkre – végül nem csak az els? kett? helyezettet, de egyik kedves partnerünk jóvoltából mind a három dobogósunkat jutalmazni tudtuk valamilyen formában.

Harmadik helyen Pampalini nev? olvasónk végzet 522 ponttal, az ? ajándéka egy 15.000 forint érték? vásárlási utalvány a Yamaha City felajánlásában. Gratulálunk kedves Pampalini, kétség nem fér hozzá, kiválóan értesz a MotoGP-hez.

Második helyezettünk Ancusz lett 590 ponttal, és ahogy választott nicknevéb?l sejteni lehet, Ancusz egy hölgy. Az ? nyereménye a Corsaro Motorosbolt által felajánlott Gaerne GRS motoros csizma, melyet saját elmondása szerint kedvese ZX-6R-jén, de (egyel?re?) csak hátul ülve fog hasznosítani.

Sajnos sem Pampalini, sem Ancusz nem tudott jelen lenni az eheti, a Motoroázisban tartott családias hangulatú díjátadónkon, de nyereményeik már a postán vannak, szívb?l gratulálunk nekik.

És végül, de egyáltalán nem utolsó sorban rendkívüli örömünkre szolgál bejelenteni a magyar Grand Prix-ért?k legért?bbikét, a [motorinfo.hu] MotoGP Tippjátékának Rossiját (vagyis elnézést, inkább Stonerét), a 604 pontot gy?jtött mélyen tisztelt Burzumot! Nyereménye egy, a Motoroázis által felajánlott Arai RX-7 GP bukósisak.

Gyuricza Sándortól, a Motoroázis tulajdonosától (balra) vehette át a díjat a jó Burzum…

Burzum szerencsére tudott id?t szakítani ránk és új kupakjára, így a díjátadón alkalmunk nyílt egy kis csevejre. Megtudtuk, hogy becenevét tanuló korában kapta akkori kedvenc együttesér?l; hogy hatalmas Stoner drukker; hogy egy húsz éves jubileumi, limitált kiadású K5-ös GSX-R750-nel motorozik ami egyben els? motorja is volt, és hogy annak rendje és módja szerint már legalább egyszer el is hajította a vasat. Burzum, minden tiszteletünk a tiéd, egy valódi Grand Prix fenomén vagy!

Nyerteseinknek még egyszer szívb?l gratulálunk, mindenki másnak pedig sok szerencsét kívánunk jöv?re, a 2010-es [motorinfo.hu] MotoGP Tippjátékhoz!

ugrás fel