EST. 2002

Honda V4 színez?s

„Forradalmian új V4-es motorblokkunk köré több új modellt fogunk bemutatni 2010 után.” – hangzott el a tavalyi, milánói EICMA Honda-bemutatóján a jöv?beli tervek kapcsán. Az els?r?l, a szorosan a V4 Concept Modellre alapuló VFR-utódról kémfotók is készültek, de már a többi is kezd körvonalazódni… szó szerint.

A brit MCN által közhírré tett szabadalmi rajzokon a Honda Pan European feltételezett utódját láthatjuk. Els? pillantásra nem sok különbség látszik a sportosabbnak t?n? VFR-utódhoz képest, a vázat, a keresztben álló új V-blokkot, a kardánhajtást, de még a komplett hátsó traktust is mintha egy az egyben átmentették volna, különbségek azonban így is kivehet?k.

A Pan-utód eleje hagyományos irányba néz? teleszkópokon támaszkodik, az idomok sokkal nagyobbnak t?nnek, jobban körülölelik az els? kereket és magasabb, állítható plexit hordoznak, a tükör is nagyobb és lejjebb került, akárcsak a jelenlegi ST1300-on.

A jobbhátsó utas lábtartó mögött-mellett jól kivehet? a rugóel?feszítés-állító tekerenty?, látszik az is, hogy a kipufogó is módosult, valószín?leg a két modell várhatóan gyökeresen eltér? motorblokk karakterisztikáját (és persze a megkülönböztethet?séget) szolgálva.

A Pan-rajzokon a kormánymarkolatok magasabban, a lábtartók pedig alacsonyabban helyezkednek el, mint a fekete-fehér és hamisszínes képeinken látott sporttúrázón, amit egyébként mindenki magabiztosan VFR1200-nak emleget mostanság, pedig hivatalos nevekr?l egyel?re még szó sincs.

A harmadik ász a Honda pakliban pedig – állítólag – egy szintén a V4-re épül? Varadero-utód lenne, hosszú rugóutakkal, kevés idommal, de ezt az információt mi még némi fenntartással kezelnénk, ha szabad: három modell egyazon blokkal, ez könnyen a saját farkába harapó kígyó szindrómát indukálhat a Honda modellpalettáján belül, bár kétségtelen, hogy Jen-milliókat spórolnának meg. De vajon elég sokoldalú lesz-e ez az új V4-blokk mindehhez? Nos, ha belepakolnak minden technikai csemegét, amir?l eddig tudunk, akkor azt kell, hogy mondjuk, igen, az lesz.

A V4 injektorai és jobb csuklónk között szinte biztos, hogy nem lesz direkt fizikai összeköttetés, de az elektronikus gázkezelés, a ride-by-wire manapság már nem is olyan nagy szó. Ellenben a motor bels? felépítése nem fog hasonlítani az eddigi V4-ekéhez, gondoljunk rá inkább úgy, mint egy V5-re, mínusz egy hengerrel az el?refelé néz? háromból. A mérnökök a két hátsó hengert egymás mellett csatlakozhatták a f?tengelyhez, így a hátsó hengersor rendkívül keskeny, ezt lábunk között fogjuk érezni, az els? kett? ellenben szélesebben terpeszkedik a megszokottnál, de erre is találtak megoldást a Honda mérnökei.

Különleges megoldás lesz a DOHC és a Honda saját Unicam (SOHC) szelepvezérlésének kombinációja: míg a hátsó sor hagyományos dupla-vezérm?tengelyesnek várható, addig az els?, szélesebb hengersor a CRF krosszmotorokból ismert Unicam, egytengelyes (de hengerenként így is négyszelepes) vezérlést kapja egy olyan, különleges mechanizmussal, amely alacsony terhelés mellett képes lesz lekapcsolni az els? hengereket. A 180-200 lóer?s V4-b?l így lesz egy kábé fele ilyen er?s sorkettes, amíg nincs szükség nagyobb teljesítményre, ezzel benzint és kipufogott károsanyagot spórolva meg.

A váltóm? kialakítását is számos találgatás övezi, egyesek a DN-01-ben debütált HFT hidraulikus er?átvitelt várják, ennél azonban sokkal valószín?bb egy új fejlesztés?, duplakuplungos, gombokkal m?ködtetet rendszer, ha egyáltalán.

A 2010-es Hondák els? eresztéséb?l megismert új CRF-ek, a VT1300CX és a frissített Gold Wing után már nem lehet sok hátra, hogy a Honda hivatalosan is bemutassa az V4-et/eket.

ugrás fel