Hirdetés
Kezdőoldal Teszt Honda XL1000V Varadero

Honda XL1000V Varadero

Honda XL1000V Varadero

Eliano Riva írása

A portugáliai Estorílban, a Honda CBR 600 RR bemutatóját és tesztelését némi
pihenés és fakultatív program követte. A Honda, hogy teljes legyen a kép, Estorílba
szállította a mostanában, a müncheni Intermot-on útnak indított, második generációs
XL1000V Varaderót is. A kéthengeresre nemes feladatok várnak a most következ?
motoros szezonban: egyrészt megvédeni a Honda márkanevet, másrészt folytatni
az el?d sikerét a nagyendurók mind ajánlatgazdagabb piaci mez?nyében.

A járgány januártól kerül a szalonokba, az ára még nem tudható egyértelm?en:
a gyártó közleménye szerint az ellenérték ‘hasonló’ lesz a korábbi
modell 10.500 Eurós vételárához. Négy évvel korábbi felt?nése óta a Varadero
számos átalakításon ment át: a Honda tervez?i maximálisan szem el?tt tartották
vásárlóik különleges igényeit.

Amit az ember egyb?l észrevesz, az a külalak. A Varaderóba épültek Honda V2-es
elemek, mégis, ami a design-t illeti, a tervez?k inkább a motor sportos karakterére
helyezték a hangsúlyt. A változtatások persze nemcsak a formatervezésben érhet?k
tetten: a mechanikában, no meg használat közben is.

A változtatások.

A sportosságot, utazhatóságot hangsúlyozzák egyrészt a színek (a motor gyakorlatilag
kétszín?, a kötelez? fekete és ezüstszín? részeken túl kék illetve vörös), másrészt
az átrajzolt orr-rész. A frontális oldal vonalai lendületesebbek, határozottabbak.
A beépített duplafényszóró és a manuálisan állítható (+/- 5 cm) szélvéd? mögött
található az analóg-digitális m?szerfal. Ami a m?szerfalat illeti, valóban tetszet?s,
azonban megmagyarázhatatlan módon még mindig hiányzik róla a üzemanyag szintjelz?je.

Szó, mi szó, a 2003-as Varadero fels? traktusa igényes munka, ám ami a küls?ségeken
túl megállapítható, hogy mindenekel?tt kényelmes és praktikus. A kormány könnyedén
irányítható, elasztikus rezgésgátlóval és egy plusz blinker-gombbal (vészvillogó)
ellátott, és hogy a vezet? és utasa komfortérzete végképp biztosítva legyen,
a nyereg az el?dmodellhez képest sokkal szélesebb.

Szintén a kényelmi javítások közé sorolandó, hogy a Honda javított a Varadero
víz- és sárvédelmén: a motorfenék középs? része a korábbihoz képest mélyebben
fekszik. A vázzal kapcsolatban minden maradt a régiben, eltekintve két, ugyancsak
az utazási komfortot szolgáló mozzanattól: a motor horganyzása a korábbihoz
képest újdonság, s használat közben nagyobb merevséget biztosít a járm?nek.
A tervez?k másik – nem is olyan apró – figyelmessége, hogy meger?sítették a
nyeregtartó részt, így az hosszabb túrák esetén könnyebben elbírja a csomagok
meg az utas(ok) súlyát.

Túlzottan a felfüggesztésekhez sem nyúltak a mérnökök. A teleszkóp villa terepen
kevésbé viselkedik engedékenyen; a hidraulika m?ködése a az XL1000V esetében
sem hoz szégyent a Honda névre. A hátulsó Pro Link felfüggesztés lengéscsillapítója
küls?leg, kézzel állítható.

A kimagasló, 996 cm3-es, V2-es motor a Varadero azon darabja, amely a legtöbb
beavatkozást jegyzi. A Honda, hogy javítson a Varadero ‘várható élettartamán’,
a kompressziót 9:1-r?l 9,8:1-re emelte, míg, az Euro 2-es normatívának megfelel?
motor fogyasztását és károsanyag-kibocsátását csökkentend?, áttervezte az üzemanyagellátó-rendszert
és a váltókat. Ez a változtatás egyébként szavatol a járm? dinamikus haladásáért
pl. autópályán és ún. soft-vezetés közben tanúsított barátságos viselkedéséért.

Az üzemanyagellátó-rendszer PGM-FI típusú, elektronikus befecskendezés?, két,
42 mm-es fojtószeleppel. A váltó egy hatodik sebességgel gazdagodott, ezzel
is megkönnyítve a vezet? dolgát hosszabb road-ok alkalmával (ráadásul a motornak
sem árt, ugye). A gondos mérnökök az új, ‘2 in 1 in 2’ kipufogórendszert
oxidációs katalizátorral látták el, tekintettel a környezetre – ez azonban mit
sem von le az XL1000V kiugróan jó motorikus teljesítményéb?l.

Az úton

A 2003-as Varaderóval utazva gyakorlatilag ugyanazt az extrakomfortot érezhetjük,
amit az el?dmodellel; a vezet? majdnem hogy egyenes derékkal ülhet a nyeregben,
lábai kényelmesen elférnek. A Honda-tervez?k figyeltek a nüanszokra: a lábtartó
helyzete és ülést?l való távolsága, a kormány beállítása (és megmunkálása!)
igazán kedves gesztus részükr?l. Összességében elmondható, hogy a V2 esetében
kontrollálhatóság és dinamizmus szépen megférnek egymás mellett. A Varaderót
vezetve az embernek könnyen az az érzése támadhat, hogy egy török pasa hintajában
ül: a széles nyereg és a mélyre helyezett lábtartó a min?ségi vezetés zálogai.

A motor stabil és megbízható még nagy sebességnél (7.5oo fordulat mellett
22o km/h), élesebb kanyarokban is. Ami a dimbes-dombos útszakaszokon való haladást
illeti nagyobb csomagokkal, természetesen adódhat némi rugózás, ami azonban
egyáltalán nem zavaró. Inkább amolyan unalom elleni hullámzása ez az XL1000V-nek.
Kanyarokban gazdag utakon az új modell ugyanolyan kit?n?en viselkedik, mint
az el?d: úgy t?nik, ez már a Varadero-családnál ‘genetikai tulajdonság’.
Ami a 2003-as modellnél mindenképp említést érdemel, hogy a kevésbé rugalmas
felfüggesztések a járm?vet valóságos panorámamotorrá léptették el?: ez pedig
nem csak azzal jár, hogy teljesen ellazulhatunk vezetés közben, hanem a gyorsulás
is kész eksztázis vele. Ha az ember szem el?tt tartja, hogy egy kolosszust tart
ellen?rzése alatt (papíron 235 kg nettó tömeg), és hogy ‘kés, villa, olló
gyerek kezébe nem való’, nyugodtan bevállalhat döngölt földes, könnyedebb
offroad-kalandokat is.

Ami a Varadero V2-t motorikusan jellemzi, egy szó: Honda. Az el?z? modell
brilliánsan sportos, sportosan brilliáns karaktere gyakorlatilag változtatás
nélkül maradt. S?t, a PGM-FI befecskendezésnek, és a hatodik sebességfokozatnak
köszönhet?en gyorsulást, sebességtartást illet?en inkább javult. A Varadero
V2 számtalan jótulajdonsága igényes és precíz tervez?munka eredménye. A modell
a legigényesebb sportos motoros turista elvárásainak is maximálisan megfelel.

 

Technikai adatok

Váz építési módja, anyaga
Db/V
Rugóút elõl/hátul, mm
155/145
Villaszög, fok
27 3
Utánfutás, mm
110
Tengelytáv, mm
1560
Fékek elõl/hátul
296/256 tárcsa
Gumiabroncs elõl
110/80-19
Gumiabroncs hátul
150/70-17
Tank/tartalék, liter
25/4
Ülésmagasság, mm
838
Saját tömeg, kg
235
Lökettérfogat cm3
996
Teljesítmény LE
110
1/min-nál
8000
Forgatónyomaték Nm
98
1/min-nál
6000
Építési mód , hengerszám
V2
2 ütemû/ 4 ütemû
4
Furat/löket, mm
98×66
Sûrítés
9.8:1
Gázvezérlés/szelepek hengerenként
DOHC,4
Karburátorok száma, torokátmérõ, mm
Injektor PGN-FI, 42
Indítás
Önindító
Sebességek száma
6
Hátsókerék-hajtás
Lánc

www.motonline.com