EST. 2002

Jön a Portugál Nagydj

Rossi számára gyakorlatilag tét nélküli tétmérk?zés következik, már elnézést a párhuzamért, de akárcsak a magyar futballválogatottnak a hátralév? Európa-bajnoki selejtez?kön. Matematikai esélyük ugyanúgy van a végs? gy?zelemre, ám az a hajó már elment (még visszajöhet, ha ténylegdetényleg az összes pástot gy?ztesen sikerül elhagyni). Casey Stoner és a Ducati 271 ponttal vezeti a MotoGP összetettjét, köszönhet?en egy végignyert évadnak, Rossifumi 186-os kvótán álldogál, Pedrosa 168-cal követi. A vörösöknek már tényleg csak az a kérdés, hogy hol avatják bajnokká az ifjú ausztrált: erre akár Portugáliában is sor kerülhet a hétvégén. Lássunk egy kis számolgatást: ha Stoner gy?z, Rossi pedig kívül zár az ötön, akkor megvan a titulus. A Ducati számára óriási siker lenne, már csak azért is, mert 33 éve, Phil Read 1974-es, MV-s világbajnoksága óta nem nyert olasz motor a mindenkori gyorsasági királykategóriában.

Egyszóval, a krónikások már hegyezik a lúdtollat, hogy regisztrálják a történelminek beill? sikert. Az biztos, hogy sem a szerel?k, sem a telemetristák, sem a vezet?k, sem a Stoner holdudvarába tartozók addig nem d?lhetnek hátra, amíg zsebben nincs a bajnoki cím. Tudják: minél hamarabb megvan, annál jobb. Talán maga a pilóta vélekedhet eltér?en: hiszen milyen szép is volna hazai pályán, Phillip Island-en nyerni október elején. A Ducati szakvezetése meg tán annak örülne, ha szeptember 23-án, Motegiben, a Honda tanyáján sikerülne behúzni a mattot. Igen, Japánban! Ami nem csak Hondát jelent persze, hanem Yamahát, Suzukit, Kawasakit! Gyönyör? ajándék volna a Bridgestone-nak is, a Ducati-Stoner gy?zelem letéteményesének és tartópillérének.

Vigyázni kell azonban a tervezett ünneplésekkel, mert ismerjük a sport örök törvényét: ‘minden meccs a lefújásig tart’. Hogy mi lesz a vége 2007-nek, azt még senki nem tudja egészen pontosan, még ha a végkimenetel er?sen sejthet? is. Sejthet?, hiszen Casey sorsa a saját kezében van, ? pedig (idén legalábbis) nem vét hibát: általában már a pénteki szabadedzéseken dominál, és ha ez Estorilban is így lesz… akkor a többiek komoly nehézségekbe fognak ütközni, hogy egyáltalán támadhassák.

Pedig, ami azt illeti, a portugál ring alkalmas lehet a kontrára a maga kevéssé homogén aszfaltborításával, az Atlanti-óceán közelsége miatti változékony id?járásával és speciális vonalvezetésével (lassú-gyors szakaszok váltják egymást). Tavaly Toni Elias okozott meglepetést, félelmetes kigyorsításokkal izzasztotta meg Rossit…

Múltidéz? rovat

…na meg más miatt is emlékezetes a tavalyi estorili menet, a kis Dani akkor lökte ki a motort (és majdnem a vb-t) a csapattárs Hayden alól. Egyébként a gyári hondások így állnak neki a hétvégének: a tavalyinál rosszabb nem lehet. Korrekt.

Rossi a pneumatikus szelepvezérlés? blokkal megy Luzitániába, ami azt is jelzi, hogy már 2008-ra készül er?sen. Stonernek nyilatkozata alapján teljesen mindegy a hely, ahol bajnokká avatják – csak avassák azzá. A suzukisok remélik, hogy a misanóihoz hasonlóan jó futamot mennek, még akkor is, ha Estoril elvben Michelin-er?dítménynek számít. A Gresini csapat tagjai nagyon fogadkoznak: Elias megismételné a tavalyi teljesítményt, Melandri pedig dobogóra szeretne állni… Hajrá fiúk, legyen ez egy jó verseny.

A 250-ben – hasonlóképpen a MotoGP-hez – egyértelm? a helyzet. Jorge Lorenzo az, akit nagyon el kéne náspángolni ahhoz, hogy újra kinyíljon a bajnokság. Név szerint Alex De Angelisnek és Andrea Doviziosónak volna feladata, hogy megnehezítse a nyalókás campeón életét. Mindkét kihívó alaposan letört San Marino Nagydíján: Alex nem találta magát, Dovi annál inkább, de a kifulladó Honda végül eldöntötte azt a meccset. ‘Nem adom fel, a világbajnokságnak még nincs vége’ – így az olasz.

Így lehet Lorenzo 241 pontjával szemben De Angelisnek (aki a pletykák szerint egyre közelebb van a királykategóriás Gresini Hondához… talán be is jelentik a hétvégén) 187, Doviziosónak (az ? részére is egy Honda prognoszizálható, amit a Konica Minolta és a Kopron csapatok fúziója eredményezne) pedig 186. De ha csak a mostani futamra fókuszálunk, érdemes figyelni Kallio és Aoyama KTM-eire, mert bizony egyre versenyképesebbek (Mika számára is botrányba fulladt a misanói hétvége, szó szerint: a GP másnapján egy rimini szárakozóhelyen verekedésbe keveredett a finn, garázdaságért el? is állították), Bautista is ott lehet, de reményeink szerint elkapja a fonalat Barbera is a Tóth-féle Aprilián. Szép versenyre számítunk…

…de a legszebbre mégis a 125-ben. Talmácsi Gábor 189 ponttal, 10 egységgel vezeti az összetettet, miután Misanóban szerencséjének és agresszivitásának köszönhet?en ugyanekkora hátrányból tudott fordítani Hector Faubellel szemben. A magyar meg a spanyol fiú közötti affér remélhet?leg már a múlté (a mi végs? szavunk az, hogy San Marinóban Faubel lökte ki Corsit, Talmácsinak pedig annyi köze volt az esethez, hogy ugyanabban a kategóriában versenyez), sikerült rendezni a sorokat csapaton belül.

Számunkra a kérdés már csak az, hogy melyikük teljesít jobban: a sebeit nyalogató Hector az RSÁ-n, vagy a világbajnokságra minden szempontból érett Gábor a klasszikus RSW-n? Mert világos: bárhogyan alakuljon is a portugál futam, mi csak azt fogjuk figyelni, hogy van Talma és hol van hozzá képest a spanyol. A futamgy?zelemre egyébként Pasini is vastagon esélyes, a vb-re 111 pontjával már annál kevésbé – az olaszt nyilatkozata alapján jöv?re a 250-es kategóriában látjuk viszont. A múlt hétvégén Magyarországon járt Koyama (145) is kellemetlen ellenfél, de Peseket, Gadeát és Corsit sem szabad leírni. Ha pedig egy meglepetés-embert kéne megnevezni: Pol Espargaro… Szóltunk? Hajrá magyarok!!!

ugrás fel