EST. 2002

Jön is a Honda pneumatikus vezérlése, meg nem is

Hát akkor lássuk: miközben Valentino ‘Megint Nyerni Akarok’ Rossi nyilatkozataiban már megkezdte a lélektani hadviselést, Ducatiék álhatatosan folytatják aknamunkájukat a ‘nem is vagyunk mi olyan jók’ cím? altatós szöveggel, a Honda végre elérkezettnek látja az id?t, hogy érdemben reagáljon a Le Mans-i fiaskóra – mert ugyan Franciaországban nem csak ?ket verte tönkre a Yamaha-trojka, mégis nekik van valami a tarsolyukban, amivel konkrétan és gyorsan reagálhatnak és torolhatják meg a mez?nyt ért sérelmeket. Igen, ez az a bizonyos pneumatikus szelepvezérlés, amit már jó ideje odáz a HRC. Laikusként az ember nem nagyon érti, hogy például egy Nicky Haydennek mi vesztenivalója lett volna Kínában vagy a legutóbbi nagydíjon legalább egy esélyt adni az újításnak… ?k tudják. A gyári csapat két tagja, az összetettben elég jól álló Pedrosa és amerikai kollégája még az olasz versenyhétvégén sem vetik be az új fegyvert: a Honda inkább amúgy, mint Mátyás király meg az egyszeri lány meséjében, hozza is, meg nem is a pneut.

Be is veti, meg nem is. A debütáns ugyanis nem más lesz, mint a nagyöreg Okada szenszej. Tadayuki barátunk már a múlt században is veterán házipilóta volt az aranyszárnyasoknál, ment az 500-ban Repsol-színekben, hozzáadta a magáét a nem túl szerencsés kéthengeres NSV-R-projekthez, megfricskázta nem egyszer a nagy bajnok Mick Doohant. Ebb?l a szempontból telitalálat Okadára tolni az új blokk bemutatását: egyrészt az ? személye önmagában visszaidézi a legendás kétütem?-korszakot, másrészt t?le senki nem vár világmegváltást a Mugellón. Negyven éves is elmúlt már, az ezredforduló óta nem indult éles GP-n. Fejleszt?ként, tesztpilótaként aktív, háta mögött van már a Superbike és a japán bajnokság is. A kép a tavalyi suzukai nyolc óráson készült: jobb csuklóját azért edzésben tartja az öreg Tady. (A tubusos videót száznál kevesebben tekintették meg idáig – pedig zseniális. 1993, Japán Nagydíj, utolsó kör. Harada, Capirossi, Okada. Japánosok el?nyben.)

Az itáliai menet azonban nem ajándékutazás lesz. Az Okadára bízott küldetés mindennél fontosabb most Tokiónak. A HRC parancsoló szükségét érzi annak, hogy az új motort mihamarabb els? számú er?forrássá tegye, és eljött az a pont, amikor már nem elegend? a teszt, a fékpad és száraz körözgetés. Meg kell nézni, mit visz verseny közben a gép, hogyan muzsikál hosszú távon, direkt összevetésben a riválisokkal. Hogy hol jobb, hol gyengébb…? Ezt és ezer dolgot bizony ki kell deríteni, és már nem adnak kielégít? választ a privát tesztek. A képlet egyszer?: a HRC els? számú embere Daniel Pedrosa, aki alá nem adják oda a motort – ? maga sem akarja még – , hiszen ha felmondaná a szolgálatot, azzal hatalmasat bukna a spanyol a bajnokságban, amellett, a dolog blama részét most hagyjuk.

De most – a kommentárokból így fest legalábbis – már Hayden sem kaphatja meg csak úgy a fejlesztést (Kínában még ki-ki eldönthette, akarja-e az edzésekre illetve a versenyre az éretlen blokkot). A helyzet az, hogy Hayden egyre ‘használhatatlanabb’ a csapat számára. Ezt mondani persze nem illik, de akinek szeme van, látja. Tesztpilótaként már nem nagyon számítanak rá, a stílusa nem fekszik az átalakított kategóriához, a 800-ast Pedrosára fejlesztik, eredmények nincsenek. Egyes hírforrások máris felvetik, hogy a Hayden srác az év végén távozhat a hondás alakulattól, a még jobban informáltak az SBK-val hozzák összefüggésbe a 2006-os világbajnokot.

Az érdekes epizód után nincs más hátra, mint várni az Olasz Nagydíjat… Mire megy Okada, a szamuráj a pneumatikus szelepes RCV-vel, átszakad-e a pszicholgiai gát – beválik-e az els? éles bevetésen a nagy újítás, amit a Hondának dupla vagy semmi alapon meg kell játszania?

ugrás fel