EST. 2002

Kalaptól a bukósisakig – Interjú Michio Araival, az Arai Helmet Ltd. elnök-vezérigazgatójával

Az alapító fia, Michio Arai a motoamerica.com-nak mesélt a kezdetekr?l.

‘Az apám nem járt f?iskolára. Még a középiskolát sem fejezte be. Egy tokiói kalapos fia volt, akinek a motorozás volt a hobbija. Bukósisak nélkül motorozott, egy sapkával a fején. Akkoriban nem voltak még motoros bukósisakok.’

Michio Arai

Michio Arai 40 éve vezeti a céget. Még mindig motorozik

‘Az apám azt gondolta magáról, hogy jó motoros. Szerintem nem volt az, de imádta csinálni. Én is szeretem a motorokat. Nagyon szeretem ?ket.
A második világháború alatt japán katonákat küldtek Délkelet-Ázsiába, ahol nagyon meleg volt. Szükségük volt valamire a meleg ellen, de szell?zés is kellett bele.’

‘Az apám egy teljesen új ötlettel állt el?. Bambuszból készített egy keretet, arra rátett valami mosdókeszty?szer? dolgot. A katonáknak bevált, és ez jól jött az apámnak is: nem kellett bevonulnia.’

‘A háború után más dolgokba is belefogott. Szeretett feltalálni dolgokat, nem csak megépíteni, megvenni és eladni. Az els? sisak, amit kitalált, építkezésekre és bányászoknak készült, akiknek szükségük volt védelemre. Abban az id?ben a véd?sisak is teljesen új dolog volt. Az apámnak kellett kitalálnia mindet.’

‘Eléldegélhetett volna abból, hogy véd?sisakokat készít, helyette úgy döntött, hogy motorkerékpárosoknak fog bukósisakokat gyártani, ami akkoriban nem is létezett. Átalakította az építkezési véd?sisak héját.’

‘Ez a ’40-es évek végén történt. Gimnáziumba jártam. Láttam, hogyan készíti a sisakokat. Emlékszem, hogy az els? sisakhéj vászonból és m?gyantából készült. Az apám ugyanitt készítette, ahol most vagyunk, az épület más, de a helyszín ugyanaz.’

‘Az els? sisakok krosszversenyekre készültek, amikre fogadni lehetett, mint a lóversenyen. Ez természetesen rengeteg eséssel és sérüléssel járt. Megkeresték az apámat, aki azt mondta, szívesen gyárt nekik sisakokat. Eladásra ? készítette az els? bukósisakokat Japánban.’

‘Az apám nem nagyon ismerte a kémia anyagokat. Olvasott egy cikket az üvegszálról, azt mondta: „Ez jó lehet.’ Azóta sem tudom, hogy csinálta, de elment egy f?iskolai tanárhoz, és kitalálta, hogyan készítsen üvegszálból sisakhéjat. Az volt az els? üvegszálas sisak az országban.’

‘A sisak belseje parafából készült. Ez jutott az eszébe el?ször és ehhez hozzá is lehetett jutni. Aztán olvasott valahol a hungarocellr?l, és abból készített sisakbels?t. Nem volt önt?forma, azt is ? maga készítette, aztán beletette a bels?t az üvegszálas héjba. Kitalálta a modern bukósisak alapját.’

‘Volt akkoriban egy másik sisakgyártó is, a Bell. Roy Richter volt a tulajdonos, jól ismertem. Az apám a világ másik oldalán kezdett a sisakgyártásba, így nem tudjuk, ki volt az els?, de az apám nem másolt senkit.’

‘Az apám el?tt nem készültek sisakok az országban. Létrehozott egy iparágat, ami egyre csak n?tt és n?tt.’

‘Bukósisakok között n?ttem fel, sisakban versenyeztem. Így a bukósisak nekem olyan, mintha a testem része lenne.’

‘A sisakfejlesztéshez tesztelésre van szükség. Akkoriban erre nem voltak eszközök. Az apám készített egyet egy selejt sisakból, egy fej alakú formából és egy kötélb?l. Nagyon egyszer? volt, de azt legalább meg lehetett állapítani, melyik sisak a jobb. Mikor el?ször felmerült a szabványosítás gondolata, természetesen a kormány az apámhoz fordult segítségért.’

‘Készített egy madárfészket üvegszálból. A fészket betette a présbe, m?gyantát öntött hozzá, felmelegítette, és egy leveg?vel teli zsák segítségével megformázta. ? így kezdte, és a mai napig így csináljuk.’

Colin Edwards Arai

Colin Edwards is az Araiban hisz

‘Arra gondoltam, hogy ha nagynyomású berendezéssel készítenénk a héjat, azzal megel?zhetnénk a konkurenciát. Szerettem volna egy bombabiztos rendszert kialakítani, de nem volt ilyen. A megoldás, hogy minden egyes héjat kézzel, nagy odafigyeléssel készítünk.’

‘Az apám sosem gondolt rá, hogy a versenyzést reklám célokra használja. Egyáltalán nem gondolt reklámra. De ahogy a piac n?ni kezdett, rájött, hogy érdemes lenne a sisakgyártásból üzletet csinálnia.’

‘Félprofiként autóversenyeztem. Elég jó voltam – ma is az vagyok -, de tudtam, hogy sosem leszek a legjobb. Így aztán egy nap úgy döntöttem, ezzel fogom keresni a kenyerem.’

‘Apám és köztem az volt a különbség, hogy én szerettem versenyezni. Szerettem a megmérettetést. Az apám motorozni szeretett. Élvezte az életet. Ha boldog volt és egészséges, minden rendben volt. Én gy?zni szeretek. Az Arai pedig vesztésre állt. Azt mondtam az apámnak: „Azok a srácok egyre nagyobbak, tennünk kell valamit.’ Erre azt mondta: „Oké, vedd át!’ Ez 1975-ben volt.’

‘Egyszer egy motoros újságíró megkérdezte t?lem, mit fogok csinálni. Bell sisak volt a fején. „Megyek Bell után’ – mondtam.’

‘A versenyz?knek fokozottan van szükségük védelemre, így arra gondoltam, a versenyzésbe érdemes lehet fektetni. Ebben az országban piacvezet?nek lenni nem volt nagy feladat. Kevesebb, mint egy évvel kés?bb a miénk volt egész Japán. Kezdtek minket elfogadni. Ideje volt elindulni a tengerentúlra.’

‘Az ifjabb Ted Boody volt az els? amerikai versenyz?, aki Arai sisakban ment. 18 éves volt, mikor el?ször találkoztunk. Azt mondta: „Hé, ez teljesen passzol!’ Szerz?dést kötöttünk, és az els? versenyt meg is nyerte a sisakunkban. A Houston Astrodome-ban történt, azóta is használjuk az Astro nevet.’

‘Hiszek a természetben. Számomra a természet példakép. Mindig is olyan bukósisakot akartam készíteni, ami sima, mint egy tojás. Ha a héj nem követi a fejem kontúrját, akkor nem érzem kényelmesnek, és szerintem ez így van rendjén.’

‘Nem tojás alakú sisakokat akartunk készíteni, csak arra törekedtünk, hogy minél kényelmesebb legyen, a biztonság érdekében jobb érzés legyen viselni. Amit kaptunk, egy olyan héj, ami pont úgy néz ki, mint egy tojás. A természet vezetett el a megoldáshoz.’

‘Az üzlet verseny. Ha nem gy?zöl, bezárhatod a boltot. Ahhoz, hogy életben maradj, profitot kell termelned. Természetesen szeretnék több pénzt keresni, de még fontosabb, hogy megnyerjem a biztonságért vívott harcot.’

‘Úgy készítjük a sisakjainkat, hogy azok megfeleljenek a szabványoknak, miközben meg?rizzük a formát. Ezt senki más nem csinálja. Ahhoz, hogy a sisakról „le tudjon pattanni’ az ütés er?hatása, szigorúan ellen?rizzük a rétegek egymásra épülését minden fázisban.’

‘Nagyon nehéz üvegszálból ilyen formát kialakítani, közben pedig folyamatosan megfelelni az új szabványoknak, mert az elvárások kontinensr?l kontinensre eltér?ek lehetnek. Csak akkor tudjuk meg?rizni az alapvet?, kényelmes érzést, ha a bélést módosítjuk a lokális igényeknek megfelel?en.’

‘A lehet? legjobbat szeretnénk kihozni minden héjból. Ez a legfontosabb. Nem csinálunk speciális sisakokat. A kezdetek óta az egyetlen dolog, amit tehetünk, hogy a legjobbat nyújtjuk mindenben.’

Dani Pedrosa

Arai RX-7 GP, Dani Pedrosa választása

‘Ha egy új modell létrehozásához fel kell áldoznunk a biztonságból, az nem innováció. Apró lépésenként haladunk el?re, ez az Arai története.’

‘A célunk a védelem. Ez alap az Arai számára. Jó sisakokat kell készítenünk.’

Forrás: motoamerica.com

ugrás fel