EST. 2002

Kawasaki KX250 és 450F 2011-es kiadásban

A Kawasaki krossz modellpalettája a gyár az AMA SX és MX bajnokságokon részt vev? versenymotorok fejleszt?i, szerel?i, és persze a versenyz?k, Chad Reed és Ryan Villopoto tapasztalatai alapján frissült fel.

Mivel tavaly, illetve 2010-re a KX450F részesült inkább a fejleszt?mérnökök figyelmében, ezért a jöv? évi, de már idén a szalonokba kerül? 2011-es modelleknél a negyedliteres újdonságai a számottev?bbek – ezért kezdjük inkább a 450-essel.

A kompakt építés?, 449 köbcentis DOHC er?forrás tavaly teljesen átalakult, többek között azt az er?sített szoknyával ellátott „factory” dugattyút kapta meg, amit Villopotóék gyári versenymotorjából loptak és alkalmazták el?ször szériagyártásban, ezért az idei (bocsánat, jöv? évi) modellnél ezúttal csak az eleve elég új technika finomhangolása volt a cél.

A motorblokk alacsony fordulati er?nlétére gyúrtak a befecskendezés és a gyújtás átkalibrálása során a mérnökök, a végeredmény a sajtóosztály szerint természetesen különlegesen sima gázfelvétel és még nagyobb nyomaték lett – persze a pontos adatok, krosszmotorról lévén szó, nem publikusak most sem – a hatékonyabb égés miatt pedig még a gyújtógyertya élettartama is n?tt.

A 450-es KX hatsebességes váltójába is belenéztek, egyetlen csapágy nagyobbra cserélésének terhe mellett javítottak a váltásérzeten. A váz alapjai gyakorlatilag megegyeznek a 2010-essel, de a vázfelfogató lemezeket acélra cserélték, ezzel növeltek valamelyest a váz csavarodásán. Ennek oka egyértelm?: könnyedebb kanyarérzet, egyszer?bb irányíthatóság. Mindezt úgy, hogy a nagy krossz Kawasaki legendás nagysebesség? stabilitását meg?rizték.

A hátsó futóm? Uni-Track himbarendszerének enyhe átméretezése kellett még a kigyorsítások és a kanyarok hatékonyabb leküzdéséhez, el?re pedig egy AOS (Air-Oil-Separate) Kayaba villa került, sokat mondó neve alapján kitalálható: az teleszkóp belsejében az olaj és a leveg? teljesen el lett különítve. A futóm? elemek alapbeállítása versenyz?i visszajelzések alapján javult.

Végül a kipufogó: a bels? perforált csövön ejtett mélyedések csökkentették a zajszennyezést, a hangtompító anyag körkörös tömése miatt pedig fele olyan gyakran kell majd felújítani a kipufogódobot.

KX250F

Jelent?sebb változtatásokat a „kis” limezöld versenymotoron hajtottak végre: megjelent rajta a 450-est?l származtatható, akkumulátor nélküli elektronikus benzinbefecskendez? rendszer. A kifejezetten motokrossz felhasználásra tervezett injektor egy ultrakönny? ECU-t vonultat fel (biztonságos helyen, a váznyakhoz rögzítve), a 43 mm-es torokátmér?j? injektorház pedig progresszív pillangóm?ködtetést kapott, akárcsak egy hagyományos FCR porlasztó, ami 3/8-ad gázállás felett gyorsabban nyit, mint egy lineáris változat.

Blokkon belül a 250-es KX-F-ben is a tavaly bemutatkozott er?sített, „factory-jelleg?” kovácsolt alumínium dugattyú dolgozik (részben ennek köszönhet? a KX250F-re jellemz? magas fordulati robbanékonyság, pörg?sség), de a 2011-es eresztés már egy új, magasabb oldalfalat kapott, ami 13,5:1-re növelte a s?rítést (13,2:1-r?l). Annak érdekében, hogy alacsony és középtartományon tovább izmosodhasson a kis vízh?téses négyütem?, a vezérlés és a be és kiöml? csatornák is teljesen át lettek dolgozva.

Változott a szívóoldali vezérm?tengely fokolása (de csak egyetlen fokot, a precízebben dolgozó injektor miatt), a titánium szelepek mélyebbre (8,7-r?l 9,3 mm-re) nyitnak, illetve a gyújtógyertya is 1,4 mm-rel mélyebbre merészkedik az égéstér belseje felé. A szívócsatorna térfogatát 10%-kal növelték meg, illetve a kipufogó leöml? is nagyobb lett a megváltozott blokk karakterisztika szolgálatában.

A KX250F váltóm?vét is átfésülték, „kevesebb melléváltást” ígér a Kawasaki az új mechanizmusnak köszönhet?en, a megnövekedett össz-motorer? mellé pedig egy két foggal nagyobb, 50-es hátsó lánckereket is kap a 2011-es KX250F-tulajdonosa – ezzel szintén az alacsony és középtartományi gyorsulási érzeten kívántak fokozni.

Futóm? téren is beszámolhatunk néhány jelent?s újdonságról, mint például az új, SFF (Separated
Function front Fork) els? villa. Angolosok a névb?l rájöhettek, hogy a két teleszkópszár külön feladatot lát el (akárcsak például a Yamaha FZ1 esetében) egyikben a rugó, másikban pedig a csillapítódugattyú található – a jobb teló rugózik, a bal csillapít – illetve a teleszkópok a kormánytengely síkjához viszonyított eltolását is csökkentették egy milliméterrel, ami a fordulékonyságot növelte.

Az SFF villának 25%-kal csökkent a rugóút során tapasztalható ellenállása a hagyományos teleszkópokhoz képest – finomabb visszajelzések, könnyebb m?ködés és állíthatóság még a jutalom. Természetesen az új kialakítású Uni-Track himbarendszert és az alumínium helyett acélból készül? blokkfelfogató lemezeket a 450-eshez hasonlóan 250-es is megkapta: a „kevésbé merev” váz és a gyorsítások során kisebb mértékben összeül? hátsó traktus kanyarban és onnan kigyorsítva segíti a versenyz? munkáját.

A Kawasaki 2011-es krosszolóit az ?szi szezonkezdésre várhatjátok a szalonokban felbukkanni.

ugrás fel