Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

11°C°/15°

Mi lesz veled, motorozás?

Szerző: triple
2014-10-15 00:00:00
Avagy gondolatok az új irányzatokról, és mindarról, amit várhatunk a közeljövőben.
Hirdetés

Lóerő vagy nem lóerő

A kölni motorkiállítás csupán egy volt a sok közül, amit az elmúlt években megrendeztek. Mint mindig, most is sok újdonság jelent meg a gyártók standjain, most kicsit megpróbálunk a sorok köze nézni.

Korábban is voltak már jelei, de úgy tűnik, idén ősszel Németországban világossá vált, hogy a motorozás és a motorgyártás új irányt vett. Ki emlékszik már a Hayabusára és azokra a félelmetes számokra? Na meg persze arra a tényre, hogy az első tizenhat tulajdonos motorbalesetben hunyt el. Akkor a gyárak egy időre meg is állapodtak abban, hogy nem készítenek olyan motorokat, amelyeknek a gyári végsebessége átlépi a 300 km/h-s határt.

Európában egyre jobban terjednek a sebességmérő kamerák. De mintha úgy tűnne, hogy a gyárak többsége nem vesz tudomást erről a tényről, és arról, hogy egy mai európai motoros sokkal, de sokkal jobban keretek közé van szorítva, mint korábban volt. Lehet, hogy kis hazánkban ez még annyira nem érződik, de tessék csak nyugati irányba átlépni az országhatárt, és rögtön kiderül, mire is gondolunk.

Akkor mindenki azt mondta, nincs tovább és nem is lehetne. Jelentem van. Amikor az első gyár Kínába települt, minden elemző figyelmeztetett és kongatták a vészharangokat: ha egy szereplő a piacról átlépi a határt, idővel mindenkinek át kell.

Most mi motorosok állunk egy olyan küszöbön, hogy a gyárak átléptek egy lélektani határt. A legszembetűnőbb a Kawasaki H2 modellje, ami a gyengébb verzióban is 200 lóerőt teljesít, és a pályára szánt változat kereken 300 lóerővel gurul ki az aszfaltra.

Kawasaki Ninja H2R 2015

Mai világunk felgyorsult, ez kétségtelen. De vajon tényleg követni kell a motorgyártóknak is ezt a trendet? Egy átlagos családapának tényleg arra van szüksége, hogy munka után kerüljön egyet a 200 lóerős és 300 km/h végsebességű motorján? Vajon a család többi tagja is ezt szeretné? Vagy a világ már csak a maximalista hedonistákról szól? Mi itt most nem akarunk ezekre a kérdésekre válaszolni, de érdemes rajtuk elgondolkodni.

Ezzel párhuzamosan elindult egy másik folyamat, ami szintén az egyik kezével ad, a másikkal pedig elvesz. Biztosan sokan kitalálták, hogy az elektronikai csomagokról van szó. Pár évvel ezelőtt mindenki tapsolt, mikor megjelentek az első ABS rendszerek. Ma már egy teszt azzal kezdődik, hogy hosszú perceken keresztül menükben rohangászik az egyébként motorozással foglalkozó szakújságíró. Vezetési módok, TC, ABS és még sorolhatnánk, mi minden állítható egy széria motoron 2014-ben. Tévedés ne essék, mi tudjuk és elismerjük hasznosságukat, ahogy azt is, hogy a kanyarban is aktív ABS a jövő hírnöke.

200 lóerő körüli teljesítményt nem lehet elektronika nélkül letenni az aszfaltra. Ma, mikor már a MotoGP-ben lassan az IT-s munkatárs a legfontosabb ember, valami megváltozott, de végleg, és mi ezt elfogadtuk. Elfogadtuk, mert nekünk gyártják és mi motorosok ezt akarjuk. Elektronikát, ami kiváltja a tudást, de mindenképpen elérhetővé teszi az értelmezhetetlen lóerő számot. Persze sokan védekeznek majd, hogy ezek sportmotorok, és igaz, hogy street legal version van ráírva a papírra, de azért mégis csak pályára készülnek.

A túramotor a mi mentsvárunk

Van még egy szegmens, ami aranykorát éli, és ahol talán a logika és a felhasználhatóság mentén fejlesztenek. Mindenki kapaszkodjon, mert már itt is elindult a végtelen erőforrások gyártása. Az új KTM 1290 Super Adventure kereken 160 lóerőt kínál 140 Nm nyomatékkal párosítva. Összehasonlításképpen a 10 évvel ezelőtti GSX-R1000, ami úgy suhant 300-ig, mintha egy TGV tolta volna, mindösszesen négy lóerővel múlja felül egy mai túramotor teljesítményét.

KTM 1290 Super Adventure 2015

Persze itt is itt van az elektronika, ami mindent megold, de az albán hegyi utakon a kavicsot és a homokot kavarva szükség van erre? Hol van már az, amikor a gázmarkolattal mi vezéreltük a motorunkat és az életünket? Hol van már az a motorozás, amikor még csúszott a gumi, és mi ezt tudtuk, mert megtanultuk?

Az alternatívák

Természetesen van ellenszer, és folyamatosan jelennek meg motorok, amik valamilyen különleges design vagy életérzésre alapozva próbálják eladni az ésszerűséget a vásárlónak. Hisz nem lehet odaállni a piac elé és azt mondani, hogy igaz már az okostelefonok is annyira erősek, hogy lassan a leadott hővel, amit termelnek, be lehet fűteni egy terráriumot, de a motornál ezzel a fejlődéssel életeket veszélyeztetünk. Az idei év egyik ilyen próbálkozása a Ducati Scrambler modellje. Itt is van elektronika, ami kell is, de a normál erőnek megfelelő mértékű.

Mi üdvözöljük a fejlődést és tudjuk, hogy nem lehet és nem is kell megállítani. Tudjuk, hogy pár éven belül megjelennek az elektromos motorok, és választható lesz a karakterisztika, és mi mindezt megszokjuk. Ahogy azzal is tisztában vagyunk, hogy életeket is menthet, és ment szinte mindennap egy ABS például.

De a mi szerelmünk a motorozás, ami leginkább a szabadságot jelenti. A szabadságot mindenben, abban is, hogy a lehető legkisebb mértékben avatkozik bele valami vagy valaki a vezetési stílusunkba. Azért, mert így lehet fejlődni és érezni a súlyát mindannak, amiért rajongunk, és amiért oly sokat gyakorolunk és gyakorolunk.

Minek egy 180 lóerős erőforrás, ha úgyis lebutítjuk? Minek bonyolulttá tenni azt, ami egyszerű is lehetne, és túléli majd így az az életérzés, amiért elkezdtük az egészet és amiért minden nap kockára tesszük az életünket? Egy biztos, jobb, ha mindenki felkészül, hogy lassan az utason kívül egy néma útitársunk is lesz, akinek nem mondhatjuk, hogy kuka utas, vésd az észbe, ne szólj bele a vezetésbe!

Fotó: Kawasaki, KTM


Hirdetés

Szólj hozzá!

Mielőtt hozzászólnál, kérjük ezt olvasd el.

XXX

#18997 Moto24.hu 2014-10-16 17:57:04
Gratulálok a cikkhez, gyakorlatilag mindenről szó esik (és joggal), ami manapság dilemmát jelent a modern nagymotorokkal kapcsolatban.

A Magazin Rovat Hírei

A Honda újabb csúcsot döntött

Legördült a gyártósorról a százmilliomodik Honda Super Cub

Suzuki GSXR-1000R 2017 Vs Ducati Panigale 1199S 2012

299-nél állva hagyja a Suzuki a Ducatit

SHELL ADVANCE – 2 WHEELS VS GRAVITY

Ducati a gravitáció ellen

Kiszivárogtak az új Z900 RS fotói

Két alap modell biztosan lesz a fotók alapján
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: