Hirdetés
Kezdőoldal Sporthírek sporthirek-mx Megérett az olasz narancs

Megérett az olasz narancs

Hirdetés

Szöveg: -nn- Fotó: motorinfo.hu, Yamaha

Amíg idehaza tomboltak a mínuszok, és újra egy kiadós havazás rázta meg az országot, Olaszországban riadót fújtak az európai krosszelitnek. Mantova immáron 27. esztendeje jelenti a világbajnokság harcosai számára a téli álom végét, presztízs részükr?l a jó szereplés itt, más tétje nagyon nincs is a derbinek. Viszont mókának, és egy hosszú hétvégés programnak kiváló.

A KTM-r?l szólt az idei felvonás, erre azért lehetett számítani. A 350-es konstrukció bejelentése óta mindenki erre a napra várt. F?leg az olaszok, hiszen imádottjuk, a krosszos Doktor, vagyis Antonio Cairoli már az osztrákoknál húzza a gázt. A címvéd?, a Red Bull KTM és a De Carli csapat fúziójával kerülhetett a mattighoffeniekhez. Az adaptáció tökéletesre sikerült, hiszen életében el?ször megnyerte a sztárkrosszt a szicíliai. De ne szaladjunk ennyire el?re.

Tükröm, tükröm…

Sok lesz a változás 2010-ben. A Yamaha két gyári támogatást élvez? egységgel szalad neki az idei évnek: a Rinaldi csapatban Gauter Paulin 250-esen, David Philippaerts 450-esen húzza majd a gázt. A Ricci alakulatnál a Suzukinál kegyvesztett Ken De Dycker lesz a húzóember, ?t egy francia és egy olasz tini egészíti ki.

Monster Yamaha galéria

A Suzukinál Steve Ramon maradhatott, mivel talált magának egy t?keer?s szponzort erre az évre, amire a Geboers Racing Team sem mondhatott nemet, hiába élvezik a Teka Group támogatását az utóbbi években. De Dyckert a tavaly szupersztárrá váló, 20 esztend?s Clement Desalle váltja a gyári csapatban. Hozzá nagy reményeket f?znek a Geboers testvérek. A csikócsapatban továbbra is helyet kap a csodagyerek, Ken Roczen. A svájci Arnaoud Tonus lesz a csapattársa, aki meglepetésre már Mantovában lenyomta a németet.

A Kawasakinál Sebastien Pourcel jelenti az állandóságot, aki súlyos vállsérüléséb?l lábadozik még most is. Csapattársa Jonathan Barragan lesz 2010-ben. A spanyol els? ízben szerepel Kawával a világbajnokságon, a KTM-nél eltöltött hosszú évek után új életet szeretne kezdeni a zöldeknél. A harmadik gyári támogatást élvez? krosszos az MX2-es kategóriából érkez? Xavier Boog lesz.

Barragan már Kawasakin húzza
akció galériáért katt a képre

A Honda elveszítette húzóemberét, Desalle-t, de meg tudták szerezni Tanel Leokot, aki már Mantovában is bebizonyította, hogy számolni kell vele idén. Csapattársa a Marnicq Bervoets által vezetett LS Racingnél Davide Guerneri lesz. A Martin Racingnél fel kell hívni a figyelmet az amerikai Jimmy Albertsonra, aki a tengerentúlon nem igazán jutott f?szerephez, viszont Mantovában parádézott. Talán képes lesz majd a GP-ken is meglepetést okozni.

A KTM vonul fel a legnagyobb csapattal, mind személyzeti, mind anyagi értelemben. Rui Goncalves, Max Nagl és Antonio Cairoli mennek majd MX1-ben, Marvin Musquin, Shaun Simpson és Jeffrey Herlings pedig MX2-ben. Ilyen motorosokkal, a Red Bull millióival, és a Stefan Everts, Pit Beirer valamint Claudio De Carli által vezetett szakmai csapattal nem létezhet lehetetlen az osztrákok számára.

350 SX-F: Forradalom, vagy parasztvakítás?

Alapjaiban fogja megváltoztatni a motokrossz világát a mattighoffeniek 350-es projektje – remélik az osztrákok. Egyel?re nagy merészségnek t?nik a KTM húzása, de valakinek lépnie kellett már, hiszen túlságosan er?sek lettek a 450-es monstrumok. Stefan Everts ötletei alapján hívták életre a forradalmat jelent? motorkerékpárt, és Antonio Cairolival, valamint Mike Alessivel készülnek meghódítani a világot vele. Pit Beirerrel, a KTM terep szakágának vezet?jével beszélgettünk a gyár 2010-es terveir?l:

A jöv? csodafegyvere?
backstage galériáért katt a képre

Milyen reményekkel vágnak neki ennek a szezonnak?
Természetesen világbajnoki címet szeretnénk nyerni mindkét géposztályban. Olyan motorosokkal, mint Cairoli vagy Musquin erre minden esélyünk meg is van. Jelenleg a tavalyi bajnokság els? két helyezettje is a csapatunkban van, szóval nem maradhatnak el a jó eredmények. Hosszú lesz a szezon, kemény lesz a szezon, de felkészültünk rá!

Mondjon pár szót az új motorról. Milyen tapasztalataik vannak vele eddig?
Úgy gondolom, hogy a motokrosszozás egyik mérföldköve lesz a 350 köbcentis KTM, csak úgy, mint pár évvel ezel?tt az els? négyütem? krosszmotor. Nem kötöttünk kompromisszumokat a fejlesztésben, mindent beletettünk, amit bele akartunk. Remekül tapad az els? kerék, gyerekjáték a motort kezelni, nem tör ki a hátulja a kanyarokban. Ezeket a tulajdonságokat figyelembe véve, mindig komporomisszumokat kellett kötni. Mi most létrehoztuk a legüt?sebb csomagot.

Cairoli ott folytatja, ahol abbahagyta tavaly a Yamahával.
katt a képre pár izgalmas háttérképért

A tervek szerint Nagl 450-essel versenyzik idén, Cairolinak kellene fejleszteni a 350-est. Az olasz kérdésünkre válaszolva elmondta, hogy meg van elégedve az új motorral, de még nem döntött. “Alig két hónapja ültem fel a KTM-re. Sok munka van még a 350-essel, de azt elmondhatom róla, hogy fantasztikus konstrukció. Egyel?re még nem tudom, hogy egész évben ezzel versenyzem-e. A szezon kezdése el?tt még megvitatjuk a vezet?séggel a folytatást, itt, Mantovában azonban mindenképpen az új motorral megyek. Egyébként a 350-es sokkal jobban tetszik.”

Elégedett és mosolygós arcok vannak tehát a KTM boxában, erre minden okuk meg is van, hiszen Cairoli bizonyított a motorral. Azt viszont ne feledjük, hogy egy új konstrukciónak vannak bizony gyermekbetegségei is. Mantova egy szuperkrossz szer?, mikiegér pálya volt, ahol ki tudott domborodni a 350 köbcenti egyenletes er?leadása és nagyszer? kezelhet?sége. De vajon Bellpuigban, Loketban vagy St. Jean D’Angely-ben, klasszikus hegyi pályákon is elemében lesz az új vas? Hamarosan ezt is megtudjuk.

Desalle a jöv??

Mantova egyik meglepetése a Suzuki új szerzeménye, Clement Desalle volt. A 20 esztend?s belga tavaly már megvillantotta oroszlánkörmeit: bizonyított a GP-n, a Nemzetek Kosszán, s?t, az amerikai motokrossz bajnokságban is. Ken De Dycker szerz?désének lejártával a Geboers fivérek azonnal lecsaptak tehetséges honfitársukra, hogy végrehajtsa azt a feladatot, amire a csapat ásza, Steve Ramon – szerintük – nem lesz már képes: világbajnoki címe(ke)t nyerni. Sylvian Geboerst, a Teka Suzuki csapatf?nökét kérdeztük a belga klasszisról.

Sokszor látják majd az ellenfelek Clement Desalle hátát

remélik a Suzukinál.

Mit várnak Clementt?l a 2010-es szezonban? Nagyon meggy?z?en ment tavaly Hondával, két nagydíjat is nyert. ? lehet a jöv? nagy bajnoka?
Clement a Suzuki neveltje, tavaly nem tudtunk három motort indítani, ezért maradt ki a csapatból. Remekül felkészült motoros, bármilyen típusú pályán otthon érzi magát, kell?en agresszív és elhivatott. Mindene megvan, ami a világbajnoki címhez kell!

Már az els? évben világbajnoki címet várnak el t?le?
S?r? lesz a mez?ny, ezért nem lesz egyszer? egyik motorosunk számára sem az el?ttünk álló szezon. Hat-hét potenciális világbajnok van a mez?nyben, ezt nem szabad elfelejteni. A kiegyensúlyozottság sokat fog számítani. Sokat várunk Clementt?l.

Steve Ramon jól rajtolt, de egyszer sem végzett dobogón. Kiegyensúlyozott teljesítménye ezüstérmet hozott a kétszeres világbajnoknak.

A 2010-es motorok mennyi változáson mentek keresztül a tavalyi évhez képest?
Már tavaly is a 2010-es vázat használtuk, szóval olyan sokat nem változtak a motorjaink. A versenyz?ink tehát otthonosan mozognak majd rajtuk. A teszteléseket novemberben befejeztük, úgyhogy készen állunk a szezonra. Itt és most egyel?re nem gondolunk a gy?zelemre, ha a legjobb ötbe bejönnek a fiúk, már azzal elégedettek leszünk. Sevlievóban azonban már nem leszek ennyire elnéz? velük.

Kornél Kanadára készül

Németh Kornél is ott volt Mantovában, de egyel?re formán kívül motorozott. Bizonyára minden motokrossz rajongó tudja: Kornél idén már nem a Sarholz KTM csapat tagja, noha tavaly kötött szerz?dése még erre az idényre is érvényes volt. A folyosói pletykák szerint Kornél összeveszett a csapatf?nökével, mert nem jelezte felé, hogy elindul a kanadai bajnokság néhány futamán. Sarholz úr ADAC bajnoki cím ide, GCC bajnoki cím oda, elküldte a magyar motorost csapatától. Ez a KTM álláspontja.

Az ADAC nyitányon, utána pedig Kanadában kell majd bizonyítani!

Kornél idén els?sorban a kanadai bajnokságra koncentrál, valamint pár világbajnoki szereplés is napirenden van, továbbá indulni fog pár ADAC fordulón, és a magyar bajnokság egyes állomásain. Monoron, a szezon els? versenyén – egyel?re úgy néz ki – ott lesz. Új csapata az OKR KTM Team, ahol Szovoboda Bence és Nagy Alex is lehet?séget kap 2010-ben. Mantovában nem teljesített nevéhez méltóan Kornél, a kvalifikációs versenyt feladta, a vasárnapi futamokon pedig már nem is indult. Mire eljönnek a tétmeccsek újra a régi formájában fog motorozni – ígéri.

Minden a KTM-r?l szólt

Pontosabban majdnem minden. Cairoli magabiztosan nyerte az MX1-esek 15 perc plusz két körös kvalifikációs futamát szombaton, Marc De Reuver, Kevin Strijbos és Clement Desalle el?tt. A superpole-on is a szicíliai volt a leggyorsabb, csak az egy-egy elleni küzdelemben botlott meg, Jimmy Albertsonnak köszönhet?en.

A fiatal amerikai egész évben a GP-n fog versenyezni. Tehetségét már Mantovában is bizonyította: két világbajnokot is legy?zött a tenisz meccsnek nevezett egy-egy elleni betétszámban. Albertson el?ször végigment a nagy európai neveken, majd az MX1-esek dönt?jében Cairolit is lenyomta. Aztán jött a szuperfinálé, ahol az MX2-esek gy?ztesével, Marvin Musquin-nel csapott össze. Ezt is behúzta a Martin Honda ásza, pedig Albertson nem egy nagy név Amerikában és a homokos pályát sem látott nagyon korábban.

Albertson meglepett mindenkit. Van a srácban fantázia.

“A Martin Hondám a leggyorsabb krosszomotor, amivel eddig dolgom volt. Hiszem azt, hogy vagyok annyira jó motoros, mint bármelyik amerikai klasszis, csupán nem kaptam meg a megfelel? lehet?ségeket. 2010-re csapatot sem találtam magamnak a hazámban, így azonnal lecsaptam az els? ajánlatra, ami a GP-b?l érkezett. Fura volt Mantovában versenyezni, mivel odahaza kevés ilyen pálya van. Inkább a kemény talajú, gyors pályák dominálnak, ezért nagyon sokat motoroztam Lommelban, hogy fel tudjak készülni erre a versenyre. Még engem is meglepett a gy?zelmem a tenisz meccsen, de a vasárnapi futamokon sem mentem rosszul. Az els? futamban a második helyr?l buktam, de megsérült a motorom. A második és a harmadik futamon aztán az els? ötben végeztem. Ha jól jön ki a lépés, akkor a dobogóra is felállhattam volna.” – mondta az amerikai a futam után. Szégyenkeznie így sem kell. Sokan megtanulták a nevét Mantovában.

A vasárnapi háromszor 20 perc plusz két körös futamokon együtt indultak el az MX1 és MX2-esek. Cairoli az els? két futamban parádézott, könnyedén rázta ki kisujjából a gy?zelmeket. A harmadik futamban viszont beletört a bicskája Tanael Leokba és Clement Desalle-ba. Leok rajt-cél gy?zelmet aratott új munkaeszközén, az LS Racing Hondáján, Desalle pedig Cairolit oktatta a második helyért csatázva. Az utolsó körben csapott össze a két sztár, az olasz húzta a rövidebbet. 1-1-3-as összesítéssel azonban így is övé lett a mantovai trófea, el?ször pályafutása során. Az MX1-es dobogón a két Suzuki végzett Cairoli mögött, Ramon és Desalle sorrendben.

Shaun Simpson már a rajtszámával is jelezte, hogy fel van készülve a világbajnoki címre.

Az MX2-esek különversenyét házon belül döntötte el a KTM. Shaun Simpson és Marvin Musquin közül el?bbi örülhetett, hiszen hosszú sérüléséb?l felépülve meg tudta védeni tavalyi els?ségét. Simpsonra figyeljünk majd az idei GP-ken, nagyon egyben van odafönt a skót. Reméljük a sérülések idén végre elkerülik. Musquinnak sem kell lógatni az orrát, a tempójával nem volt problémája, a forgalommal viszont annál inkább. Nem igazán tudott kibontakozni az MX1-esekkel telezsúfolt mez?nyben. A MX2-esek dobogójára Arnaud Tonus, a Teka Suzuki újonca állhatott fel a két KTM-es mellé.

Azért nem minden nagy ász tette oda magát Mantovában. Mike Alessi debütálása nem is sikerülhetett volna rosszabul. Az amerikai klasszis tréningezés közben bukott a futamot megel?z?en, megsérült a válla, ezért nem vállalta inkább a vasárnapi küzdelmet. Sebastien Pourcel a bokáját sértette meg, Jonathan Barragan szenvedett a Kawasakival, a yamahások még nem l?tték be százasra a megfordított blokkú hangvillást, Max Nagl és Kevin Strijbos az er?nlétükkel küzdöttek, Ken Roczent pedig egy bukás és egy motorhiba hátráltatta.

A kockát elvetették, innent?l megállás nélkül jönnek a nagy nemzetközi versenyek. Valence, Hawkstone Park, és azt vesszük majd észre, hogy itt van az els? GP, aminek idén Sevlievo ad otthont. Mantovában videót is forgattunk, ennek gyümölcsét hamarosan láthatjátok.

Hirdetés