EST. 2002

Michelin: A gumik Hondája

Az összetev?k

Minden borítás rendelkezik különböz? profilokkal, de a dolog veleje a keverék.
Ebben a Michelin nagyon ügyes, pedig semmi újat nem talált fel. Nicolas Goubert,
a Michelin Racing Tyres felel?se persze nem sokat mondhat (több titok övezi
a gumik, mint a motorok világát, ez már biztos), de azért valamennyit igen:
‘Mi különböz? keverékeket alkalmazunk, melyeknek összetev?i természetes
és szintetikus gumi. A százalékarány típusról típusra változik, és titkos. Annyit
elárulok, hogy minél nagyobb tömeg? és teljesítmény? a motor, annál több a gumiban
a természetes komponens.’
A természetes gumi (másnéven kaucsuk, a gumifán terem) a vízhez hasonlóan adott
h?mérsékleti pontokon halmazállapotot vált. Persze nem olyan evidens módon,
mint a víz. Hidegen kemény, mint a jég; egy bizonyos h?mérsékletet elérve puha
és enyhén képlékeny lesz. Ezért nem olyan jó a hideg gumik tapadása.

Els? és hátsó

A legtöbben azt hiszik, hogy a hátulsó gumi számít igazán, pedig az els? a
fontosabb. Ez derült ki a legutóbbi sepangi tesztsorozaton, ahová a Michelin
új fejlesztés? abroncsokat szállított, és azt a Honda-versenyz?kkel próbáltatta
ki. Halljuk Goubert-et: ‘Teszteltük a 2003-as els? abroncsokat a tavalyi
hátsókkal, és az eredmény magáért beszél. Nagyon sok id?rekord született ezzel
a kombinációval. Az els? abroncs azért nagyon fontos, mert az biztosítja a futáskontinuitást
a hátulsónak, ráadásul a pilóta ezzel ezt irányítja, mikor man?verezik. Igen,
a pilóta is nagyon fontos. Szerintem sokkal nagyobb különbség van versenyz?
és versenyz?, mint motor és motor között.’

Még egy érdekes dolog. A Ducati például olyan abroncsokat kér, melyeket a
Desmosedici méretére fejlesztettek ugyebár. Azonban korántsem valószín?, hogy
ugyanezek a gumik illenek majd a Hondákra, Yamahákra, Ducatikra, Apriliákra
és Suzukikra. Épp ezért vannak különböz? profilok és keverési arányok. Persze
abroncsok tekintetében is csak egy dolog állandó: a változás. Ott van például
a 16.5-ös (hüvelyk) SBK-abroncsok, amiket Bayliss kért a Ducatira, vagy a kísérleti
hátsó 16-os (ami úgy t?nik, nemigen váltotta be a hozzá f?zött reményeket).
De valyon látunk-e alternatív megoldásokat az idei MotoGP-sorozatban? Goubert
röviden válaszol: ‘A hátsója mindenkinek 16.5-ös lesz, az els?je 17-es.
Ez a legjobb kombináció mindenkinek. Egy kivétellel, ami egy 16.5-ös els? az
Aprilia Cubé SBK-n’.

Tudvalev?, hogy motor és versenyz?je teljesítménye ezer és egy tényez?t?l függ
a pályán. Gumiabroncsból van rengeteg: slick, rain és intermediate, szárazból
is annyi, hogy Dunát lehetne velük rekeszteni. Egy azonban biztos: Az a versenyz?,
aki nem tud megfelel?en gumiabroncsot választani, sosem jut a dobogó közelébe.

Marco Masetti

www.motonline.com

ugrás fel