EST. 2002

MotoGP Assen 2018

Ez a Motogp futam kissé kiverte nálam a biztosítékot, pulzusmérő óra nélkül többet nem ülök le versenyt nézni amíg ezeket a piránjákat egyszerre engedik fel a versenypályára, az biztos. Ha egy laikusnak kellene bemutatnom vajon mi is az a gyorsasági motorversenyzés, ez a futam mostantól jó eséllyel pályázhat a demonstrációs futam szerepére ! Jöjjön hát a mély elemzés, a Jóska megelőzte Pistát, Pista a 3 körben visszaelőzte Jóskát jellegű írással ma aztán végleg nem foglalkozunk, lévén több mint 100 előzés történt a verseny folyamán. A futamot bárki megnézheti, Szepesi féle rádió közvetítést nem vállalok ! 🙂 Gyorsan ugorjunk neki a dolognak !

Ezen a hétvégén, mondhatni rendhagyó módon az Asseni versenypálya időjárása valamelyest kegyes volt a versenyzőkhöz, lévén a „hol esik – hol fúj” megszokott körülmények helyett csak az erős szél befolyásolta a versenyzőket. A másik érdekesség a kiosztásban szereplő Michelin gumikkal kapcsolatos. Valójában az összes variáció használhatónak bizonyult, Marquez medium front soft rear gumiválasztása teljesen rendhagyónak mondható, elmondása alapján a soft hátsó gumi sok helyen keményebbként viselkedett, mint a hard opció. A Q2 kvalifikáció előre vetítette a futamon várható „vérfürdőt”, 0,376 másodpercen belül futott az első 10 versenyző és bár Marc Marquez végig kontrollálni látszott a hétvégét, véletlenül sem volt ilyen egyértelmű a fölény.

Teljes verseny – MotoGp Assen 2018

Ami aztán a rajtot követően történt, arra nehéz szavakat találni: Kiéhezett szírt cápák egy medencében, Piráják egy vödör vízben, egymásra rontó farkas falka ? Ez talán még mindig nem írja le azt, ami az Assen-i versenypálya aszfaltcsíkján lejátszódott…. adok-kapok, egyszerre támadás, de közben védekezés mert a falka a nyomodban. Hibák, amelyeket az ellenfelek azonnal kihasználnak, sokszor kegyetlen lökdösődés…. Motogp amikor a legjobbját adja !

1. Marc Marquez: Ha valaki látott már ilyen csudabogarat, azonnal szóljon. A tempója ahányszor csak pályára léptek meggyőző volt, bemutatott persze egy könyöklős mentést is 200 km/h-nál a szabadedzésen, de a futamon elmondása alapján lehetetlen volt meglépni a többiektől, részben az erős szél miatt. A tempós egyenesekben a szélárnyék ugyanis hatványozottan érvényesült, a hátul motorozónak fél gáz is elég volt hogy követni tudja az elöl motorozót…. ez vezetett a moto3-as futamokat idéző adok-kapokhoz, amelyekben rendre jeleskedik a spanyol címvédő. Ha nagyobb a nyomás, ha igazi ketrec harc van, sokan megremegnek… Marquez ilyenkor mosolyog csak igazán a sisakjában ! Ami másoknak rémálom, neki az a valódi játszótér ! Évek óta figyelhetjük, hogyan húzza be az ilyen, a szurkolókat infarktus közeli állapotba kergető versenyeket a futam végén ellépve a többiektől.

Érdemes meghallgatni a vele készült riportot, amikor Rins-el való összeakadásról, vagy a Vinales-el féktávon egymásra könyöklésről kérdezik. Vigyorog a kis spanyol, látszik, hogy menne vissza a ketrecbe harcolni, karmolni, rúgni, harapni. Nem nyávog, nem panaszkodik, nem jajveszékel, pedig mindkét alkalommal hajszál választotta el a 0 ponttól. Le a kalappal Marc, ahogy telik-múlik az idő úgy leszel egyre jobb, a 105%-on motorozás mestere. Az ilyen típusú versenyzőt talán csak a Mick Doohan idejéből ismerős dög unalom futamok tudnák kizökkenteni, ugyanis elaludnának futam közben. Hála istennek a Dorna „jótékony egyen-elektronikai illetve gumi buherálásának” köszönhetően ez a veszély nem áll fenn, a motorok között ugyanis elenyésző a különbség, és ebből leginkább mi, nézők profitálunk. Bravó Marc, Bravó Dorna !

2. Alex Rins: Most kérdezhetnénk tátott szájjal hogy: ” Mi van ?”. De aki követi a futamok edzéseit is észre vehette, milyen szépen építi fel magát ez a fiatal spanyol versenyző. Persze futamokon sok még a bukta, de ebben a gyilokban második helyre behozni egy Suzuki-t, mindenképpen figyelemre méltó teljesítmény. A Hammamatsu-i alakulat egyébként kissé erősebb motorral látta el GP motorját erre a hétvégére, fordulni, meg fékezni pedig eddig is tudott a kék-sárga technika. Hogy Rins illedelmes szerénysége valójában szintén egy éhes ordas-farkast ( Piránját, cápát ? Mindegy ragadozót ! ) rejt, mi sem bizonyítja jobban, mint ahogy Marquezt, Valentinot, vagy Vinalest ütötte-vágta. Szép volt Alex, Bravó Suzuki !

3. Maverick Vinales: Na végre ! Szakad ki a vérbeli Motogp rajongóból, ha látja, hogy az elmúlt 2 év legígéretesebb fiatal tehetsége végre újra a dobogóra áll. Az Austin-i 3. hely óta csak frusztrációt láttunk, bár a köridők megvoltak az eredmények rendre elmaradtak. Nyomokban nyávogás is felfedezhető volt, az ” adjatok már egy motort amivel körbetalálok ” kesergést pedig senki nem szereti hallgatni. Ma húzta az ember ahogy a csövön kifért, a futam 2. visszanézésénél már figyeltem rá is, életveszélyes csúszások és pálya elhagyások fűszerezték a dobogóra vezető utat. Kívülről Marquez könyökét is sikerült meglökni féktávon, szerencsére mindketten nyeregben maradtak. Csak így tovább, ha nem is győzelmet, de egy dobogós helyezést adott a spanyol az 1955 Július elsején alapított születésnapos Yamaha Motor Co.-nak ajándékba.

4. Andrea Doviziozo: Dovi nehezen viselte a nyakába akasztott No.:1 pilóta szerepét, ma azonban szépet teljesített. A verseny egy szakaszában Ducati 1-2-t is láthattunk, amire igencsak elkerekedett volna a szemünk pár éve egy Assen-i futamot nézve, ma már az a csoda, ha a pirosak nem az elejében mennek. Sajnos elfogyott a hátsó gumi, pedig még Marquez is úgy érezte futam közben, Dovi lehet a valódi veszély forrás.

Két körrel a vége előtt a célegyenes végi féktávon aztán visszabújt az őt korábban megelőző Rossi-nak, és mindketten lesodródtak az ideális ívről. Ezzel nemcsak a dobogós helyezéstől búcsúzhatott. Máris látni olyan kommenteket, hogy „azt hittem a Dovi egy rendes gyerek aztán tessék” és hasonlók. Hja kérem, aki levezeti Valentino-t a pályáról az túl sok jóra nem számíthat a rajongóktól. Ennek ellenére jár a gratuláció, eldobott versenyek után végre egy befejezett…..

5. Valentino Rossi: Nagy kár…. a tavalyi futam győzelem után minimum a dobogó ment a levesbe a Dovival történt kakaskodásban. Az öreget elkapta a hév, ha okosabb és elveszi a gázt a Ducati-s szépen érintő irányban elpályázott volna előtte, túllőve az ideális ívet. A futam 4. körében egyébként volt egy sokkal inkább „meleg pite” szituációja a 39 éves veteránnak, sikerült 220-al beleállítania Yamaháját az előtte első kerék tapadását vesztő és megtorpanó Lorenzo Ducati-jának hátuljába. Hogy ezután hogy sikerült épp bőrrel mindkettőjüknek elhagyni a helyszínt, számomra érthetetlen, de ez is csak egy volt ennek a tébolyult futamnak az őrült jelenetei közül….

Mindenesetre Rossi még itt van, versenyképes, harcol, és örömmel figyelhetjük minden mozdulatát…. ez három dobogós eredmény után ma az 5. hely volt elég…. 6. Cal Crutchlow: Övé a második helyezett Honda motor. A dzsungel harcokból jobbára kimaradt, tette a dolgát, valahogy úgy ahogy a Q2-ben, beállva a vonat végére. Egy ilyen futamon ez simán lehetett volna akár dobogót érő taktika is, a Motogp dísztársulat mai előadásának minden pillanatában benne volt egy tragikus tömeg baleset lehetősége. Cal így 6. lett és láthatóan örült ennek az eredménynek.

Végül muszáj megemlítenünk még két versenyzőt. Az egyik természetesen Jorge Lorenzo, aki a 10. rajthelyről vágott az élre, vezetett, majd visszacsúszott, aztán újra felküzdötte magát a második helyre. Az egész mezőnyben 3-an választottak soft első gumit, Lorenzo-n kívül Bautista és Syarin. Maradjunk annyiban, hogy ez a húzás ma nem jött be, de látszik, hogy Jorge potenciális dobogó és győzelem esélyes.

OnBoard MotoGp Assen 2018

A másik versenyző Dani Pedrosa, aki sajnos lassan Nakagami szintjére harcolja le magát, ami azért nagyon fájó, mert ezzel a teljesítménnyel nem igazán teszi magát kívánatos pilótává a formálódó Petronas támogatású Yamaha „B” alakulat számára. Pedig 18 év HRC-zés után olyan szívesem megnézném egy Yamaha nyergében ! Két hét múlva Sachsenring, igazi Marquez territórium…. ha rajthoz állt itt nem győzte le senki, reméljük most azért lesz valaki aki megnehezíti a dolgát… a 41 pont ugyanis már igen jelentős előny….

László Király

Rodeo Ride 34

#Marcmarquez #AssenTT #Motogp

ugrás fel