EST. 2002

MotoGP, Silverstone: Vinales a toppon!

Most hétvégén is történelmet írtunk a MotoGP-ben, és ez ismét kit?n? példája annak, mennyire kiegyenlített a Grand Prix mez?ny 2016-ban. Jót tett a versenyek élvezeti faktorának az egyen elektronika és a Michelin gumi, ezt, azt hiszem, immár végérvényesen kijelenthetjük.

Idén már kétszer is láthattuk szatelit csapat pilótáját a dobogó legfels? fokán, mi több, az elmúlt hét versenyt mindig valaki más nyerte meg – lásd, Silverstone-t épp’ Maverick Vinales. A Suzukinak ez volt az els? gy?zelme mióta Chris Vermeulen 2007-ben elhozta az es?s Hollandiából az asseni gy?ztesnek járó trófeát; szárazon 2001 óta nem volt ilyenre példa, amikor Sete Gibernau és a kétütem? RGV500 voltak a legjobbak Jerezben.

A MotoGP futam eléggé keserédesen indult – egy piros zászlóval az els? körben. A rajt utáni második kanyarban egy a vártnál kicsit korábban fékez? Danilo Petrucci miatt Loris Baz kénytelen volt korrigálni féktávját, de a man?ver során összeakadt a Tech3 yamahás Pol Espargaroval és mindketten hatalmasat estek, Pol motorja szinte megsemmisült a lebetonozott bukótérben. ‘Nem maradt rajta egyetlen ép alkatrész sem’ – nyilatkozta egy Tech3 szerel?.

Szerencsére mindkét versenyz? megúszta komolyabb sérülések nélkül, noha Baz még az eszméletét is elvesztette egy rövid id?re a pálya mellett, ?t ma vizsgálták ki egy svájci kórházban, az eredmény megnyugtató. Espargaro ugyan nem ájult el és csontja sem tört, de az interneten megjelent csiripelések szerint minden testrésze sajog, különösen a lábai. Sebaj, szerencsére mindketten maradéktalanul felépülnek a következ?, San Marino-i nagydíjra most hétvégén.

A második rajtot Maverick Vinales egyébként már nem kapta el annyira jól, mint az els?t, amikor azonnal az élre állt. Meg is lep?dött, mennyire elhúzott a többiekt?l alig egy maroknyi kanyar alatt. ‘Amikor megláttam a piros zászlót – mesélte a leintést követ?en – hátranéztem, és szinte el se tudtam hinni, mekkora el?nyöm volt.’

Természetesen a második startot követ?en is ott volt az elejében Maverick, de kezdetben még Crutchlow és Rossi mögött – egészen az els? kör végéig kellett várni, hogy a suzukis átvegye a vezetést két gyönyör? el?zéssel, és onnan már soha többet nem lehetett utolérni. Legnagyobb el?nye több mint három másodperc volt a mögötte csatázók el?tt, s az els?t?l az utolsó körig az élen ment – így kell ezt csinálni, Maverick, nagy voltál! Csak így tovább!

A teljes képhez természetesen hozzátartozik az is, hogy a Suzukik mindig is jók voltak hideg id?ben. A GSX-RR váza és futóm?ve valamiért különösen jól bírja a nem optimális körülményeket, és amikor az összes többi versenyz? alatt már elkezd csúszkálni a nem tökéletesen felmeleged? hátsó Michelin slick, akkor a Suzuki alatt – valamiért – még van tapadás, és ezt Vinales ki tudta használni Silverstone-ban.

Valentino Rossi egyel?re még viccel?dve nyilatkozik a dologról, de a jelek szerint kezdi felfogni, hogy ki lesz jöv?re a csapattársa a Yamaha gyári alakulatánál; az a fiatal versenyz?, akit a hozzáért?k egyöntet?en a MotoGP egyik nagy jöv?beli sztárjának, ‘a következ? Schwantz-nak’ mondanak.

‘Kezdek eléggé izgulni, hogy mi lesz Maverick-kel jöv?re.’ – mondta a doktor mosolyogva a versenyt követ? sajtótájékoztatón. ‘De nem csak mostantól! Ma megvillantotta a benne rejl? potenciált ezzel a gy?zelemmel, de aki a MotoGP-ben dolgozik, mindig is tisztában volt tehetségével. Amikor aláírt a Yamahához, tudtam, hogy nem lesz könny? dolgom 2017-ben. Figyelmem nem lankadhat továbbra sem!’ – mondta Rossi.

Noha Vinales átlagosan minimum két másodperces el?nnyel oktatta a mez?nyt, a futam mégsem volt unalmas. S?t, az egyik legizgalmasabb volt az idén. Ha valamiért nem láttad, a Maverick mögötti helyezésekért folytatott küzdelmekért mindenképpen érdemes visszanézned a versenyt, mert Crutchlow, Rossi, Marqez, Pedrosa, és a végéig nem kitartva, de kezdetben még Iannone és Dovizioso is hatalmas show-t tolak, se magukat, se motorjukat, se egymást nem kímélve egy pillanatra sem. Mindegyiküknek voltak gyönyör? pillanataik és hibázásaik egyaránt.

Az összecsapások szorosak, acélosak, de mindig tiszták voltak. ‘Kemény, de fair’ – Rossi így jellemezte Marquezzel folytatott küzdelmét, melyb?l végül Marquez  jött ki vesztesként, talán éppen azért, mert a többiekkel ellentétben ? el?re a lágyabb Michelint választotta. ‘Talán túl keményen csatáztam a verseny közepénél, többet kellett volna hagynom a befutóra.’ – mondta utólag bölcsen az MM93-as, akit a leintés el?tt még csapattársa, a Michelineken igazi formáját továbbra is csak keresgél? Dani Pedrosa is megel?zte.

Rossi ennek nem örült, mert a világbajnoki pontversenyben így csak három pontot tudott hozni Marquezen. Silverstone után 50 pont a különbség kettejük között, ami Rossi szerint nem jó: ’53 pont hátrány és még plusz egy verseny sokkal jobb, mint 50 pont hátrány és mínusz egy verseny’ – fogalmazott az olasz, mert tudja, hogy Marc kezéb?l már szinte lehetetlen lesz kicsavarni a 2016-os MotoGP trófeát.

Silverstone el?tt Marqueznek kétszer kellett volna másodiknak, a többi versenyen pedig harmadiknak lennie, hogy világbajnok lehessen attól függetlenül, hogy a többiek (Rossi és Lorenzo) mit csinálnak, bezzeg a brit nagydíjat követ?en ehhez már elég mindössze egy második és öt harmadik hely. Ki merne ilyenkor bárki is Marc Marquez és a HRC ellen fogadni? Mert mi nem…

Na és hol volt megint a regnáló világbajnok, Jorge Lorenzo? Pedig nem is esett az es?! Majdnem húsz másodperccel Vinales mögött nyolc pontot kapott a Silverstone-i nyolcadik helyezésért a jó JLo, szóval érthet?, miért volt olyan durcás a verseny után. Ha az apriliás Bautistát nem számoljuk, ? volt a legrosszabbul teljesít? gyári pilóta a hétvégén.

A baj továbbra is a motorral van, azt mondja. Mivel az edzések és az id?mér? rendre es?s (vagy abba hajló) id?járásban zajlottak, Jorge és csapata kockáztatott. Egy olyan beállítást választottak a 99-es M1-be vasárnap, ami tavaly már m?ködött egyszer hasonló körülmények között, de akkor még Bridgestone-okon – sajnos a Michelineken nem jött be a dolog. Jorgénak nem tetszik a motor, azon belül a gumik, megint nem érezte jól magát a Michelineken, és számára ez hatalmas csorba önbizalmára nézve.

Jorge lemaradása 64 pont Marquez mögött – ezzel számára kvázi vége a szezonnak. Már csak abban bízhat, hogy valamiféle csoda önmagára találással csapattársát, Rossit sikerülhet még megcsípnie év végéig, hogy legalább ezt a tényt magával vihesse jöv?re a gyári Ducatira…

Klikk:

Silverstone MotoGP futam végeredmény

MotoGP pontverseny Silverstone után

ugrás fel