EST. 2002

MotoGP: újévi felfordulás, és ez csak a kezdet


Óriási a kupleráj a MotoGP-ben, holtid?ben, szilveszter után is. S?t ha lehet, a helyzet tovább veszélyesedik, a ‘válságba’ a visszavonulófélben lév? Kawasakin kívül (hivatalos bejelentés még mindig nincs!) más csapatok, márkák és versenyz?k is belerántódhatnak.

Egyre er?sebb a tamtam a világhálón, a gyorsasági motorsporttal foglalkozó nemzetközi oldalak jópár új hírfoszlányt, pletykát adtak közre az esztend?fordulón. Vannak, akik igyekeznek bagatellizálni a problémát, mondva, hogy a pánikkeltés alapvet?en a sajtó egyes orgánumaitól származik, a krízis minden nagy technikai sportágazatot érint, nincs semmi extra a MotoGP körül. Az optimizmus dicséretes. De haladjunk sorban.

John Hopkins, amennyiben a Kawasaki tényleg kivonul a királykategóriából, a sportzsurnaliszták szerint aligha marad nyereg nélkül. A spanyol motociclismo.es tudni véli, hogy az amerikai motoros ügynök-menedzserére bízta, válassza ki számára a kínálkozó alternatívák közül a legjobbat. Egyáltalán, találjon motort számára 2009-re. Hopper esélyei azért jók, mert személyi szponzorai révén vele együtt némi, elhanyagolhatónak nem nevezhet? t?ke is mozog. Az Autosport információi szerint a két ZX-RR maradni fog versenyben, méghozzá olyan konstrukcióban, hogy egy Jorge Aspar Martinez vezette csapat színeiben indulnak majd.

Marco Melandri menedzsere a sportmediaset.it portálnak nyilatkozott, és meglehet?sen tisztán fogalmazott: ‘Úgy számítunk, hogy a jöv? évet a lelátóról nézzük. Ha a szövetség nem szedi össze magát és lép nagyon gyorsan, akkor nincs bajnokság.’ Macio ugyanarra a sorsra juthat, mint a 2005 végén lapátra tett Biaggi, aki aztán nem is tért vissza a MotoGP-be, jósol az inkább bulvárosabb vonalra er?sít? olasz lap.

Melandri-témában a RacerGP szaklap a Lucio Cecchinello-féle LCR Honda csapatot helyezi kilátásba, amely egy második motort állítana ki a hipotézis szerint (ez így nem túl valószín? szerintünk, hiszen Honda Anyácska már kinyilatkoztatta a résztvev? RC212V-k számát). Több forrás Fausto Gresinivel boronálja (újra) össze a derék ravennai sportembert.

Az olasz Tuttosport, amely mellesleg els?ként közölte a Kawasaki-exodust, január els? napjaiban már a Suzuki feltételezett krízisét is megszell?zteti. Konkrétum ezesetben egy darab sincs, állítólag a hónap végén Ausztráliában rendezend? tesztelést vissza fogják mondani – Phillip Islanden a tesztpilóta Nobuatsu Aoki vinné táncba a 2009-es GSV-R-t.

A brit MCN és az olasz GPOne is ír arról, hogy a Ducati Team Pramac a hírek szerint nem fogja tudni versenyeztetni második motorját az egyik f?szponzor, az Alice távközlési vállalat kihátrálása miatt (a csapat azóta magától értet?d?en cáfolta a hírt: Paolo Campinotti, a toszkán gárda vezet?je bizton állította, hogy az eredeti terveknek megfelel?en két emberrel lesznek ott a pályán). Ugyancsak az angolok, karöltve a spanyol AS-szal hozzák brékingben Niccolò Canepa állítólagos csapatváltását – az olaszok ifjú titánja az Onde2000 együttesbe mehet Sete Gibernau mellé. Mindezt helyb?l tagadta Carlo Pernat, Canepa menedzsere. Szép kis káosz, igaz?

A legfrissebb, hogy a kialakult helyzetre tekintettel a gyártók válságtanácskozásra gy?lnek össze Japánban. A tervezett dátum január hetedike, azaz jöv? hét szerda. Jelen lesz minden érintett márka, természetesen az egyetlen nem-japán Ducati, valamint a Kawasaki is – MSMA-tagsága révén mindenképpen. Elképzelhet?, hogy a gy?lésen azonnali határozatot fogadnak el a költségek csökkentésr?l, állítólag maximalizálnák a versenyz?i gázsik mértékét – persze tudjuk jól, hogy erre már voltak törekvések itt is és más sportokban is – nem megy egyik pillanatról a másikra és bonyolultabb történet, mint hogy egy dekrétummal el lehessen rendelni. A költségcsökkentésr?l is legfeljebb elvi vita folyhat, hiszen az idei bajnokság büdzséjének célszámai már adottak: nehéz lesz ténylegesen csökkenteni a kiadásokat. Csak a Kawasaki csak alkatrészfejlesztésre hatmillió dollárt költött eddig a 2009-es szezonra készülés jegyében.

Éget?bb a kevés, jelenleg elméletben a szövetségi limit alatti résztvev? kérdése. Carmelo Ezpeleta, a Dorna keresztt?zben lév? ügyvezet?je még nem szólalt meg, a FIM elnöke, a venezuelai Vito Ippolito már igen, és a gyártóknak a ‘múltbatekintést’ javasolta, jelesül, hogy adjanak ‘széria-prototípusokat’ csapataiknak, mint a nyolcvanas és kilencvenes években.

ugrás fel