EST. 2002

Motoros technológia az ?rben

Dava Newman professzor asszony és lelkes kis csapata évek óta dolgozik egy új tipusú szkafanderen aminek jöv?beli neve a BioSuit™.

Az ?rhajosok egyik legnagyobb problémája a ruházatuk merevsége, ami az órákon át tartó munkákat rendkivüli módon megneheziti.

Dava Newman Dainese Nasa

A Massachusets egyetem munkatársai erre a problémára keresnek megoldásokat, aminek egyik müköd? alternativája lehet a motorosokat is véd? légzsák. A probléma kulcsa a nyomásban, vagyis annak mértékében rejlik. Amire szükség van, az egy rugalmas szövetb?l álló ruha és egy szerkezet, amely biztositaná a tengerszint közeli nyomás egyharmadát, 4.3 psi (ez a nyomás megközeliti a Mt. Everest csúcsán található értéket).

Dava Newman Dainese Nasa

Itt lépne képbe a Dainese fejlett leveg?-rendszere és segítene kutatóinknak elérni a megfelel? szintet.

Dava elképzelése nem újdonság, már évtizedekkel ezel?tt megpróbálták leváltani a nehézkes szkafandereket egy tesre simuló ruházatra, de nem álltak rendelkezésre a megfelel? technológiák.

A professzorasszony cikke a BioSuit-r?l itt érhet? el.

Természetesen ett?l még nem változik meg egy motoros élete, de minket elgondolkodtatott. Rendelkezésre áll egy technológia, amit a NASA is magáénak tudna és hatékonyan lehet alkalmazni motorosok védelmére, de mégsem képes a kétkerekü társadalom magáéva tenni ezt a lehet?séget (kivételek a kivételek). 

Évekkel ezel?tt megjelentek a légzsákos mellények és a mai napig protektor-szinten, jó áron elérhet?ek, azonban használatuk szinte elenyész?. Egyes országokban, pl. Olaszországban a motoros rend?röket szerelték fel mellényekkel a biztonságuk növelése érdekében.

Hazánkban sajnos jelenleg épp az eü. csomag szükségessége és annak eltörlése körül haladunk miközben a világ hatalmasat lép el?re a biztonság terén.

Maga technológia két alapvet? szinten érhet? el. Az egyik egy mechanikus elven müköd? nyitószerkezettel hozza müködésbe a légmellényt vagy ruházatot. Mondhatnánk, ez az ún. légprotektor amit egyébként mi a szerkeszt?ségben évek óta használunk és szívesen látnánk azon személyeken, akik szintén munkavégzés kapcsán egésznap motoron ülnek. 

Dava Newman Dainese Nasa

A piacon több gyártó is jelen van, sajnos hazánkban kevés tipus elérhet?, de az általunk használt mellényr?l b?vebb információt nyújt a link vagy bolt munkatársai. Mechanikus nyitó rendszer? légzsákos mellény illetve ruházat.

A második szint a jóval fejlettebb és pár éve elérhet? integrált légzsákos ruha ami legutoljára Marc Marquezt védte meg egy látványos 337,9 km/órás esésnél. Ebben a kategóriában a piac két nagyágyúja versenyez. A Dainese és az Alpinestars ruházatai is bizonyitottak már versenyeken és hihetetlen hatékonyság jellemzi ?ket.

Dava Newman Dainese Nasa

Alpinestars Tech Air légzsákos b?rruha az esés pillanatátol számítva 0,03 másodperc elteltével üzembe lép és 0,05 másodperc alatt teljesen felfújódik. A ruhára ható maximum er? elérhetti a 25 G-t.

Mindkét gyártó már utcára is kihelyezte termékeit, de természetesen magasabb áron érhet? el mint a mechanikus nyitással ellátott technológia.

Az Alpinestars technológiáról és a modellekr?l a pardimotorsportnál, a Dainese termékekr?l pedig a dangerbike-nál tudtok érdekl?dni.

A harmadik érdekes technológia maga a motorra szerelt légzsák. Itt az innovációról ismert Honda volt az els? és talán egyetlen aki megprobálkozott a technológia bevezetésével. A Gold Winget szerelték fel légzsákos védelemmel. Csak remélni tudjuk, hogy nem hagyták abba a fejlesztést és minél több modellen köszön mjad vissza ez a védelmi rendszer.

Szinte mindegy, milyen modón lép el?re a motoros társadalom légzsákok használatának területén, egy biztos: az államnak is szerepet kellene vállalnia és példát mutatni, ahogy ezt Olaszországban is tették és teszik valamint a motorosoknak is fel kell ismerniük, hogy bármely technológiát is válasszák, az életüket mentheti meg ez a döntés.

ugrás fel