EST. 2002

Mugello, MotoGP: a Doktor visszatért

Egyszer minden sorozat megszakad, legyen szó pozitív vagy negatív szériáról, szól a sport nagy és örökkön való törvénye. A mugellói Olasz Nagydíjon megtört a Valentino Rossit sújtó átok, újra a csúcsra ért a világbajnoki cím véd?je. Aki azt hitte volna, hogy elkedvetlenedett, netán elfáradt volna a Doktor, most íme a bizonyság: Rossi a régi. A leggyorsabb a pályán, még akkor is, ha a Yamaha a végsebességek különversenyében nem áll az élen a királykategóriás motorok között. Újra mosoly az arcokon, mivel a futóm?pattogástól megszabadított M1 a nyer? gép a barcelonai futam el?tt. A Montmelón pedig még a régi vázzal szerelt Yamaha is verte a mez?nyt a hétszeres világbajnok, illetve az IRTA-gy?ztes Colin Edwards révén az el?szezonban. Ami a Camel csapat amerikai pilótáját illeti, katasztrofálisan sikeredett számára a hétvége: egy percig nem volt képben, az els? körben hibázott, végül 12.-ként intették le. Sokan pályáznak a texasi helyére, úgyhogy hamar össze kell kapnia magát. Rossi 25 ponttal gazdagodik, teljesítette a kötelez?t, ha vérrel és verítékkel is. Többször letaszították, illetve önhibájából letaszította magát a vezet? pozícióból, de az akarata ezúttal mindenen és mindenkin keresztülvitte.

Valentino Rossi és Loris Capirossi nyilatkozata

‘Nagyon boldog vagyok így a célvonal után. Sikerült örömet szerezni ennek a nagyszer? közönségnek. Egyike volt a legnehezebben megnyert versenyeimnek: Capirossi és én teljesen azonos szinten álltunk motor és gumik tekintetében. Mindent beleadtunk az utolsó körünkbe, én szinte leveg?t sem vettem, anniyra izgalmas volt. Mikor leintettek, teljesen más dimenzióba kerültem.’

A rontásodnál mi történt? Ötödiknek estél vissza vezet? helyr?l.

‘Loris rosszul vette a rajtot, de tudtam, hogy számolni kell még vele. Közel voltam hozzá, hogy elessek az Arrabiata kanyarnál, az S-fordulónál. Arra gondoltam, kész, vége. Aztán mégsem. Négyen elmentek mellettem, össze kellett kapnom magam, vissza kellett szereznem az összpontosítást és a tempómat.’

Mínusz harmincnégy pont…

‘Innent?l kezdve meg kell izzadnom a gy?zelmekért. Mindenki nagyon er?s, igen színvonalas a bajnokság. Boldog és elégedett vagyok, és csak a következ? versenyre figyelek.’

Loris Capirossi (Ducati) második helyével átvette a vezetést a vb pontversenyében.

‘Pocsékul rajtoltam, keményen kellett húznom a gázt, hogy vissza tudjak jönni az elejére. Kár érte, mert a bemelegítésig nekem volt a legjobb versenytempóm. Boldog vagyok még akkor is, ha nem nyerhettem, mert így megint vezetek a bajnokságban.’

Jól sikerült rajttal ment volna a szökés?

‘Kétlem, hogy Vale hagyta volna…’

Vidám urak és hölgyek töltötték meg a Ducati boxát is. Akkor lehetett volna tökéletes a vörösök hétvégéje, ha Loris Capirossi nem ragad be olyan csúnyán a rajtnál, ennek ellenére egy csodálatos második hellyel ajándékozta meg a vezet?séget és a szurkolókat a nemzeti szín? trikolorra festett Desmosedicivel versenyz? Capirex. Kell?képpen rutinos és nyugodt pilóta ahhoz, hogy hiba nélkül zárkózzon fel bedarálva ellenfeleit, aztán ragyogóan védekezzen Rossi illetve Hayden attakjai ellen. Nem sok választotta el a gy?zelemt?l a derék Lorist, Valentino ritmusváltása az utolsó körben viszont még ?t is meglepte és szó mi szó, a Bridgestone gumik sem segítették már a kontrázást a hajrában. A m?szaki csomag mindenesetre remek a Borgo Panigaleiek háza táján, Capirossi pontazonossággal, de több gy?zelemmel vezeti a vb-t, így mindenképpen nyertesnek tekintheti magát. Más tészta Sete Gibernau, aki a pole pozíciót elcsente csapattársától, és a versenyen is jól tartotta magát, ám aztán beütött a menetrend szerinti krach: olyan helyre csúszott vissza, ahonnan már nem szólhatott bele az els?ség kérdésébe a spanyol.

Harmadik az a Nicky Hayden, aki talán ezen a futamon t?nt a legmeggy?z?bbnek az eddigiek közül. Folyamatosan résen volt a végjátékban, és bizony ráijesztett az olaszokra. A fineszesség még hiányzik az amerikai motorozásából, hiszen végül is ‘csak’ a dolgát tette: húzta a gázt, tapadt a vezet? duóra. Ezúttal a technikás Mugello pálya kifogott a csapattárs Pedrosán, nem sok vizet zavart a kis spanyol. Ez persze nem jelenti azt, hogy keresztet kéne vetnünk rá, egyszer?en ma ennyi tellett t?le a nehéz ringen, élete ötödik MotoGP futamán.

A dobogóért, ha nem a gy?zelemért harcolhatott volna viszont Marco Melandri, aki nagystíl?en készítette el? támadását. Az építkezésbe azonban hiba csúszott, a Correntaio kanyarban szélesítette ki az aszfaltcsíkot Macio. A Le Mans-i gy?zelem után éppen ez a hiba hiányzott a legkevésbé a hondás olasznak, aki azért így is szépecskén növelte pontjainak számát, még ha ebben a hazai versenyben több is volt.

Keser? konzekvenciát kell levonnia viszont a scarperiai eseményfüzérb?l Casey Stonernek, aki az eddigi évad leglátványosabb repülését mutatta be, hála istennek sérülés nélkül. Az ? esetében is nagy tett, hogy tartani tudta a legjobbak ritmusát, és hát az efféle hibákból lehet a legjobban tanulni, ahogy mondani szokás. F?leg, ha nem lesz semmi baja a pilótának.

Ahogy azt titkon sejteni lehetett, hamar otthagyták az ellenfelek Shinya Nakanót az elején bemutatott nagy rohanás után. Sem a Kawasaki, sem a Suzuki emberei nem tudtak ezúttal jó helyen haladni, vagyis a Bridgestone gumijai csak a Ducatikon állták meg a helyüket, a japán négyhengereseken annál kevésbé. Egyel?re a Michelin el?nye a kiegyensúlyozott teljesítményben áll. Nagyot meccselt egymással Elias, Roberts és Tamada, akik végül ebben a sorrendben érték el a kockás zászlót a 8-10. helyen.

Rossi gy?z, és ez a tény fordulópontja lehet ez a 2006-os szezonnak, még akkor is, ha lemaradása még mindig jelent?s a pontversenyben: megmutatta, hogy nemcsak taktikailag magaslik ki a mez?nyb?l, de vert helyzetb?l is képes felállni, megújulni. Capirossi vezet, minimális fórral, Hayden boldog lehet, mert túlvan az olasz rundon és megint pódiumra került. Az utolsó három kör adrenalinfröccse kitörölhetetlen emlékként vés?dik tudatunkba. Folytatás Barcelonában.

MotoGP Olasz Nagydíj, végeredmény

1. YAMAHA Valentino ROSSI ITA 42’39.610
2. DUCATI Loris CAPIROSSI ITA 42’40.185
3. HONDA Nicky HAYDEN USA 42’40.345
4. HONDA Dani PEDROSA SPA 42’41.617
5. DUCATI Sete GIBERNAU SPA 42’42.680
6. HONDA Marco MELANDRI ITA 42’51.403
7. HONDA Toni ELIAS SPA 42’58.609
8. KR211V Kenny ROBERTS JR USA 42’58.782
9. HONDA Makoto TAMADA JPN 42’58.841
10. SUZUKI John HOPKINS USA 42’59.431
11. KAWASAKI Shinya NAKANO JPN 42’59.473
12. YAMAHA Colin EDWARDS USA 43’10.288
13. KAWASAKI Randy DE PUNIET FRA 43’16.808
14. SUZUKI Chris VERMEULEN AUS 43’21.322
15. YAMAHA Carlos CHECA SPA 43’35.866
16. YAMAHA James ELLISON GBR 43’52.997
17. DUCATI Jose Luis CARDOSO SPA 42’45.597

Kiestek

27 HONDA Casey STONER AUS, 15. kör
66 DUCATI Alex HOFMANN GER, 15. kör

ugrás fel