EST. 2002

MX1 2008: Ez történt eddig…

Szöveg: -nn- Fotó: DPPI, Guy-B, Makk, Csapatok

Hol van már az Everts-éra, mikor azért kellett izgulnunk, hogy ne fulladjon unalomba a motokrossz-világbajnokság?! A tavalyi hó is elég gyorsan elolvadt, hiszen a Coppins-dominanciának se híre, se hamva. Helyette itt van nekünk minden id?k egyik legkiegyensúlyozottabb sorozata!

Az eddig lezavart öt nagydíjat öt különböz? motoros nyerte, négy különböz? márkán. Kívánni sem lehetett volna jobb idénykezdést! A téli szünetben rendesen megkeverték a csapatok a lapokat, kulcsfigurák váltottak csapot, ami a jelek szerint nagyon jót tett a vb-nek.

Szörnyecskék: Coppins és Philippaerts feketébe öltözött 2008-ra

Ken De Dycker (Hondáról Suzukira), David Philippaerts (KTM-r?l Yamahára), Kevin Strijbos (Suzukiról Kawasakira), Marc De Reuver (Yamaháról Hondára) mellett hazánk egyetlen vb-men?je is a csere mellett döntött. Németh Kornél a Bodo Schmidt-féle Suzukit hagyta ott a Sarholz KTM kedvéért, de úgy is fogalmazhatnék, hogy Schmidtéknek nem fért bele a 2008-as terveikbe a magyar klasszis.

Dupla látás: Ramon akár le is radírozhatná az egyik 1-est

A Sarholz-os szerz?dés mindenképpen el?relépés Kornélnak, még ha nem is úgy alakultak a dolgok az els? ?t nagydíjon, ahogy szerettük volna. A német bajnoki nyitányán, viszont parádésan motorozott NTH. Na de vegyük szépen sorba az eddig történteket.

Valkenswaard (Holland GP): De Dycker a homokozó királya

Ha idénynyitó, akkor egyb?l a hollandiai mély, fekete homok ugrik be krossz-fanoknak. Idén is ilyen környezetben rajtolt el a vb. A belga men?, Ken De Dycker már az edzéseken tudatosítani akarta ellenfeleiben, hogy azért szeg?dött el a sárgákhoz, mert el szeretné orozni a vb-titulust csapattársától. Vasárnap aztán egy laza duplázással demoralizálta a kihívókat. Steve Ramon és a gyári KTM-es Max Nagl állhatott még fel a dobogóra.

Kukuccs: De Dycker diadalittasan a célban

Az új f?szponzor miatt színt váltó Rinaldi Yamaha csapatnak az ötödik-hatodik pozíció jelentette ezen a hétvégén a maximumot. A törött lábujjal versenyz? Coppinsnak fejet kellett hajtani a fiatalság lendülete el?tt: Philippaerts már az els? viadalon legy?zte rutinosabb, majdnem világbajnok csapatát.

Kornél szárnyalt az els? versenyen

Kornél két kilencedik helyezéssel az összesítés nyolcadik helyén kezdte meg a pontok gy?jtögetését. Lehet, hogy els?re is már jobbat vártunk t?le, mentségére legyen mondva, hogy mindkétszer a 13. helyr?l zárkózott fel és folyamatosan darálta be az el?tte haladókat.

Holland GP összesített

1. De Dycker (Suzuki)
2. Ramon (Suzuki)
3. Nagl (KTM)
4. Mackenzie (Honda)
5. Philippaerts (Yamaha)
6. Coppins (Yamaha)
7. Priem (Kawasaki)
8. Németh (KTM)
9. Strijbos (Kawasaki)
10. Barragan (KTM)

Bellpuig (Spanyol GP): Özönvíz

Nem csak az amerikai men?knek jutott ki idén az égi áldásból. Ha azt mondtuk a daytonai szuperkrossz versenyre, hogy minden id?k legsarasabb összecsapása volt, akkor a bellpuigi viadalra már nem nagyon lehetne jelz?ket találni. Ha Jet-Ski-vel indultak volna a srácok, talán nagyobb eséllyel abszolválják a versenytávot.

Úszkálunk, elfekszünk a sárban: Coppins próbál motoron maradni

Két kanyar sem kellett hozzá, hogy 40 teljesen egyforma motoros körözzön a pályán. Számomra az is csodaszámba ment, hogy nem hasaltak el a fiúk már az els? kanyarban, az ugyanis sokkal inkább hasonlított egy horgásztóhoz, mint egy versenypályához.

Ráadásul Bellpuig az egyik legtechnikásabb, és legnagyobb szintkülönbségekkel rendelkez? katlan a naptárban, így aztán minden egyes körben külön harcot kellett vívniuk a meredek siratófalakkal.

Sárember: Philippaerts küzd az elemekkel

Az iszapbirkózásból a regnáló világbajnok, Steve Ramon jött ki a legjobban, mögötte az idei bajnokság titkos esélyese, David Philippaerts érkezett célba, majd De Dycker és Coppins következett. Kornél a 12. helyen fejezte be a viadalt az elvérz?k között pedig olyan neveket találunk, mint De Reuver, Pourcel, Nagl, vagy a nagydíj elején vitézked? ’home boy’, Jonathan Barragan.

A mostoha id?járás miatt a második MX1-es futamot törölték a szervez?k.

Spanyol GP összesített

1. Ramon (Suzuki)
2. Philippaerts (Yamaha)
3. De Dycker (Suzuki)
4. Coppins (Yamaha)
5. Leok (Kawasaki)
6. Strijbos (Kawasaki)
7. Church (Kawasaki)
8. Mackenzie (Honda)
9. Desalle (Suzuki)
10. Freibergs (Suzuki)
12. Németh (KTM)

Agueda (Portugál GP): Pourcel szólója

Portugáliában mondhatni tökéletes id?járás fogadta a mez?nyt: 23 celsius és szikrázó napsütés. Kár is lett volna, ha ezt a GP-t is elmossa az es?, hiszen Agueda az egyik leglátványosabb helyszíne a világbajnokságnak. Ezen a hétvégén a szuperkorosszos srácok érezhették el?nyben magukat.

Francia nyelvlecke: Portugáliában Pourcel remekelt

Nem is csoda, hogy Európa legjobb sx-es nációjának képvisel?je foglalhatta el el?ször helyét a rajtrácson: Seb Pourcel-r?l van szó természetesen. Annak ellenére, hogy a Barragan-Mackenzie-Coppins hármas fogat brillírozott az els? futam elején, a befutónál már Philippaerts-Pourcel-Barragan volt a sorrend. Idén el?ször nem gyári Suzukit intettek le els?ként.

Kornél el?bb 9., majd 18. lett Figóéknál

A második futamban is folytatódott a befecskendez?s banda vessz?futása. De Dycker 14. pozíciója után nem tudta a második viadalt befejezni, Ramon a hatodik helyét egy negyedikkel próbálta feledtetni a vezet?ségnél. Ráadásul át kellett adniuk a piros rajtszámtáblát (ami a pontvadászat éllovasát jelöli) Philippaertsnek, aki csupán második futamban elért rosszabb eredményének köszönhet?en csúszott le a gy?zelemr?l Seb Pourcellel szemben.

Portugál GP összesített

1. Pourcel (Kawasaki)
2. Philippaerts (Yamaha)
3. Coppins (Yamaha)
4. Barragan (KTM)
5. Ramon (Suzuki)
6. Mackenzie (Honda)
7. Brown (Honda)
8. De Reuver (Honda)
9. Leok (Kawasaki)
10. Desalle (Suzuki)
12. Németh (KTM)

Sevlievo (Bolgár GP): Philippaerts els? sikere 2008-ban

Nem csak Philippaerts els? yamahás GP gy?zelmér?l marad emlékezetes az idei Bolgár GP, itt használta el?ször Kornél a KTM által kifejlesztett nyakvéd?t. Pourcelt Portugália után itt sem tudták elkapni az edzésen, a pole-pozíció azonban nem jelent önmagában gy?zelmet.

Hondarázs: Mackenzie többször belecsípett már a nagymen?kbe

Pourcel kegyetlenül versenyzett ezen a napon, pedig nem egy er?szakos motoros. Kornél suzukis utódját Clement Desalle-t, majd Coppinst is elég agresszívan el?zte meg az els? futamban. Nem sokkal ezután a harmadik pozícióban motorozó Billy Mackenzie-t támadta, ám ezúttal ? húzta a rövidebbet. Eközben Philippaerts senkit?l sem zavartatva nyerte a futamot Barragan és De Reuver el?tt. Kornél 13. lett

Pourcel legbels? rajhelye ezúttal balszerencsés választásnak bizonyult, újra a mez?ny közepér?l kezdhette meg a felzárkózást. Kornél ellenben – idén el?ször – jól rajtolt, majd szépen fokozatosan csúszott hátrébb a mez?nyben, végül a 15. helyen evickélt célba. „Elfáradtam” – ez volt Korél reakciója a futam után.

Vadászrepül?: Philippaerts céloz, man?verezik, és általában a dobogón végez. Bulgáriában például a legtetején

Barragan, Philippaerts, Mackenzie és Pourcel ezúttal is megtalálta egymást. Folyamatosan ment az adok-kapok, a futam végére azonban Philippaerts és Pourcel párviadalára redukálódott a harc, amib?l végül a kawasakis került ki gy?ztesen. Ez a részsiker azonban kevésnek bizonyult a GP-diadalhoz. A sevlievoi trófeát Philippaerts vihette haza, aki ezzel megszilárdított vezet? helyét az összetettben

Bolgár GP összesített

1. Philippaerts (Yamaha)
2. Barragan (KTM)
3. Pourcel (Kawasaki)
4. Ramon (Suzuki)
5. De Reuver (Honda)
6. Coppins (Yamaha)
7. Bill (Honda)
8. Nagl (KTM)
9. Mackenzie (Honda)
10. De Dycker (Suzuki)
14. Németh (KTM)

Mantova (Olasz GP): Lesipuskás gy?zelem De Reuver-t?l

A taljánok szájából kiénekelték a sajtot. Philippaerts hiába ment eddig meggy?z?en, nem tudott próféta lenni saját otthonában. Az utóbbi Grand Prix-ken elég jól teljesít? Marc de Reuver jegyezte a mantovai pole-t, Kornél pedig a bíztató nyolcadik helyen kezdte a hétvégét.

Hülyének áll a szerencse: de Reuver nem nyert, de mégis

Pourcelt még hajtotta a sevlievoi lendület, ami futamgy?zelmet ért a gall kakasnak. De Dycker az idénynyitó óta el?ször motorozott régi fényében, második helyen fejezte be az els? viadalt, míg a pole-os De Reuver lett a harmadik. Kornél 14. helyen indított.

Bíztató idénykezdés után kicsit visszaesett Kornél teljesítménye

A második futamra Nagl támadt fel poraiból. Az egyetlen gyári KTM-es szakítja át el?ször a célvonalat, Philippaerts és De Reuver el?tt. Kornél két helyet rontva pozícióján, a 16. helyen fejezi be a mantovai hétvégét. A két bronzérem GP-gy?zelmet hozott De Reuvernek, Pourcel nyakába landolt az ezüstérem, a helyi men? Philippaerts egy bronzzal vigasztalta szurkolóit.

Olasz GP összesített

1. De Reuver (Honda)
2. Pourcel (Kawasaki)
3. Philippaerts (Yamaha)
4. De Dycker (Suzuki)
5. Nagl (KTM)
6. Coppins (Yamaha)
7. Mackenzie (Honda)
8. Nagl (KTM)
9. Ramon (Suzuki)
10. Schiffer (KTM)
13. Németh (KTM)

***

Öt futam után Philippaerts dirigálja a tabellát Rinaldi Yamahájával, t?le 18 pont távolságban Steve Ramon, a regnáló világbajnok. Coppins eddig 149 pontot gy?jtött, ez az összesítés harmadik pozíciójára elég. Kornélunk minden viadalon értékes pontokat szerzett, összesen 74-et, ami az összetett 11. helyére elegend?.

Summa summárum

Abszolút nyílt sisakos a küzdelem. Nincs még idén duplázónk, éppen ezért az élmez?ny nagyon együtt van. Philippaerts eddig a legkiegyensúlyozottabb, többek között ezért vezetheti a pontvadászatot, Ramon szerencsés spanyol diadala ellenére nem nagyon sütkérezett a rivaldafényben. Szorgos hangya módjára gy?jtögeti a pontokat, ezért is állhat a második helyen.

Mindenki gondoltt rá, de senki sem számított arra, hogy Philippaerts leckéztet idén

Coppins egyel?re szürkébb, mint tavaly, harmadiknál jobb még nem volt idén, azt is csak a Portugál verseny második futamában préselte ki magából. Mondjuk sérülten kezdte az évet, de a tavalyi kudarc még érezhet?en benne van a kiwiben. De Dycker parádés szezonkezdése után leeresztett, mint a lufi, nullázott a második portugál versenyen, ennek ellenére rutinból még simán hozza a negyedik helyet.

Egyszer fent, egyszer lent: De Dycker teljesítménye elég hullámzó

Billy Mackenzie rengeteget fejl?dött tavaly óta, vagy lehet, hogy jobban fekszik neki a Honda, mint a Kawasaki? Rendszeresen ott van az élmez?nyben, csak a kondiján kell javítani még, és komoly fejtörést jelenthet az év további részében a nagymen?knek.

Pourcel hatodik helye nem mutatja a gall valós erejét. Gyenge idénykezdése után f?nixmadárként szárnyal. Pole pozíciók, leggyorsabb körök, és futamgy?zelmek jelzik a benne rejl? potenciált. 58 pont hátrányt halmozott fel az éllovassal szemben.

Nagl egyel?re még nem találja a góllöv? csukáját

Korai lenne még jóslatokba bocsátkozni, de azért azt elmondhatjuk, hogy Philippaerts lehet a legesélyesebb a vb-címre. Négy KTM-es év után úgy látszik magára talált a Yamahánál, és ki akarja használni a Rináldiék által nyújtott lehet?séget. Legközelebb Nagy-Britanniában bizonyíthat.

A világbajnokság állása

1. Philippaerts (Yamaha) 187 pont – 1 gy?zelem
2. Ramon (Suzuki) 159 pont – 1 gy?zelem
3. Coppins (Yamaha) 149 pont
4. De Dycker (Suzuki) 135 pont – 1 gy?zelem
5. Mackenzie (Honda) 130 pont
6. Pourcel (Kawasaki) 129 pont – 1 gy?zelem
7. De Reuver (Honda) 116 pont – 1 gy?zelem
8. Nagl (KTM) 114 pont
9. Barragan (KTM) 105 pont
10. Leok (Kawasaki) 98 pont
11. Németh (KTM) 74 pont

ugrás fel