EST. 2002

MX Legendák: Jeremy McGrath

Szöveg: -nn- Fotó: archív

Jeremy McGrath nem egyszerűen legenda. Ő a sportág első szupersztárja, akinek fénykorában vetekedett népszerűsége a hollywoodi színészekével. Televíziós műsorokban szerepelt, videójátékokhoz adta a nevét, saját DVD-je jelent meg. Az ő személyének köszönheti a sportág, hogy ott tart, ahol most van. Jeremy McGrath a motokrossz reneszánsz embere.

Hét szuperkrosszos bajnoki címével olyan magasságokig emelkedett, mint korábban még soha senki. Versenyzett az évek során Kawasakival, Hondával, Suzukival, Yamahával, KTM-el. Két különböző márkával is sikerült bajnokságot nyernie, 1991-től 2003-ig tartó aktív karrierje alatt sorra döntötte meg az addig érvényben lévő rekordokat. Nem csoda, hogy az amerikai bajnokság 90-es éveit egyszerűen csak McGrath-érának nevezik.

Az ember, akitől rettegtek a 90-es években

Jeremy McGrath 1971. november 19.-én született San Franciscoban. Egész fiatal volt, mikor a család átköltözött Dél-Kaliforniába, a szuperkrossz bölcsőjébe. Korán összebarátkozott a motorokkal, de szigorú apja nem engedte, hogy versenyezzen. A kis Jeremy viszont túlságosan élvezte a terepezést, ezért egy jóval olcsóbb sportágat választott: BMX-ezni kezdett. Tehetsége már a drótszamáron megmutatkozott. Sorra nyerte a versenyeket és a bajnokságokat, ezért apja áldását adta a motoros karrierre.

Ami ezt jelentette, hogy a költségek egy harmadát állta a fater, a versenyzéshez szükséges lóvé nagyobbik részét Jeremynek kellett előteremtenie. Mikor éppen nem a saját építésű pályáján rótta a tesztkilométereket, a helyi szupermarketben melózott. A BMX kitunő iskolának bizonyult. A biciklizésben berögzült mozdulatait remekül át tudta ültetni a krosszgépekre is. Úgy kezelte a motorokat, mint senki más akkoriban. Tulajdonképpen ő rakta le a freestyle-motokrossz alapjait a Superman és a Nac-Nac trükkjeivel.

1991: az első bajnok-bringa

Három év után elérkezett a nagy kiugrás lehetősége. 1989-ben már a profik között, egy Kawasaki nyergében bizonyíthatott. Nem volt sétagalopp első profi idénye, hiszen Damon Bradshaw, Jeff Matiasevich, Mike Kiederowski és Mike LaRocco uralta ekkoriban a 125-ösök mezőnyét. Nyolcadik lett Jeremy az év végi összesítésben. 1990-ben már ötödikként végzett a nyugati parti szuperkrossz-bajnokságban, ekkor látta meg benne a fantáziát Mitch Payton, a Mosnter Energy Pro Circuit Kawasaki ura.

A tolószékes csapatfőnök az amerikai motokrossz történelem legsikeresebb szakembere. Az évek során olyan versenyzőket fedezett fel és jutatott bajnoki címekhez, mint Mickael Pichon, Ricky Carmichael vagy Ryan Villopoto. Amikor 1991-ben McGrath csatlakozott az egységhez, még a Honda biztosította a motorokat a csapat számára. Jó döntésnek bizonyult az átigazolás. 1991-ben elindult a McGrath-henger, amit a következő egy évtizedben csupán két embernek sikerült megtörnie: Jeff Emignek 1997-ben, és Ricky Carmichaelnek 2001-ben.

1993: újoncból szpersztár

A Pro Circuit csapatban eltöltött két évben megtanulta Jeremy nevét a szakma. Jeff Matiasevich után ő volt a második olyan motoros, aki az 1985-ben létrehozott 125-ös szuperkrossz bajnokságban meg tudta védeni címét. Amilyen sikeres volt a benti viadalokon Jeremy, kint annyira nem ment neki. Két év alatt, csupán két motokrossz-győzelemre volt képes.

De nem csak odahaza, a nemzetközi porondon is letett névjegyét: 1992-ben megnyerte a tokiói szuperkrosszt, immár a 250-es géppel, amivel a nagykategóriában való debütálást készítette elő. 1993-ban tejfeles szájú újoncként érkezett meg abba a mezőnybe, amit Jeff Stanton, Rick Johnson, és Jean-Michel Bayle neve fémjelzett. Senki nem adott volna egy lyukas garast sem McGrath sikeréért. Január 23-án azonban sportágtörténelmet láthatott az anaheimi stadion közönsége.

1994: a sikerszéria folytatódik

Az első idényt még csak akklimatizálódásnak szánta a csapat, hiszen Jeff Stanton volt akkoriban a Honda első számú krosszosa. McGrath azonban nem ijedt meg a hatszoros bajnok csapattárstól. Mindenki csodálatára megnyerte élete első 250-es szuperkrossz versenyét, amit még kilenc követett a szezonban. Újonc idényében rögtön bajnok lett, erre korábban és azóta sem volt képes senki (Chad Reed járt hozzá a legközelebb 2003-ban). Stanton szégyenében szögre is akasztotta sisakját.

1997-ig megállíthatatlanul falta az ellenfeleket és a szuperkrossz bajnoki címeket. 1994-ben és 1995-ben még a szuperkrossz világbajnokságot is megnyerte az amerikai bajnokságok mellé. Ebben az idoben a vb-t Európában rendezték az mx téli szünetében. McGrath-nak tehát nem jelentett gondot az Egyesült Államokon kívüli versenyzés sem. 1996-ban az sx szériában rekordnak számító 14 versenyen győzedelmeskedett (16 versenyből), ezt Ricky Carmichael tudta csak lekoppintani 2001-ben.

1996: az utolsó év a Hondával. Jön a 14-es győzelmi rekord.

Hiába nyerte sorra a szuperkrossz bajnokságokat, rosszakarói folyton azt hányták a szemére, hogy motokrosszban milyen siralmasan szerepel. Jeremy felszívta magát, 1995-ben megnyerte élete első és egyben utolsó mx bajnokságát, amit csak azért nem tudott megvédeni 1996-ban, mert a szezon utolsó versenyeit törött lábbal szenvedte végig. Az idény elején összeszedett utcahossznyi előny nem bizonyult elégnek: 10 ponttal elhappolta az orra elől a címet Jeff Emig, az örök nemezis.

McGrath kétszer képviselte hazáját a Nemzetek Krosszán. 1993-ban az amerikai csapat legendás szériájának utolsó győzelméhez az ő teljesítménye is kellett, majd a tehetségét ért kritikák miatt évekig visszautasította a szövetségi kapitány, Roger De Coster hívószavát. 1996-ban bosszúból vállalta az indulást Spanyolországban (ekkor már két éve nem tudott nyerni a válogatott), meg akarta mutatni a világnak, hogy megérdemelte vona a ’96-os mx-koronát. Jerezben lényegében egyedül vezette győzelemre a válogatottat. A két nemzeti bajnok, Jeff Emig és Steve Lamson csak statisztált a diadalhoz.

1996, immár mozgóképekben

Ekkor már senki nem kételkedett Mcgrath tudásában. Legendaként tisztelték, pedig még messze volt karrierjének a vége. Egyvalaminek azonban vége lett. Hat év, és kilenc bajnoki cím után megromlott viszonya a Honda vezetésével. Nagyon ellenezte az alumínium vázas konstrukciót, nem is volt hajlandó tesztelni az új gépet. Az év végén még elindult vele a Bercy Szuperkrosszon Párizsaban, ahol nagyon csúnyán leszerepelt. Az amerikai szuperkrossz bajnokság indulása előtt pár héttel szakított a Honda és McGrath. Motor nélkül maradt a címvédő.

Folyt. Köv.

MX hírek a Superpole jóvoltából

A [motorinfo.hu]n az MX híreket az O’neal motokrossz felszerelések magyarországi importore, a Superpole KFT. támogatja.

ugrás fel