EST. 2002

Nyer a robogó?

Szöveg: Petro Lajos

A kilencvenes évek végén volt egy Yamaha YZF 750-esem. A gép anno egy brutális superbike fegyvernek számított – Edwards a vébén, Harmati Pro-Superbike-ban villantott vele. Egyébként kit?n? utcai motor is volt – gyors és kezes! Az enyém sárga kerekeken gurult, és ciklámen csíkok virítottak az oldalán. Amerikában vettem, egy gyúrós srácé volt, aki illegális gyorsulási versenyekre járt vele, ezért állítólag meg volt piszkálva a blokkja. Ez soha nem derült ki, de ami biztos, hogy volt rajta egy Yoshimura dob, ami kifújta az üveggyapotot, ezért jó repedtfazék hangja lett. Nem volt sok sportmotor az országban, úgyhogy eleinte még meg is nézték! Akkor úgy éreztem, hogy ez a csúcs, és rettenetes jókat motoroztam vele.

Aztán valahogy elment felette az id?. Kicsit le is gatyásodott, végül 2003-ban lecseréltem egy R1-re. A visszafogott, ezüstös külsej? vadonatúj „errel” menni akkor éppen olyan szenzációs dolog volt, mint amikor el?ször ültem az YZF 750-en. Brutális nyomaték, sziklaszilárd egyenes-futás, sportos üléspozíció, elképeszt? dönthet?ség – igazi ragadozó. Döbbenten és kitör? örömmel vettem tudomásul, hogy tíz év alatt óriásit fejl?dtek a sportmotorok. És hogy ?szinte legyek, pillanatok alatt elfelejtettem az ósdi 750-est… az élet megy tovább!

Az „öregnek” azonban volt két olyan tulajdonsága, amit egy id? után kezdtem visszasírni az R1-en.

Az egyik a szélvédelem. A régi motor plexije legalább kétszer olyan magas volt, ráadásul szélesebb is – tehát még jól eltakarta az embert. A plexi mögé bújva addig mehettem teljes gázon, amíg üres volt az autópálya. Ilyenkor a tankra hasalva, mintha egy másik dimenzióban lettem volna: semmi szél, csak a mélyben dolgozó négyhengeres gép kitartó zakatolása, és a rohanó külvilág. Minden alkalommal egy életre szóló élmény volt gyorsan menni! Ugyanakkor be kellett látni, hogy a 2003-as R1-es valahogy nem ugyanolyan. Ezen még magasított plexivel is kín sokáig igazán nagy tempóval vágatni: a menetszél leszakítja az ember vállát, és úgy rángatja a sisakot, hogy rövid id? után kett?s látása lesz.

A másik a csomagtartó. A régi motoron a hátsó ülés alatt viszonylag sok hely volt, ahova a begy?rt es?ruhán kívül a lakat és a tárcám is elfért. Az R1-en is van csomagtartó, viszont a kett? már nem fér be: vagy a zár, vagy az es?ruha marad otthon. És az id?járásvéd? rugdalózót sem lehet akárhogy betenni ám csak precízen-pontosan, a lehet? legkisebbre összehajtva! Ráadásul én igazából nem is panaszkodhatok, mert például a barátom a Honda CBR600-ba a tárcáját sem tudja beer?ltetni.

A fenti két dolog bizony a design áldozat lett! A sportmotorok egyre sportosabbak: mindig er?sebbek, gyorsabbak, kezelhet?bbek – és mindennek a megjelenésben is tükröz?dnie kell. Mert a megjelenés adja el a motort!

A modern forma ék alakú. A szinte jelképes magas farok-idom lapos és karcsú – plusz sok motoron ott van a kipufogódob. A hátsó ülés alatt így nincsen semmi, tehát néhány apróság miatt is hátizsákot kell vinni.
A motorok eleje agresszíven alacsony. Nagyon jól néz ki – de legyünk ?szinték, a plexi így szinte semmit nem véd. 20 évesen talán még meg lehet oldani, de harmincötön túl büntetés ide elbújni. Ez van, ez a divat…

Miután az R1-et semmiért oda nem adnám, próbálkoztam magasabb kormánnyal meg plexivel, miközben sokáig azt hittem, hogy ez a két apróság csak engem zavar. A közelmúltban azonban egy felismerés rendesen mellbevágott. A legfrissebb, 2008-as Motorrad katalógusban tizennyolc oldalon keresztül ömlesztve mutatják be a különböz? robogókat! Elképeszt?! Annak ellenére, hogy csak tizedük alkalmas arra, hogy egy normál motorkerékpárt helyettesítsen, a kínálat akkor is sokkoló. Mit tud ennyire a robogó? Mit?l harapnak az emberek az igazából nem túlságosan vonzó szerkezetekre?

Hát lehet szidni a robogót, de kétségtelen tény, hogy egyszer? vezetni, nem túl er?s, van csomagtartója, és jó a szélvédelem. Úgy látszik, hogy ez számít. És a robogók gyártói már láthatóan nem is érik be a kezd? motorosokkal. A katalógusban ott virít az igazi brutál mega-robogó, a Gilera GP800 is. Kéthengeres, 75 lóer?s, 16-os els? kerékkel! Ezt mi választja el egy normál motortól? Szinte semmi! Talán ugyanaz az érzés soha nem lesz meg, de kényelmes, gyors, elég stabil és… van csomagtartója illetve jó a szélvédelem! Vagyis a józan ész szempontjait ötvözi a motoros szenvedéllyel.

Tény, hogy a megvásárlandó motor kiválasztásánál minden részletre oda kell figyelni, mert id?vel a bolhából is elefánt lehet. Az újdonság varázsa elmúlik, a formák kimennek a divatból, és ahogy szaladnak a kilométerek, a praktikus szempontok egyre fontosabbak lesznek. Ha a Gilera GP végül sikeres lesz, akkor az kicsit a józan ész diadala is. És akkor ki tudja, talán visszajön a divatba az öreg YZF kényelmes plexije és tágas ülés-idomja is. Remélem a ciklámen csík nélkül…

ugrás fel