EST. 2002

Önjáró járműveket és új kommunikációs rendszert mutatott be a Honda.

A világ egyértelműen az önjáró és elektromos járművek irányába tart. Sokkal biztonságosabb és kiszámíthatóbb környezet biztosítható, az új technológiák megjelenésével. Érthető hát ha a Honda sem szeretne lemaradni, sőt inkább élen jár bizonyos fejlesztésekben.

A japán gyártó nem csak az önjáró járművek fejlesztésére de a köztes lépcsőben használható kommunikációra is sok erőforrást fordít. Így születhetett meg az rendszer, ami időben figyelmezteti az autó vezetőjét a várható veszélyről, esetleg segíti egy nehezebb közlekedési helyzetben.

Jelenleg a fejlesztések elsősorban 4 kerekű járművekre koncentrálnak de a technológiák átültetése kétkerekű járművekre már csak apró lépés.

SAFE SWARM: A biztonságosabb vezetésért

A SAFE SWARM koncepcióban testet ölt a Honda mérnökeinek álma – kommunikálnak a járművek, harmonikusabbá és zökkenőmentesebbé válik közlekedés és megszűnnek a balesetek. Ezúttal a természetből merítettek ihletet a Honda K+F központjában dolgozó fejlesztők, így született meg az egyedülálló SAFE SWARM koncepció. Céljuk nem más volt, mint hogy a vezeték nélküli kapcsolattal összekötött járművek akadálytalanul, hatékonyan és balesetmentesen érjenek célba, s mozgásuk olyan harmonikus legyen, akárcsak egy halrajé. A V2X, azaz a jármű és minden egyéb résztvevő közötti kommunikációra épülő SAFE SWARM lehetővé teszi, hogy autónk megossza helyzetét, sebességét és haladási irányát más kocsikkal, illetve a forgalomtechnikai eszközökkel. Így már könnyedén elkerülhetőek a veszélyes forgalmi helyzetek, valamint a biztonságos célba érést veszélyeztető úthibák, mert a sofőr – vagy a kocsit irányító önvezető rendszer – a legbiztonságosabb módot választja az ütközés elkerülésére, méghozzá úgy, hogy a körülötte haladókat nem veszélyezteti hirtelen manőverrel. A Honda szakemberei szentül hisznek abban, hogy a vezeték nélküli kapcsolatnak köszönhetően biztonságosabbá válik a közlekedés, jelentősen csökken a balesetek száma, legfőbb törekvésük pedig az, hogy egyetlen összeütközés se történjen az utakon.

Ebben kiemelt szerep jut a Honda SAFE SWARM-nak, tudniillik a kapcsolódó rendszer folyamatosan pásztázza a jármű környezetét, és megelőző lassítással, mi több, sávváltással is hozzájárulhat a folyamatos és biztonságos haladáshoz. Ráadásul a jármű érzékelőitől, illetve a forgalomtechnikai eszközökből érkező jeleket is hasznosítja, és az összes adat figyelembe véve cselekszik, illetve tájékoztatja a vezetőt.

A SAFE SWARM korábbi demonstárcióját követően előbb zártpályás teszteken, majd az Ohióban működő, 53,1 km hosszú, kifejezetten V2X-próbákhoz létrehozott, 33 Smart Mobility Corridor, azaz 33 mérföldes mobilitási okosfolyosó névre keresztelt szakaszon tették próbára a forradalmi technikát. Hogy a SAFE SWARM tesztjei minél gyorsabban és hatékonyabban folyjanak, a Honda szeretne további együttműködő partnereket bevonni – elsősorban intelligens közlekedési rendszerekre (ITS) és hálózatba kapcsolt, automatizált járművekre (CAV) szakosodott vállalatokat, fejlesztőket várnak standjukra.

Honda Autonomous Work Vehicle: Még hatékonyabb munkavégzés

Valós élethelyzetekben mutatkozik be a Honda Autonomous Work Vehicleprototípusa, szemléltetve, hogy a négykerekű ATV-k miként kombinálhatók az egyre kifinomultabb autonóm technológiákkal. A Honda tengerentúli K+F központjában tervezett koncepció célja, hogy hatékonyabbá, egyszersmind biztonságosabbá tegye a kereskedelemben és szolgáltatóiparban végzett munkákat, ezáltal hathatós segítség lehet az építkezéseken, a mezőgazdaságban dolgozóknak, sőt a katasztrófavédelem emberei is nagy hasznát vehetik sérültek felkutatásánál vagy tűzoltásnál. Ez az eszköz garantáltan eljut a legelhagyatottabb helyekre is, hiszen a Honda kiforrott ATV-alvázára épül, és a három évtizede folyamatosan tökéletesített, elpusztíthatatlan négykerékhajtása pedig könnyedén megbirkózik a kemény terepekkel. Tájékozódása minden eddiginél kifinomultabb, ugyanis GPS- és szenzoralapú rendszerével szinte bármilyen környezetben otthonosan mozog. Természetesen az sem okoz gondot, ha sok-sok felszereléssel megpakolva vetik be, tekintve, hogy a járműre rögzített sínekkel csaknem a végtelenségig bővíthető szállítókapacitása.

Idén már ízelítőt kaphattunk a vállalat önvezető járműveinek választékából, ugyanis a 2018-as CES-en jelen volt a 3E-D18 kódnév alatt futó tanulmány, amit azóta számtalan bétatesztnek vetettek alá. Nem is csoda hát, hogy remekül vizsgázott Észak-Karolina hatalmas napelemparkjaiban és a kaliforniai mezőgazdasági kutatóintézetben, miként a coloradói erdőtüzeknél is. Most azért keres további partnereket a Honda, hogy az új résztvevők támogatásával bővíthesse az Autonomous Work Vehiclefelszereltségét, ezáltal még sokoldalúbbá váljon a jármű. Továbbá olyan társaságokat szeretnének felkutatni, melyek hasznosíthatják a négykerekűt, és szívesen látják az autonóm technológiák és érzékelők területén jártas szakembereket, akikkel közösen fokozhatnák a gép terepképességeit és önállóságát. A vállalatok és fejlesztőpartnerek jelentkezését az alábbi e-mail címen várják: awv@hra.com.

ugrás fel