EST. 2002

Párizs után Milánó is eleshet

Egyre több pletyka, értesülés és nemhivatalos információ lát napvilágot az idei nagy ?szi motorkiállításokkal kapcsolatban. Azokról a nemzetközi szuperexpókról van szó, amelyeket évr?l évre lelkesen vár a motorosok népe, és amelyeken seregnyi újdonságát bemutatja a sok-sok gyártó. Idén azonban, legalábbis most a dolog nagyon úgy fest, a helyzet másképp alakul, mint az elmúlt esztend?kben: az évezred els? nagy gazdasági világválsága arra a szintre juttatta el a konstrukt?röket, hogy bizony komolyan mérlegelniük kell: megéri-e a szezonról szezonra szokásos módon a közönség elé tárni megújuló termékpalettájuk darabjait.

Az eleve biennálé-jelleggel meghirdetett kölni kiállítás idén, páratlan év lévén, hiányzik a naptárból. A vetésforgó elvét kihasználva azonban ebb?l éppen az a párizsi szalon szokott profitálni, amely idén aligha fog – mint arról múlt héten hírt adtunk, meghatározó piaci szerepl?k mondták vissza a kiállításon való részvételt. A Honda, a Yamaha, a BMW és a Harley-Davidson csoport biztosan nem a francia metropoliszban jönnek ki nóvumaikkal, ahogy „rendesen” tették volna. Ezt a párizsi expó nemcsak presztízsében szenvedné meg, hanem minden bizonnyal veszteséget termelne. Nem is rendezik meg tehát.

De mi a helyzet az egyetlen talpon maradt versenyz?vel, Milánóval? Az Eicmát stabil pontnak hihetnénk, lévén a legnagyobb volumen? európai esemény. Ehelyett mi történik? Ma az az állítás sz?r?dött ki a színfalak mögül, hogy a négy nagy japán nem kíván megjelenni Itáliában (sem). A tárgyalások, egyezkedések jelenleg is folynak. Az olasz szervez?k mindent elkövetnek, hogy elkerüljék a számok által nekik kijelölt végzetet. A nyilatkozatok alapján nem fogják olyan könnyen lehúzni a rolót, mint a francia kollégák.

És persze vannak, akik nem értik az egészet. Rendben van, hogy válságos id?ket élünk. Emlékezzünk azonban, hogy a mutatók majd’ egy évtizednyi b?ség és jólét után vették lefelé az irányt. Élénk értékesítés folyt, ne legyenek illúzióink, óriási hasznokakkal, nyolc-tíz éven át. Tehát? Meg lehet csinálni azt, hogy csontig kopaszítjuk a piacokat, aztán az els? akadálynál feladunk mindent? Vállalatvezetési hiba, amat?r baklövés-e nem reprezentálni egyetlenegy „hagyományos” motoros expón sem? Korrekt viselkedés-e az egyes márkák „törzsközönségével” szemben? Az egyszer? motorosokkal szemben, akik a nagy gazdasági képletben fogyasztóként vannak jelen? Vagy minek moralizálni, kit érdekel az egész szalonosdi, végleg eljött az internetes modellbemutatók és a virtuális promóciók kora?

A fejleményekkel jelentkezünk.

ugrás fel