EST. 2002

Parkolási díj kontra motor

Szöveg: Váczi Eutanáz

Ki tudja, milyen összeg most egy óra parkolás díja motorra? Aki nem, az valószín?leg azt sem tudja, hogy egyáltalán kell érte
fizetnie. Pedig Magyarországon 2010-ben ez már tényként kezelhet? és
nem nevezhet? éppen újkeletü dolognak sem.

Tavaly, egy kellemes nyári délután történt, hogy parkolni szerettem
volna Vácon. Mivel nem ismerem a helyi parkolási zónákat, igy
elsétáltam a legközelebbi parkolóórához és olyat tettem, amit még
soha. Egy id?s bácsi épp gigászi küzdelemben volt az apró bet?kkel és
a mögöttes tartalommal, igy segítséget nyújtotam neki a parkolóautomata használatában. Ezért – és csak ezért – életemben el?ször
elolvastam a kiírtakat. Nem kellett volna.

Ugyanis annyira elcsodálkoztam az ott látottakon, hogy elfeledkeztem
még az id?s bácsiról is. Majd újra elolvastam és még mindig nem
akartam hinni a szememnek. ‘Fizetni kell parkolási díjat motorkerékpár
után?’ – tettem fel hangosan a kérdést.

Ez nem Vác

Úgy tettem, mint mindig és meggy?ztem magam arról, hogy ez csak valami
tréfa vagy egyszer?en elírták a tájékoztatót. Ebben a kellemes tévhitben éltem az elmult hetekig, amikor is egy másik vidéki városkában ismét találkoztam a ténnyel. Motorkerékpár 100 Ft/óra.

Mikor ismét net közelébe kerültem megprobáltam kicsit többet megtudni
err?l a szabályozásról. Vác város portálján nem találtam semmi
érdemleges információt de eljutottam az üzemeltete? cég oldaláig.

Számomra több dolog is kifogásolható, de leginkább megdöbbent?. Közel
húsz országban motoroztam eddig az öreg kontinensen de még soha sehol
senki nem kért pénzt a parkolásért. Legyen az EU-tagállam vagy azon
kivül es? terület.

Ez sem Vác, hanem Firenze, de hasonló motorparkolási kép fogad bennünket akármelyik olasz város közterületén

Értem én, hogy ha egy motor megáll, akkor
elfoglal az önkormányzati területböl egy fél parkolóhelyet, és azt
valakinek meg kell térítenie. Azt viszont már nem, hogy a rendelet
hozók miért nem vesznek figyelembe olyan országokat, ahol ennek
hagyománya van. Olaszországban például mindenhol van kulon motoros
parkoló, ahol le is lehet lakatolni a motort. Azt már mondanom sem
kell, hogy ingyen.

De tételezzük fel, hogy leparkolunk és rendszeret? ember lévén
parkolójegy vásárlásra adjuk a fejünket. Még akkor is meg kell
felelnünk a következ? soroknak:

(3) Az érvényes jegyet a járm?ben az els? szélvéd? mögött, vagy
motorkerékpár esetén jól látható és rögzített módon kell elhelyezni,
hogy érvényességér?l az ellen?r meg tudjon bizonyosodni.

Na ezt, hogyan? A mai Magyarországon, ahol még a motorjainkat sem
tudhatjuk biztonságban közterületen, de talán még a garázsban sem.

Tegyük be mondjuk egy tanktáskába és akkor lehet nem csak jegyünk nem
lesz a séta végére de táskánk sem természetesen, további értékekkel.
Majd miközben várjuk a rend?rt folyamatosan dobáljuk a pénzt a parkolóórába.

Esetleg magunkkal vihetjük. De mivel mi nem tudtuk rögzíteni a
parkolási papírt a saját motorunkon, ezért elképzelhet? a büntet?
cédula sem lesz rajta mire mi visszaérünk. Majd pár hónap múlva
kapunk egy levelet, hogy fizessünk.

A másik probléma, hogy az automata a jegyet csak egy példányban
nyomtatja, tehát nem tudjuk otthagyni a jegyet és magunkkal vinni egy
másolatot. Márpedig ha az ellen?r hozzáfér, akkor bárki más is. Utána
pedig megint kezd?dhet minden el?lr?l.

Azt gondolom, hogy minden város célja a környezetvédelem, mely jelen
esetben a kisebb károsanyag-kibocsátású járm?vek használatának támogatása lenne.
Ráadasul motorral nehéz dugót csinálni, így az üzemeltetési id? is
rövidebb ugyanazon a távon.

A helyigény jócskán eltér. Kevéssel is beérjük, beérnénk (a felvétel nem Vácon készült)

De vegyünk egy másik példát. Vajon már van kerékbillincs is motorra?
Tételezzük fel, hogy elkészül a sávolyi pálya és még GP is lesz rajta
a nyáron. Megérkezik több ezer külföldi, akik meg szeretnék ismerni
hazánkat. Az alig pár kilométerre fekv? Zalakarosra látogatnak, ahol
híres termálforrás van. Miközben élvezik hazánk csodálatos
kincseit, a parkolóban épp büntetik a szabályosan parkoló motorjukat.
Ha külföldiek, akkor pedig könnyen kaphatnak valami lakatfélét is, a
díj azonnali kifizettetése végett.

Azt már nem is mondom, hogy milyen úton-módon és ki fogja nekik ezt
elmagyarázni, de hogy az országimázsnak (melyre millárdokat költünk)
nem tesz jót, az biztos.

Miért kell nekünk elfogadni / megpróbálni ráer?ltetni az emberekre egy olyan
szabályozást, amit nem lehet kivitelezni és Európában
sehol nem használják.

Azt gondolom, van olyan motoros szervezet aki fel tud lépni
ezen szabályzások ellen, rámutatva azok gyenge pontjaira. Ha nincs, akkor
pedig életre kell hívni.

ugrás fel